Bezoekers

Volgers

zondag 3 juli 2022

Nooit geweten


Laatst schreef ik hier over mijn muggenbulten of liever gezegd mijn knutten bulten. Ze zijn nog niet over hoor maar ze jeuken nu niet meer en de wondjes zijn dicht. Ook de zwellingen zijn weg. Er is dus vooruitgang. Gelukkig maar. Bij Lief, die er maar 2 had, gaat het nu ook een stuk beter. Wat een rot beestjes toch.

We zijn nu onderhand aan de Botnische Golf beland en daar hebben ze geen knutten. Bof ik even. Nou ja, boffen ....... ik had het gelezen dat die beestjes niet aan de kust zijn en ik ben gek op de zee dus dat zat wel snor. 

De Botnische Golf is het noordelijkste gedeelte van de Oostzee en ligt tussen de westkust van Finland en de oostkust van Zweden. 

Nu las ik dat het water van deze zee voornamelijk zoet is. 

"De Botnische Golf is bijzonder doordat zijn zoutgehalte naar het noorden toe snel daalt. In het zuiden is het water het normale brakke water van de Oostzee, maar in het noorden heeft de Golf een zoutgehalte dat zo laag is (0,2%) dat men het zout in het water niet meer kan proeven en er veel zoetwatervissen in gedijen."

Nooit geweten. Ik hoorde mensen erover praten die hier vissen. In Zweden mag je bijvoorbeeld alleen in de zeeën vissen zonder vergunning. In de meren mag je alleen met vergunningen. 
In de Botnische Golf kun je dus op zoetwatervissen vissen zonder vergunning. Je moet het maar weten. 


Zelf wandel ik er liever langs of loop erin 😍

3 opmerkingen:

  1. Dat het zeewater daar 'zoet' is wist ik ook niet. Weer wat geleerd zeg ik dan maar. Daar ben je nooit te oud voor. Misschien is dat dan ook de reden dat er soms de 'alternatieve Elfstedentocht' verreden wordt. Zoet water bevriest nu eenmaal beter en mooier dan zout water. Wel een vreemde naam 'alternatieve Elfstedentocht'. Alsof de betreffende elf steden venen voor de schaatstocht naar de Botnische golf verplaatst worden. De enige overeenkomst is dat het stevig moet vriezen en dat de tocht ook ca 200 km lang is.
    Maar het klinkt wel heldhaftig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de een of andere manier is mijn naam niet opgepikt, maar bovenstaande reactie is van mij.

      Verwijderen
    2. Oké Willem, en dat heb ik nu ook nooit geweten over die Elfstedentocht. Eigenlijk heb ik daar nooit zo op gelet maar ik ga het zeker in de gaten houden als de Elfstedentocht hier gehouden wordt. Lijkt me leuk dan alles te zien in de winter. Dank je wel voor de info.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.