Bezoekers

Volgers

dinsdag 6 september 2022

Het avontuur van mams

Mams heeft een spaarrekening bij de een of andere bank. Nu gaat deze bank de pasjes die bij deze spaarrekening horen afschaffen. Mams had er al eerder een brief over gekregen maar begreep er niets van. Ik had haar beloofd om contact op te nemen met deze bank.

Inderdaad, de gratis pasjes die bij een spaarrekening horen gaan vervallen. Er moet een betaalrekening worden geopend naast de spaarrekening en daar krijg je dan weer een pasje van die iedere maand, ik meen €2,40 kost. Slimme bedacht van de bank, toch? 

Er zat niets anders op dan een betaalrekening te openen voor mams wilde ze het spaargeld laten staan, vertelde me de juffrouw van de bank. Ik zeg dus als gemachtigde, "open dan maar een betaalrekening."  Maar dat kan maar niet zo.
Mams zal zich moeten laten horen aan de telefoon ook als ze niet weet wie ze aan de telefoon heeft en waarvoor of ik moet een akte halen bij de notaris. Mams wil baas zijn over zichzelf en het beheer over alles in eigen handen houden. Niet dat ze me niet vertrouwd want ze zegt heel vaak, "ik vertrouw jou niet voor 100% maar voor 200% "

Bij mams aangekomen weer gebeld met de bank en ja hoor mams kon haar adres zeggen (al gaf de postcode een beetje een probleem) Haar geboortedatum wist ze ook feilloos te zeggen maar de betaalrekening kon nog niet geopend worden. Nee hoor, eerst een video bel afspraak maken en dan zou alles in orde komen. Die afspraak heb ik gemaakt en toen ging het gebeuren 😅

Mams en ik zijn maar naast elkaar gaan zitten zodat mams ook zichtbaar voor de camera was. Het contact leggen ging heel goed en gemakkelijk. Het lukte me in ieder geval 😁

Er werden vragen gesteld aan mij en toen was mams aan de beurt. Mams gaf te kennen dat ze niet wist wat de beste jongeman allemaal van haar moest maar ze zag wel dat hij uit Indonesië kwam. Steeds weer vertelde ik mams waarvoor we aan bellen waren en dat ze graag een betaalrekening had. En weer vroeg mams waarvoor ze die dan moest hebben. En steeds weer probeerde ik haar uit te leggen waarvoor ze die nodig had. "Ach," zei mams, "doe maar wat jou het beste lijkt en als ik die rekening moet hebben en jij bent het ermee eens dan open die rekening maar." 

Gelukkig, we konden weer verder met het scannen van de legitimatie enz. enz.

Toen alles geregeld was en de video verbinding weer verbroken zei mams, " wat moest die jongen nu toch allemaal? Het was wel een mooie jongen. Hij kwam uit Indonesië. Dat zag ik wel. Gelukkig zijn mijn ogen nog goed." 

Toch mooi dat zoiets mogelijk is en mams op deze manier niet de hele weg naar de bank hoefde af te leggen.

8 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat de bank dat allemaal accepteerde. Ik had ook een aparte spaarrekening en die werd ook betaalrekening, dus de hele rekening opgezegd en nu staat het op de spaarafdeling van mijnbetaalrekening. Ook goed, ik ben er ooit bij gekomen omdat je er nog wat rente kreeg.
    Destijds moet er met mijn moeders moeder ook iets over erfenis geregeld worden en heeft mijn moeder haar naar hun huis gebracht en de notaris of zoiets kwam ook daar. Gelukkig zei mijn oma op de juiste momenten ja of nee. Het is een heel gedoe soms. Ben zelf bezig dingen te regelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder heeft wel een testament maar ze wil het beheer over het geld en appartement in eigen handen houden. Dat gaat nu steeds moeilijker worden als er iets geregeld moest worden.

      Verwijderen
  2. Wat ik me tijdens het lezen van dit verslag afvroeg was, waar banken de euvele moed vandaan halen om de kosten van iets wat tot hun kerntaken behoort, toch door te berekenen aan hun klanten. De rente op spaarrekeningen mag dan rond nul procent zijn, maar ze verdienen wel degelijk geld aan de spaarrekeningen. Waarschijnlijk minder dan in tijden van een redelijke rente, maar dat is dan bedrijfsrisico lijkt me.
    Ik maakte voor mezelf even het vergelijk met een warenhuis, hotel, en vergelijkbare bedrijven. Stel je eens voor dat die hun klanten extra lieten betalen voor het gebruik van de lift, roltrap of de receptie. Ja meneer/mevrouw, de kamer is goedkoop, maar om erin te kunnen moet je wel sleutelgeld betalen en ook voor het dagelijks schoonmaken en de bedden opmaken wordt extra geld gevraagd en als u eruit gaat betaalt u nog een extra toeslag voor de eindschoonmaak. O, enne de lift kost een euro per keer dat u hem gebruikt.
    Ieder hotel die dat zou doen zat in de kortste keren zonder klanten, maar bij banken wordt dat gewoon gepikt. Hebben ze ook zelf voor gezorgd; eerst hebben ze hun uiterste best gedaan dat de maatschappij zo ingericht werd dat ze een 'onmisbare functie' hadden in het dagelijkse leven
    en toen iedereen afhankelijk was van de diensten van de bank, werd het prijdsschieten voor hen. Elke dienst die geld kostte wordt doorberekend, zelfs wat andere bedrijven zien als normale service of risico. En zelfs hun vaak dure en luxueuze gebouwen worden uiteindelijk betaal door de klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het Willem. Ik vind het ook niet kunnen maar mijn moeder heeft bij meer banken een spaarrekening en bij al die banken moet er een betaalrekening naast staan. Nederland is nu eenmaal een land waar alles alleen maar om het geld draait

      Verwijderen
  3. Wat een gedoe allemaal! Wel fijn dat je moeder jou vertrouwt, en bovendien is het prettig dat ze dit soort dingen niet op eigen houtje gaat doen, je hoort zoveel over ouderen die worden opgelicht. De bankkosten worden je in de maag gesplitst en je hebt weinig keus. Ook alle bankkantoren gaan dicht en alles moet digitaal, je zou denken dat het dan minder kost omdat ze al die medewerkers en hoge huren en andere kosten niet meer hebben, maar zo werkt het kennelijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik druk mijn moeder ook altijd op het hart om niet zelf iets te doen met internetbankieren. Ze kan altijd in haar rekening kijken maar door het gebibber zou ze eens een 0 teveel kunnen aanslaan al denk ik nu dat ze niet meer zou weten hoe ze iets zou moeten overschrijven. Ik betrek haar overal in of ze het nu begrijpt of niet. ;)

      Verwijderen
  4. Wat een gedoe hè? Ik heb het ook met mijn ouders gehad. Er kwam een levenstestament, ik werd gemachtigd en mijn zus is de tweede gemachtigde. Zij moet in feite controleren wat ik doe. Maar dan nog was het een hele rompslomp om het voor elkaar te krijgen dat ik de bankzaken voor ze ging doen. Natuurlijk moet alles correct gebeuren en het is maar goed dat niet alles zomaar gaat, maar ik werd er af en toe behoorlijk moedeloos van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk is het goed dat een gemachtigde niet zomaar van alles kan doen. Ik ben gemachtigd. De andere erfgenamen zijn de kinderen van mijn overleden broer en dat maakt het er niet gemakkelijker op.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.