Bezoekers

Volgers

zondag 21 mei 2023

Globaal bekeken

Voor vandaag was er noodweer voorspeld. Onweer, regen, wind en noem maar op. Als ik nu in de 
weer-app kijk dan zie ik dat het droog blijft tenminste bij ons in het zuiden van het land. Dat is weer mooi meegenomen, toch?

Dat gaat een weer een heerlijk wandelingetje worden vanmiddag. Niet te lang voor de jongste telg van ons huishouden.
Vanmiddag ook nog een paar boodschappen halen dan ben ik daar morgen vanaf want dan heb ik weer andere dingen op het programma staan.
Zolang je thuis bent heb je altijd weer "verplichte nummertjes" zoals Frits het noemt maar vooruit dat hoort erbij.

Frits is zich al een beetje aan het verdiepen hoe we gaan rijden als we naar het noorden gaan. We zullen via Denemarken gaan want we willen deze keer via de brug naar Zweden en niet met de boot.
Daar gaan we richting Jönköping. 
Van daaruit zullen we langs de Botnische Golf naar het noorden rijden want ik wil graag in Finland de Poolcirkel over. Daar wil ik Rovaniemi bezoeken, de officieuze hoofdstad van Fins Lapland.

De Poolcirkel in Finland is aan ware attractie! Want… daar woont de kerstman. Echt hij bestaat 😉. 
De Finnen geloven er heilig in. En eerlijk is eerlijk de man die daar woont lijkt verdomd veel op de kerstman. Santa Claus Village ligt precies op de Poolcirkel net buiten Rovaniemi in Fins Lapland

Van daaruit zullen we richting Kirkenes gaan naar de Barentszzee
De Barentszzee ligt ten noorden van Noorwegen en Rusland. De zee is vernoemd naar de Nederlandse zeevaarder Willem Barentsz.

Wij zullen daar aan de Noorse kant blijven en niet de Russische grens over gaan. Dat lijkt ons veiliger al zullen we toch het nieuws in de gaten blijven houden of we daar heen kunnen gaan.

Frits hoopt hier een koningskrab te vangen. Het zijn enorme beesten. De krabben kunnen wel 2 meter groot zijn dus Frits zal van goede huizen moeten komen om zo'n beest te vangen. Maar jullie zullen het zeker lezen tegen die tijd op onze reisverhalen blog.


Na de Barentszzee willen we de Noordkaap bezoeken. Het bezoek staat al langer op mijn lijstje en nu moet het er maar van komen.
Verder hebben we nog geen plannen. 

Ik denk dat de meeste wegen richting het zuiden via Zweden zullen gaan want al die smalle tunnels in Noorwegen nodigen ons niet zo uit.

Het is er vreselijk inspannend auto rijden en om bij de Noordkaap te komen krijgen we al genoeg tunnels voor de kiezen.

Voorlopig vervelen we ons niet. We weten nu een beetje hoe het allemaal werkt in die noordelijke landen wat de supermarkten betreft en het tanken van diesel en lpg gas.
Vorig jaar was dat allemaal een nieuwe wereld voor ons.
Ook hebben we al uitgezocht hoe dat allemaal met Puck in zijn werk gaat want dat gaat maat niet zoals bij ons  eventjes de grens over.

We zijn voorbereid 😀

12 opmerkingen:

  1. De voorbereidingen zijn altijd erg leuk. Ik durf nog niet, als ik nu ga zoeken is het de goden verzoeken dat Hera sneller dood is, beetje bijgelovig ben ik wel. Gisteren ging het vrij slecht met haar en was ik bang dat het de laatste week zou zijn, bleek ze haar ochtendpulletje niet te hebben gekregen. Vandaag gaat het weer een stuk beter.
    Hoe vind je moeder het dat jullie zo lang weggaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot dat is een vervelende tijd waar je nu in zit. Ik kan me heel goed voorstellen dat je de goden niet wil verzoeken. Ik zou daar ook wel last van hebben.
      Mijn moeder is er gelukkig heel gemakkelijk in en zegt uit haar zelf dat wij dit soort reizen zeker nu moeten maken. Dat heeft ze zelf vroeger ook gedaan zegt ze dan.
      Zelf moet ik er maar niet teveel over nadenken. De scenario's liggen klaar mocht er iets gebeuren. Ik denk dat als er iets gebeurt het toch weer heel anders is als ik me nu bedenk.
      Ach wie weet, maak ik me druk om iets wat niet zal gebeuren.

      Verwijderen
    2. Ja de scenario's die je bedenkt als er wat met je moeder is zullen toch anders zijn dan je nu denkt.
      Mij ouders waren midden in Noorwegen toen mijn moeders moeder overleed, ik heb het nu over 1976 en ik had alleen de telefoonnummers van de hotels waar ze verbleven, zelf woonden we in een huurhuisje zonder telefoon zelf. Kon dus alleen bellen op avonden en dan moesten we naar schoonouders. Ongelooflijk als je daar nu over nadenkt. Uiteindelijk heeft mijn moeder besloten daar te blijven, ze zaten zo ver van vliegveld dat dat vrijwel onmogelijk was om op een redelijke tijd terug te komen en heb ik alles geregeld. Mijn toespraak op de begraafplaats kon ik gelukkig bespreken met een oudere collega. Bijzonder om daar na aan terug te denken.

      Verwijderen
  2. Wat een goede en leuke voorbereiding. Veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wordt een heel avontuur als ik het zo lees. Spannend hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben er dan ook helemaal zin in en staan bijna te popelen ;))

      Verwijderen
  4. Wij zijn nu in Zweden, om precies te zijn in Stockholm. De autorit hier naar toe was prachtig. Ik ga jullie zeker volgen. Goeie reis! Groet,Nini.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O Nini dan zitten jullie goed. Vorig jaar zijn we ook in de buurt van Stockholm geweest. Zweden is een prachtig land. Geniet er van.

      Verwijderen
  5. Jullie hebben in ieder geval al veel voorpret met de voorbereidingen. En inderdaad niet teveel nadenken of er wat mis kan gaan met je moeder. Jullie hebben de scenario's al klaar liggen. Mijn stiefvader zat wegens Alzheimer op een gesloten afdeling. Mijn moeder durfde niet op vakantie te gaan want wat als... De beste man heeft het nog 10 jaar volgehouden. Ik ben blij dat we haar hebben kunnen overtuigen om toch te gaan. Uiteindelijk werd ze er zelf ook niet jonger op en toen was ze nog in staat om die reisjes te maken. Met alle communicatie middelen die we tegenwoordig hebben is er goed contact te houden. Uiteindelijk kwam hij slecht te liggen toen ze op vakantie was. Dankzij de hulp en inzet van de reis en annuleringsverzekering hebben we haar meteen terug kunnen halen. De enige tip die ik mensen kan geven is bezuinig niet op zo'n verzekering. Je hoopt hem nooit nodig te hebben maar als dat wel zo is dan is het heel fijn. Zij weten precies de ingangen hoe ze je zsm weer terug kunnen krijgen plus het neemt veel zorgen weg. Tickets, taxi etc etc zij hebben het allemaal geregeld.
    Maar goed wat ik bedoelde te zeggen is dat je weet nooit wanneer er iets gebeurd en je kan daar niet alles voor stopzetten. In ons geval heeft het nog 10 jaar geduurd geniet van de reisjes die jullie zelf nog kunnen maken. Komt tijd, komt raad en de draaiboeken voor het geval dat hebben jullie al klaar liggen.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inge zo denken wij ook. Mijn moeder is nu 94 jaar en wij hebben nu 6 jaar de camper. De eerste jaren hielden we rekening met waar we heen gingen en waar de vliegvelden waren voor het geval dat. Het noorden kwam wel een andere keer maar we stellen nu niets meer uit. We gaan! Frits is 73 jaar en ik 69. Tijd om niets meer uit te stellen. We hebben het al met mede reizigers mee gemaakt die plots een sterf geval hadden van een van de ouders. Komt goed hoor!!

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.