Bezoekers

Volgers

donderdag 8 september 2022

Geen "Mensenland"

Als ik in de nieuwsberichten zit te snuffelen dan zie ik iedere dag wel iets over de hoge prijzen die er al zijn en er nog gaan aankomen. De prijsverhogingen zijn niet iets van nu maar tijdens de corona begon dat al.
Er werden veel dingen duurder door de corona. Er waren lange wachttijden als je moest bellen en bij een call center terecht kwam door de corona. 

De post leverde zijn pakjes later af door de corona en hier kan ik nog in komen omdat mensen veel online gingen kopen.
Bijna alles wat niet op rolletjes liep kwam door de corona.

Toen kwam de oorlog tussen Rusland en de Oekraïne en steeg  de boel weer razend snel de lucht in. De energie bedrijven verhogen hun prijzen vast want je weet maar nooit. Als ze winst maken hoor je ze niet maar nu staan ze vooraan in de rij. 

Ik las vandaag dat de patatjes in het najaar duurder gaan worden want de fabriek die ze maakt en voor bakt heeft last van de energie prijzen. De patat man moet ze al duurder inkopen en ook hij heeft last van de energieprijzen als hij de patat moet bakken. De zonnebloemolie doet daar nog een schepje bovenop en ook het paneermeel voor de snacks.

De verkeersboetes gaan volgend jaar ook de lucht in. Ze gaan mee met de inflatie. Net nu in een tijd dat mensen zo wie zo minder te besteden hebben. Nu hebben wij maar heel zelden een bekeuring. Ik geloof dat we er in ons hele leven 3 of 4 hebben gehad en dan ook nog omdat je niet 50 km reeg maar 57 km. Nu kun je wel zeggen dat je dan maar moet opletten dat je geen bekeuring krijgt maar ik vind het toch wel weer een bewijs dat Nederland geen "mensenland" is en als we de nodige maanden verder zijn dan zullen we meer op een "chaosland" lijken.

Als wij in de winter een paar maanden in Spanje zijn dat valt het ons echt op wat een vriendelijk  "mensenland" dat is. Wij zeggen dat niet alleen. Het valt meer Nederlanders en Duitsers op. Ze houden daar toch zo'n rekening met de mensen. Er staan vaak trimtoestellen, banken, jeu de boules banen, toiletten, speeltuinen enz.

Als je eens goed nadenkt over die prijsverhogingen dan is er maar eentje die hier veel geld mee binnen haalt en dat is het land, de belasting. Al die btw die nu binnen stroomt.

Hopelijk wordt het de komende winter niet al te koud en hoeven mensen niet onnodig in de kou te zitten en zal dat graadje minder geen probleem zijn. 
Ik zal hard duimen dat de schade beperkt zal blijven.

8 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk; de Nederlandse overheid heeft een graaimentaliteit ontwikkeld waar menig louche leider van een derdewereldland nog jaloers op is. Dat de bekeuringen met de inflatie meegaan was voor mij de druppel. Het geld van verkeersboetes is niet meer, wat je verwachten zou, een extraatje op de rijksbegroting, maar gewoon een vaste post die gehaald moet worden.
    De hoogte van verkeersboetes staat ook in schril contrast met die van onze oosterburen. Vorig jaar had mijn dochter mijn auto geleend en had in Duitsl;and een snelheidsovertreding begaan; iets meer dan 10 km te hard. Kan gebeuren en om geen gedoe te krijgen betaal ik de boete maar alvast; €40. Wat schets mijn verbazing; ongevbeer 4 weken later krijg ik van de Duitse evenknie van het CJIB €20 teruggstort, want ze hadden de boete berekend voor overtreding binnen de bebouwde kom en de overtreding was buiten de bebouwde kom gemaakt.
    Nog zo'n ding; jarenlang is de belasting op spaargeld gebaseerd geweest op een vast percentage, ongeav
    cht wat je werkelijk aan rente kreeg, want dat rendement haalde je wel uit je beleggingen. Ik heb er destijds, nu ongeveer 20 jaar geleden niet tegen geprotesteerd, en onlangs kwamen ze er achter dat de maatregel indruiste tegen alle (Europese) voorschriften en regels. Maar omdat ik ongeveer twintig jaar geleden de overheid nog zag als betrouwbaar heb ik niet geprotesteerd en daarom krijg ik nu geen compensatie voor de extra betaalde belasting. Ik was toen pas een paar jaar in de gelegenheid wat geld opzij te zetten voor onverwachte uitgaven en aanvulling op mijn pensioen, want mijn kinderen waren net afgestudeerd en er werd van mij niet meer verwacht dat ik maandelijks 1100 gulden aan die studie bijdroeg. Ik verdiende niet slecht, maar met een maandelijkse vaste post van FL 1100, bleef er voor de ander vaste uitgaven maar een modaal salaris over. Maar ik had nog vertrouwen in de overheid. Ten onrechte kwam ik in de loop van de jaren achter.
    Je hebt dus helemaal gelijk. Nederland dreigt een land te worden met een rijke bovenlaag en een arme en behoeftige bevolking; ofte wel een derdewereldland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het Willem en je kunt er niks tegen doen. Je moet nu eenmaal luisteren naar de baas ..........

      Verwijderen
  2. Dat de bekeuringen hoger worden kan me niet schelen, dat gebeurt je (en mij) hooguit een keer per jaar.
    De hoge energiekosten en de hoge voedselprijzen dat raakt met name Jan Modaal en iedereen met een uitkering. Terwijl energiebedrijven en grootwinkelbedrijven veel winst maken komen deze mensen iedere maand geld tekort.
    Desalniettemin kan het altijd erger, kijk maar naar de mensen in Oekraïne. Die zouden vast
    ook wel graag de wintermaanden in Spanje doorbrengen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thea, zo is het. Jan Modaal krijgt het vreselijk moeilijk de komende tijd.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat we in een economische recessie terecht zijn gekomen. Ook zonder corona en de oorlog zat die er al lang aan te komen. De grondstoffen op aarde worden schaarser en het grootste gedeelte gaat op aan luxe goederen voor het rijke gedeelte van de wereld. Er zal veel moeten veranderen om aan deze oneerlijke verdeling een einde te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat kunnen we toch zeuren. zeker de prijzen rijsen de pan uit. maar de overheid moet van de belastingen alles betalen waarvan de burger meent recht op te hebben. de prijsverhogingen is overal in de wereld een probleem nu. niet alleen in nederland. en ellen je kan van de winter lekker naar spanje met je camper.misschien kom je dan goedkoop de winter door.ik bedoel dat niet hatelijk maar somige mensen zijn slechter af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Anoniem, Lief en ik heb er jaren voor gespaard om een een camper te kunnen kopen. We hebben ons er heel wat voor moeten ontzeggen en alle twee hard gewerkt. Niet erg want we wisten waar we het allemaal voor deden. In januari is het de bedoeling dat we weer vertrekken en inderdaad scheelt het een heleboel of je de winter in Spanje doorbrengt of in Nederland. We hebben een goede investering gedaan denk ik dan.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.