Bezoekers

Volgers

zondag 24 april 2022

Het Groningse land.

Vandaag hebben Lief en ik een wandeling gemaakt door het Groningse land. We zijn vandaag aangekomen in Nieuwe Pekela.

Vanmiddag gingen we een wandeling maken in de omgeving. Wat is het hier heerlijk rustig en wat een prachtig uitzicht hebben we hier.


Daar staan we dan met nog 2 campers. De deugd staat in het midden 😅
We hebben besloten om hier een paar dagen te blijven.

Vanmiddag gingen we een wandelingetje maken hier in de omgeving en kwamen langs een kerkhof en trouwe lezers weten dat ik daar altijd even moet gaan kijken.




Deze lange smalle grafstenen heb ik nog nooit gezien. Is dit iets typisch Gronings?
Het waren wel oudere graven van uit de veertiger jaren en ouder viel me op. 

Ik vond het heel apart net als deze grafsteen.


Er waren er maar een paar die bekleed waren met dit soort tegeltjes die vooral gebruikt werden in de zestiger jaren.

Als ik langs de graven loop en ik zie de leeftijden van degene die daar ligt dan gaat mijn fantasie altijd met me op de loop. Wat een verdriet moet er geweest zijn toen deze persoon overleed. Wat was dit voor een persoon? Wat deed hij in zijn leven? 
Graven van mensen die overleden tussen 1914 en 1918 en ook tussen 1940 en 1945 vind ik ook zo speciaal. Soms zie ik dat het jonge mannen waren of liever gezegd nog jonge knullen van een jaar of 19. Eigenlijk nog kinderen toch.
Dit gebeurt nu weer in de Oekraïne en in Rusland. Vreselijk toch. Een iemand besluit om oorlog te gaan voeren en al die jonge mensen moeten maar gaan vechten. Ze houden trauma's over of verliezen ledematen en in het ergste geval kunnen ze het nooit meer na vertellen. 

Oorlog, het zo nutteloos. Het draait alleen maar om macht. Vreselijk!!!!!!

En zo gaan mijn gedachten dan met me op de loop terwijl ik wandel door het prachtige Groningse land.

5 opmerkingen:

  1. Inderdaad apart die smalle grafstenen, zuinigheid misschien?
    Van beide kanten van voorouders kom ik uit Groningen. Mijn vaders voor-voor-voorvader woonde in Groningen en van moederskant komen we uit Blijham

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooit in de provincie Groningen geweest Lot? Is zeker de moeite waard.

      Verwijderen
    2. Ja heel lang geleden met de boot van mijn ouders, in 1965 denk ik.

      Verwijderen
  2. Of die langwerpige rechtopstaande grafstenen typisch Gronings zijn weet ik niet. Maar geboren en opgegroeid in Midden-Drenthe ken ik ook wel de hoge rechtopstaande grafstenen. Of die dezelfde hoogte hebben/hadden dan die op de foto kan ik moeilijk bepalen. Ik houd het erop dat het een tijdverschijnsel is geweest. Alles is aan mode of traditie onderheving, ook alles wat verband houdt met graf- en begrafenisrituelen. Zo herinner ik me nog van mijn opa (overleden in 1961) dat hij geen (natuurstenen) afdeksteen op zijn graf wilde. Iets wat kennelijk wel hoorde bij iemand van zijn statuur, begreep ik later. Zijn reden was "het drukt zo zwaAR" Hij wilde gewoon naast zijn ruim 40 jaar eerder overleden vrouw liggen. Wat mij achteraf verbaasde was dat het graf van mijn grootmoeder, die ik nooit gekend heb, geen afdekplaat had, maar alleen een steen waarop nog ruimte was voor mijn opa's naam.
    Dat zal waarschijnlijk om een praktische reden geweest zijn; zolang een van beide echtelieden nog leefde was het bniet echt handig om al zo'n zware afdeksteen toe mte passen.
    De 'tegelvloertjes' op een graf zijn waarschijnlijk een 'nieuwerwets' vervolg op de natuurstenen afdelplaten, of misschien gewoon een goedkoper alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat de tegeltjes betreft denk ik ook aan een misschien goedkopere manier van grafsteen. De lange hoge stenen kwam ik vandaag toevallig weer tegen in Stadskanaal. Ik zou bijna denken dat het iets uit het noorden zou zijn en dan misschien een modeverschijnsel uit die jaren.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.