Bezoekers

Volgers

donderdag 23 juni 2022

Het gesprek van de dag.

 In Nederland gaat het gesprek van de dag meestal over het weer. Nu zal niet het hele gesprek over het weer gaan maar het wordt altijd even genoemd.

"Bah wat een rot weer is het" of "fff wat is het warm" en is het niet te warm dan is het wel te koud maar altijd is er iets niet goed.

Hoe komt dat toch dat Nederlanders altijd bezig zijn met het weer?
Een Spanjaard vertelde mij eens dat er maar zelden over het weer gesproken in Spanje. Het is gewoon goed en mocht er eens een slechte dag tussen zitten dan weet je gewoon dat het morgen weer over is. Geen ramp dus. In Nederland kan het na een regenbui weer dagen regenen en dat verveelt dan weer.

Nu zijn we in Noorwegen en wel een stuk boven de Pool cirkel (en daar wijt ik het maar aan) maar het weer is hier helemaal niks. Zelfs Lief, die mij meestal moet oppeppen na dagen regen, heeft het er moeilijk mee. De rollen zijn nu vaak omgedraaid. Ik was er op voorbereid toen ik naar het noorden ging. Maar het is niet leuk.

In Noorwegen zegt men "fout weer bestaat niet maar wel foute kleding." Dat zegt eigenlijk al een heleboel vind ik.

Op het moment bevinden wij ons op een prachtig plekje met uitzicht op de zee in een haventje. Ik zie het witte zand door het zeewater heen op de bodem liggen. Prachtig maar nu kijk ........


Als nu de zon zou schijnen dan zou dit een plaatje zijn. De jachten op de linker foto liggen er maar troosteloos bij zo.


Zie de vaandels wapperen bij de bootjes. Jammer toch!! Nu regent het eens niet maar waaien zowat weg hier 💨

Lief en ik zijn het er dan ook over eens dat Noorwegen en vooral de Lofoten geweldig mooi zijn en we zouden het niet gemist willen hebben maar het klimaat hier is niet ons klimaat.



5 opmerkingen:

  1. Voor mij hoort een beetje lekker weer bij vakantie. Wat ik nu hoor en zie zou dus niets voor mij zijn. 40 Graden wil ik ook niet, maar een zonnetje en 23+ graden vind ik toch wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel een beetje spijtig dat de zon zich niet laat zien. En dan nu die wind er nog bij. Ik denk dat jullie er toch goed aan gedaan hebben om jullie plannen te wijzigen. Anders zou het misschien blijven knagen hebben van "hadden we toen maar" Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik voel wel voor de Noorse zegswijze; zolang het maar droog is, -als brildrager heb ik een pesthekel aan regen-, en de vrije natuur in kan gaan, vind ik het best, maar ja, ik ben dan ook niet iemand die de vakantie mislukt vind als hij niet bruingebakken terugkomt.
    Inderdaad, tegen kou kun je je beschermen door je kleding. Tegen warmte kun je je hooguit ontkleden, maar dat is ook niet overal gewenst of mogelijk. Zeker niet in de Scandinavische bossen, want dan wordt je aangevallen door hordes van dat vliegende gespuis. Het was duidelijk niet voor niks dat ik destijds boven de poolcirkel nog zwaluwen zag. Insecten bij de vleet voor hun jonkies, die de lange reis rendabel maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het ook een gespreksonderwerp is hier omdat het nu eenmaal erg wisselt en bepalend is voor het dagelijks leven. In die zin snap ik wel dat we er zoveel over praten ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben eens drie weken lang regen gehad in Noorwegen. We zijn er daarna ook nooit meer heen geweest.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.