Bezoekers

Volgers

vrijdag 8 juli 2022

Van horen vertellen ......

Vandaag er een luie dag van gemaakt met de nodige klusjes in en rond de camper want ook dat moet regelmatig gebeuren.

Gepoetst en geveegd en dat allemaal zonder elektrische hulpmiddelen 😉

Na onze klusjes heerlijk gewandeld en dat met de benenwagen. We hebben genoten van de mooie route door het bos en de dorpjes en maakten zo vandaag weer ongemerkt onze stapjes.


Vanavond een praatje gemaakt met Nederlanders die een dochter in Zweden hebben wonen en hier dus al heel wat jaartjes komen.
Ze konden me heel veel vertellen over de gebruiken en gewoontes van de Zweden. Ik stond er versteld van.
Ik hoorde verhalen over de rendieren die al honderden jaren hun zelfde rondje lopen en zo ook over de bevroren meren liepen. Door de veranderingen van het klimaat zijn die meren nu niet meer bevroren en lopen de rendieren de meren in en verdrinken. Nu staan er vrachtauto's op die plekken om de rendieren in te laden en aan de overkant van het meer weer los te laten.

Ik vertelde eerder over de stroomkastjes die hier op de parkeerplaatsen staan. Nu wil het wel eens gebeuren dat er niet genoeg stroomkastjes vrij zijn in de winter en dan moeten de mensen hun motor laten draaien. Doen ze dat niet dan komen ze later niet meer van de plaats. Niemand zal de auto stelen met draaiende motor.

Als hun dochter naar haar werk gaat met de auto dan waarschuwt ze haar baas als ze thuis vertrekt. Komt ze op de juiste niet aan dan gaan ze haar zoeken. Het gebeurd regelmatig dat mensen komen vast te zitten in de sneeuw.

Mensen hebben huisjes langs de weg staan die nooit op slot zijn. De 65 plussers zorgen ervoor dat er altijd hout ligt en aanmaakblokjes. In de huisjes staat ook een bed.
De huisjes zijn bedoeld voor mensen die stranden of overvallen worden door een sneeuwbui en zo kunnen overleven bij -20 tot -30 graden.

Dit zijn een paar van de verhalen die ik hoorde. Misschien wel leuk om eens te weten. Zelf vind ik het wel interessant om te weten hoe de mensen hier leven. 

9 opmerkingen:

  1. Wat erg van de rendieren. Ik vind het altijd erg interessant om te horen hoe mensen leven dus vertel mar lekker verder hoor. Vriendin was net terug van Ijsland en had ook veel verhalen over landschap en zo. Volgens mij hebben ze amper bewoners gesproken en dat zou dus juist voor mij zo belangrijk zijn om van alles te horen. Geniet nog lekker samen. Ik blijf met jullie mee reizen. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Pourqoi, ik kan daar ook zo van genieten. Hoe leven die mensen nu. IJsland staat ook op mijn lijstje. Lijkt me echt geweldig!!!!! Maar ach mijn lijstje is nog zo lang. Ik moet wel de lotto winnen en heel oud worden :)

      Verwijderen
  2. Dat zijn interessante verhalen, die je anders dus nooit te weten komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. sorry, er is iets weggevallen: interessante verhalen over zaken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Griemmank, wie kan het mij nu beter uitleggen dan Nederlanders die een dochter hebben die met een Zweed is getrouwd. Ik ben ze dankbaar.

      Verwijderen
  4. Heel leuk om zo een kijkje in het leven van de Zweden te krijgen
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ zeker en vast is dat leuk. Ik ben weer een gelukkig mens.

      Verwijderen
  5. Ook ik vind het erg dat door de klimaatopwarming dieren moeten sterven. Die vrachtwagens zijn een
    goede oplossing maar het zal de dieren wel heel veel stress geven. Wel goed geregeld dat er in de koude wintermaanden voor gezorgd word dat je bij pech toch een veilig onderkomen hebt. Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Bernadette, helemaal mee eens. De Zweed vinden wij hele prettige mensen. Ze zijn uiterst beleefd, spreken allemaal Engels, gooien geen rommel op straat, zijn een heer in het verkeer en zijn bovenal heel sociaal. Ik doe mijn petje af voor hun.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.