Bezoekers

Volgers

donderdag 24 maart 2022

Rituelen horen erbij.

Afgelopen nacht heb ik in ieder geval beter geslapen dan de nacht ervoor toen ik pas het verdrietige nieuws had gehoord. Toen heb ik eigenlijk niet veel geslapen en als ik in slaap viel dan droomde ik de gekste dingen over het verdrietige meisje. 
Afgelopen nacht ging dat een stuk beter. 
Gisteren kreeg ik een rouwkaart gestuurd via de WhatsApp en die heb ik ook doorgestuurd naar mams nadat ik haar al eerder op de hoogte had gebracht over wat er gebeurd was.
Dit soort nieuws moet ik haar heel voorzichtig brengen want mams haar gedachten schieten dan meteen 20 jaar terug in de tijd en alles wat er toen gebeurde met mijn broer komt weer naar boven drijven. Het verhaal herhaalt zich en dat gaat dan allemaal door het hoofd van mams. Logisch, dat heb ik zelf ook.

Ik moest het mams wel vertellen want vandaag zou er een advertentie in de krant komen en ik wilde niet dat ze dat zonder voorkennis zou zien.

Mams is er gisteren de hele dag mee bezig geweest. Steeds weer stuurde mams een appje met vragen over hoe oud het verdrietige meisje nu was en dat ze niet kon begrijpen dat het met verdrietige meisje op deze manier zou aflopen. 
Steeds weer gaf ik mams antwoord op al haar vragen. Soms vroeg ze me wel 3 keer hetzelfde maar daar had ik nu alle begrip voor. Ze moest eraan denken dat we ooit samen naar een bloemschik cursus zijn geweest en zo zijn er heel wat verhalen van vroeger in de tijd dat verdrietig meisje en ik nog schoonzussen waren, gepasseerd. Het deed ons alle twee goed denk ik.
Tegen de avond werd het rustiger en vandaag heeft mams het allemaal een plekje gegeven. Ze zal de krant voor me bewaren met de advertentie en werkt zo haar rituelen af om dit te verwerken net zoals we dat allemaal hebben, denk ik.

Wij zijn nu in Pont-a-Mousson en toen we vanmiddag door het stadje liepen en we langs een kerk kwamen wilde ik toch even naar binnen om een kaarsje te branden en dat deed me goed.


Vanavond heb ik, namens ons en mams, een mooie kaart uitgezocht bij Hallmark en een condoleance gestuurd naar de familie van het verdrietige meisje. 

Wij blijven hier morgen ook want het is een heerlijk plekje aan de Moezel/Moselle om nog even tot rust te komen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.