Bezoekers

Volgers

woensdag 26 januari 2022

Persconferentie

Ontzettend veel mensen hebben naar de persconferentie gekeken gisteren. Wij ook natuurlijk. Niet omdat we nieuwsgierig waren hoor want het meeste was zoals meestal al uitgelekt.

Ik vind wel dat sinds Ernst Kuipers in beeld is als minister van Volksgezondheid de persconferenties beter in elkaar zitten en gisteren vond ik hem super 👍goed.

Al weken roep ik tegen Lief, "dat ze de boel toch open gooien want dat gemopper daar wordt een mens toch niet goed van."
Ernst heeft het vast ook gedacht. De manier waarop alles gezegd werd was zo goed doordacht. Er komen versoepelingen en er komen heel veel besmettingen. Nu ligt het aan de mensen zelf hoe er mee omgegaan wordt.

Volgens mij is dat de enige juiste weg die ze nu kunnen bewandelen.

Na de persconferentie komen zoals altijd de commentaren. Sanne de Vries was het er natuurlijk weer eens niet mee eens maar wist niet goed uit haar woorden te komen. Ernst had het een beetje moeilijk gemaakt voor haar. Ik heb haar altijd graag gezien in tv programma's maar de laatste tijd, eigenlijk vanaf de tijd dat ze zo tegendraads is valt ze me steeds meer tegen. Nu mogen de theaters en bioscopen tot 22 uur open (juichstemming zou je denken) en weer is het niet goed. "Nee"  roepen de mensen van de cultuur nu weer. "We willen tot 23 uur open."  Mensen wees toch eens tevreden en creatief en begin dan een uurtje eerder met je voorstelling maar "nee" hoorde ik vanmorgen "dat kan niet want mensen moeten na hun werk nog eten koken en een oppas regelen en dan kun je niet al om 19 uur in theater zijn."

Hier word ik toch zo misselijk van.
Kunnen ze de oppas niet al een dag eerder regelen en bijvoorbeeld die dag in plaats van een warme maaltijd een kopje soep met een broodje erbij eten?

Misschien denk ik wel te simpel. 😏  Ik weet wel dat ik gemakkelijker leef 😃

11 opmerkingen:

  1. Voor werkende mensen en gezinnen is het op veel punten nog best lastig denk ik.
    Maar er is inderdaad altid wel iets te regelen als je echt naar een voorstelling wil en de tijd maakt dan niet zo heel veel uit.

    Maar wij blijven voorzichtig. Volgende week ga ik met zus naar Amsterdaam en dan toch nog even niet uit eten, we halen wel wat lekkers.
    Komt wel weer later

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lot, lijkt me heel verstandig. Wij blijven ook nog heel voorzichtig.

      Verwijderen
  2. Ik had eerlijk gezegd dezelfde reactie. Ik begrijp dat de cultuursector graag meer had willen hebben, maar we zijn ook wel erg verwend met zijn allen. Als je echt wilt is er wel een mouw aan te passen - misschien een uurtje eerder vrij vragen, niet koken maar een boterham eten, en dan HUP naar het theater...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ernst Kuipers is uiteraard maar een woordvoerder, maar hij weet wél waar hij het over heeft. Zijn zinnen zijn kort en duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ een man die niet alleen van woorden maar ook van daden is (hoop ik en denk ik)

      Verwijderen
  4. Het probleem voor de theaters is vooral de 1,5 meter regel. Er kunnen dan zo weinig mensen in de zaal dat de voorstelling niet rendabel is. Het is niet alleen de artiest die moet worden betaald maar ook de technici de muzikanten etc. Tot 22.00 is inderdaad geen groot probleem. De reactie van Sanne Wallis de Vries vond ik ook erg dreinerig en flauw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de persco van Rutte niet gezien, dus over het optreden van de hoofdrolspelers kan ik weinig zeggen. Maar ook toen ik nog wel keek was mijn aandacht al gauw verflauwd; de gebarentolken waren minstens zo spannend.
      Buiten de anderhalve metermaatregel lijkt het me ook dat lange voorstellingen, -meer dan 2 uur om een richting aan te geven-, op problemen stuiten in de theaterwereld. Een uur verlenging lijkt me dan meer voor de hand te liggen.
      Het zal enigszins moeizaam zijn om een theatervoorstelling voor zevenen te laten beginnen. En dat geldt niet alleen voor de bezoekers. De voorbereidingen voor een toneeluitvoering, toneelopbouw, grime, etc. vergen veel tijd. Het kleinste probleem ligt mijns inziens bij de bezoeker. Die kan inderdaad wel met een broodje toe en een kop soep; er zijn weinig mensen die dagelijks een schouwburg bezoeken.
      Dat de anderhalvemetermaatregel voor de theaters een probleem is wat exploitatie betrft, geloof ik zonder meer. Dat alles gecombineerd met de problemen voor de optredende artiesten kan ik me voorstellen dat de theaters wat problemen hebben met de versoepelingen tot tien uur. Een uur verlenging zou denk ik heel veel problemen oplossen. Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat de overheid niet kan beginnen aan allerlei uitzonderingen. Ze hebben het door hun weinig consistente optreden in het verleden in de coronacrisis al moeilijk genoeg.

      Verwijderen
    2. @Lena, ik ben dus niet de enigste.
      @Willem, met deze openingstijden moeten de mensen ook een beetje googelen. Allerlei verschillende sluitingstijden is geen doen voor de handhaving dat ben ik helemaal met je eens ook zoals de geschiedenis in de corona-tijden wat de handhaving betreft.
      Zelf zou ik voorlopig nog helemaal niet naar het theater gaan. Ik vind het nog niet echt kunnen maar dat is ieder voor zich.
      Nog even doorbijten en dan kan er misschien weer iets meer ........

      Verwijderen
  5. Ik moet ook zeggen dat ik vond dat er nog weer veel mensen zo negatief reageerden op wat toch behoorlijke versoepelingen zijn. Het is ook nooit goed genoeg lijkt het wel. En het kabinet verruimte al meer door naar 10 uur te gaan in plaats van 8 uur. Soms vind ik mensen net dreinende kinderen of Rupsjenooitgenoeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.