Bezoekers

Volgers

woensdag 26 april 2023

E-auto

Wie van de lezers is in het bezit van een elektrische auto of een andere milieu vriendelijke auto?

Wij niet. Wij rijden nog in onze benzine vervuilende Citroen Picasso en we zijn er dik tevreden over net als onze op diesel vervuilende camper. Voorlopig zal dat ook zo blijven 😐

Een elektrische auto lijkt mij vrij onhandig als je ook wel eens een langere afstand moet rijden en dan bedoel ik 4 à 500 km.
Ik zie het dan al helemaal voor me hoe en waar die auto dan weer opgeladen moet worden. Lijkt me niks.

Daarbij zijn ze nogal duur in aanschaf. Wij zouden voor ons tweetjes een kleinere willen hebben.
Geregeld steken we onze voelhorens voor informatie er eens naar uit en daar blijft het bij. We zijn er nog geen eentje tegen gekomen waarvan we zouden zeggen "Dat gaat hem worden"

En wat gaat er eigenlijk gebeuren  met de afgedankte benzine auto's? Worden die naar het buitenland gebracht om daar nog jaren te rijden? Is dat wel milieu vriendelijk? En wat gaat er gebeuren met de afgedankte accu's van de auto's?

Al deze dingen schrikken me af om over te gaan stappen op een elektrische auto. Waarom worden we eigenlijk "gedwongen" om tot een aankoop over te gaan? 






14 opmerkingen:

  1. Nee wij hebben geen elektrische auto rijden een 2e hands Honda Civis. Kopen zo eens in de 3 à 4 jaar een nieuwe 2e hands en leggen dan meestal na inruil zoń 11.000 Euro bij. Dat is wat wij kunnen betalen, hier AOW van manlief, pensioen en ik werk part-time dus wij hebben het zeker niet slecht maar een elektrische auto is voor ons, en ik denk voor veel anderen, niet betaalbaar. Ja als we alles op alles zetten en dus voorlopig niet met vakantie gaan, en de extraatjes schrappen. Dan zou het nog een 2e hands elektrische auto worden. Toevallig heb ik het van de week allemaal eens uitgezocht en vond alleen een 2e hands van rond de 30.000 Euro. Of het waar is weet ik niet maar heb mij laten vertellen dat de meeste 2e hands elektrische auto's naar het buitenland verdwijnen omdat ze hier te duur zijn voor mensen. Het meeste elektrisch wordt er volgens mij gereden door 'auto's van de zaak' de zogenaamde lease-auto's. In NL valt mij altijd op (veel minder in Duitsland en Frankrijk) de grote hoeveelheid enorm grote (lease) auto's van dure merken: Tesla, BMW, Audi, Volvo,Mercedes en dat zijn dan auto's die nieuw vaak zo'n 65.000 Euro kosten. Daar gaat een hoop subsidie naartoe. Ik denk overigens ook dat het (nog) helemaal niet kan als misschien nog 25% extra overstapt op elektrische voertuigen. Wij wonen in een appartement en ik zou echt niet weten waar we die auto op zouden moet laden in de buurt dat moet dan bij een elektrisch tankstation. De palen die hier staan zijn privé en ik las dat opladen bij FASTNED (snelladers) erg duur is. Rob Jetten kan het allemaal wel willen maar ik denk niet dat er een minister is die daadwerkelijk enig idee heeft hoe het gewone leven werkt:-) Sorry voor de lange comment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilona dat vinden wij nu ook. De E-auto's zijn veel te duur. Wij zijn alle twee met pensioen en hebben AOW en we willen op onze leeftijd nog even heerlijk genieten van het leven en niks niet sparen meer voor een dure auto.
      Ook wij wonen in een appartement en aan de overkant van de straat is een oplaadpunt. Nu is deze plaats meestal leeg en dat zou dan geen probleem zijn maar als we op familiebezoek gaan 220 km heen en 220 km weer terug zou ik niet weten waar ik een auto zou kunnen opladen.
      Inderdaad zijn de meeste e-auto's zakenauto's. Ik vind dat onze regering eens moet kijken bij normale mensen wat ze kunnen missen en niet alleen bij de categorie die vermogend zijn.

      Verwijderen
  2. Precies en op onze leeftijd denk ik er niet aan.
    We zijn wel toe aan een andere auto en kijken rond, maar onze laatste? auto wordt er een met hoge instap en simpele benzine!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De onze heeft een hoge instap en is een automaat. We zijn er dik tevreden over en we laten het ook bij voorlopig.

      Verwijderen
  3. Wij gaan er ook niet aan hoor. Te duur en niet genoeg oplaadpunten. Wij rijden nu diesel en willen de auto helemaal afrijden. Daarna zien we wel weer. Tegen de tijd dat het echt moet is vroeg genoeg om over te stappen.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De aanschafprijs van deze auto ‘s is gewoon veel te hoog. Bovendien is het niet haalbaar qua accu productie. Er wordt aangeraden ze vervangen na zo’n 160.000 km. En de kostprijs van zo’n pakket begint bij €15500,-. Je betaalt dus minimaal €60000,- om ongeveer 15 jaar auto te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat het nog in de kinderschoenen staat. :(

      Verwijderen
  5. We wonen op het platteland en laadpunten zijn ver weg en het lange opladen lijkt me ook vervelend. We hebben beide een op LPG. De mijne is 11 jaar en die rij op op zoals ik het nu bekijk. De andere is 8 jaar. Verder weten we het nog niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij rijden onze auto ook op. Hij doet het nog prima. Als ik nu een nieuwe auto moest kopen zou ik misschien voor een hybride kiezen dan kun je ook nog benzine tanken mocht je accu leeg zijn.

      Verwijderen
  6. Hier ook nog gewoon een benzine auto. Overigens is het ook al bewezen dat een benzine auto schoner is dan een elektrische auto. Maar politiek kijkt daar niet naar. Het lijkt wel alsof ze juist willen dat straks alleen de mensen met heel veel geld nog mogen rijden.
    Als onze oude auto van 17 jaar op is (hopelijk over tig jaren), dan weet ik niet of we nog een auto kunnen kopen. In ieder geval geen elektrisch, want te duur en niet echt schoon (denk b.v. aan de batterijen/accu’s die maar kort mee gaan). Daarom is een tweedehands of derderhands elektrische auto ook niet aan te raden, omdat die batterijen/accu’s hun langste tijd al hebben gehad. Die kan je vervangen, maar schijnen net zo duur te zijn als een nwe elektrische auto.
    Gr. Renske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Renske dat dacht ik ook. Een tweede hands auto zijn accu is niet meer up to date. De politiek denkt alleen in euro tekens.

      Verwijderen
  7. Een groot deel van mijn werkzame leven heb ik gewerkt voor de elektriciteitsbedrijven in Nederland en al in de jaren '90 was er een transportprobleem voor hoogspanning. Gevolg hiervan is dat in sommige gebieden onvoldoende elektriciteit geleverd kan worden als de vraag groot is.
    Hoorde vanavond op het nieuws dat de regering inzet op elektrisch rijden en 'fossiele' rijders extra gaat belasten door de brandstof duurder te maken. Dat vereist onherroepelijk meer laadpalen en daarmee meer transportcapaciteit, die nu al ondermaats is.
    Je vraagt je af of er in Den Haag, op het Binnenhof wel voldoende doorgedacht wordt over de consequenties van hun gedachtenspinsel. Hrt is buiten kijf dat we niet door kunnen gaan op de wijze van nu, maar kom dan in vredesnaam ook met een doorwrocht plan om de gewenste verandering teweeg te brengen.
    Ik ben bijna 80, dus zal mijn tijd nog wel duren, maar wordt desondanks wel eens moedeloos van dat hap-snapbeleid van onze overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In den Haag denken ze niet verder dan hun neus lang is. Als ze de mensen eenmaal zover hebben en het werkt niet naar behoren dan bieden ze gewoon even excuus aan. Ze raken er aan gewend.
      Vanmorgen hoorde ik op de tv dat er in het westen van het land 1 laadpaal per 100 huishoudens is. In het noorden en zuiden zijn er dat 1 op de 300 huishoudens.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.