Bezoekers

Volgers

vrijdag 29 september 2023

Gedachten

Nederland lijkt wel het Wilde Westen aan het worden. Schietpartijen, steekincidenten, brand stichten enz vreselijk.

Gisteren las ik over de schietpartij in Rotterdam. Zoiets gebeurd de laatste tijd toch veel te vaak en kijk eens naar het voetbal vandalisme vorige week. Wat zit er toch een boel agressie in de mensen. Hoe komt dat toch????

Er wordt gekeken hoe het bestreden kan worden maar wordt er ook wel eens naar gekeken waardoor dat allemaal komt?

Zijn de mensen ontevreden? Hebben ze zorgen?
Ik denk dat er een heleboel factoren zijn die een rol in spelen.

Iedereen moet het liefst perfect zijn en voldoe je daar niet aan dan heb je pech. Je ziet het al bij de jeugd een buitenbeentje wordt al snel gepest.

Dan heb je de hangjongeren die uit verveling kattenkwaad gaan uithalen en ook vaak stoer willen overkomen. Kijk eens wat ik durf en voor ze het weten loopt het uit de hand.

Als ik naar mezelf kijk op mijn leeftijd nu in deze tijd dan hoef ik nergens bij te horen. Daar zit ik niet bij en wil het liefst mezelf zijn. Gelukkig verkeer ik in de omstandigheden dat ik dat kan maar iemand zeggen hoe ik over bepaalde dingen denk laat ik wel uit mijn hoofd want ondanks alles word ik dan al snel uitgemaakt als rascist of iets anders terwijl ik dat helemaal niet ben.

Vaak zie ik ook de “ gemaakte” vriendelijkheid. Die mensen zijn niet echt mijn favorieten. Je weet nooit wat je aan hun hebt.

Waar ik ook een gruwelijke hekel aan heb is aan oneerlijke mensen. Bah. Als ik naar de politiek kijk dan vraag ik me wel eens af of daar nog iemand eerlijk is en waarom moet ik gaan stemmen op mensen die maar wat roepen? Tot nu toe ben ik altijd nog gaan stemmen of ik moest in het buitenland zijn maar ik vind het steeds moeilijker worden.

Ik ga dan ook meestal uit van onderstaande spreuk. Ik doe het er maar mee 😀









10 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens Ellen en tsja die politiek mijns inziens roepen ze nu alleen maar dingen die mensen graag willen horen zoals de verhoging van het minimumloon naar 18 Euro. (sommige) CAO lonen zijn het afgelopen jaar al flink verhoogd en dan worden de prijzen ook weer hoger niet alleen van de boodschappen maar alles wat daarmee te maken heeft. Kinderen die zonder ontbijt naar school gaan en dan wordt er weer een pleister geplakt in de vorm van een boodschappencheque van 22 Euro per 2 weken of kinderen die ontbijt krijgen. Ik ben van mening (en daar mogen mensen het uiterzzrd mee oneens zijn) dat wanneer je je kinderen niet kunt voorzien van een bordje pap of een boterham 's morgens hoe zit het dan met lunch, diner en andere zaken. De zorgverzekering die (weer) duurder wordt en pakketten waarschijnlijk uitgekleed. Als je hier de HA belt wordt je eerst uitgebreid 'ondervraagd' door de assistente die dan bepaald of je mag komen en wanneer. Mensen haken af vanwege het hoge eigen risico en andere kosten zodat het uiteindelijk nog veel meer geld kost. Je kunt wel die pleister in de vorm van toeslagen, geld of wat dan ook op een wond plakken maar dan moet die wond eerst schoon zijn. Dit is alleen maar symboolpolitiek met beloften die de politiek na de verkiezingen 'vergeten' is of 'geen herinnering aan heeft'. Partijen worden van te voren uitgesloten en hoewel dat vaak partijen zijn waar ik persoonlijk niet op zou stemmen voelen mensen die daar wel op stemmen zich niet gehoord. Er wordt van alles beloofd en toegezegd maar niks waargemaakt. Met een bouwhelm en laarzen aan voor een bord gaan staan waarop staat dat er 900.000 huizen gebouwd gaan worden is leuk voor het plaatje én de media maar die huizen komen er niet vanzelf. Wij hebben het niet slecht maar steunen mijn moeder in de vorm van boodschappen, maar toch vrees ik ook voor de hogere brandstof, ziektekosten, energie etc. Ed is 72 heeft een redelijk pensioen maar nog nooit geïndexeerd is alleen maar een paar keer minder geworden. En dan moet je je benzineauto inleveren omdat dat slecht voor het milieu is, nou met de beste wil van de wereld kunnen we die auto niet missen al is het alleen maar om te gaan mantelzorgen in Amsterdam 4 keer per week. Het OV is (zeker met z'n tweetjes) veel duurder en heel erg onbetrouwbaar. 2 weken geleden een weekje in Normandië/Frankrijk geweest ook daar gaat het natuurlijk niet zo goed maar door de lagere BTW zijn boodschappen in ieder geval nog betaalbaar en je ziet daar geen wegen voor elektrische SUV's en Tesla's of zonneparken en huizen vol zonnepanelen. Dat we iets moeten doen voor het klimaat, prima hoor maar wat hebben mensen er aan om te betalen voor groente- en fruit in plastic bakjes terwijl dat niet ingeleverd kan worden én er ook geen alternatief is. Gisteren (grappig) nam ik de proef op de soms bij de Nettorama. Ik gooide de inhoud van frambozen en bessen in een door mij meegebracht bakje maar de supermarktmanager kon er niet om lachen ik moest gewoon de heffing betalen. Stemmen doe ik wel nog steeds op de SP waar ik al 35 jaar lid van ben. Ik weet dat ze vaak 'geen deuk in een bakje boter slaan' maar ze hebben in ieder geval hun principes en roepen al jaren om een ander zorgsysteem. Sorry voor het lange betoog.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilona het is allemaal waar wat je schrijft en ik ben het helemaal met je eens. Dat we iets aan het klimaat moeten doen zie ik ook wel maar pak dan de koe bij de horens en niet bij de staart. Toeslagen …….. ik kan het woord niet eens meer horen. Dat ze daar eens mee ophouden en de boel betaalbaar houden en dan en ik blijf er bij ………. Nederland is te vol!!!!!!!!!
      Willen mensen werken dan laat ze daar profijt van hebben en degene die niet willen of kunnen werken hebben het dan minder maar moeten wel een ontbijt kunnen hebben of lunch of diner.
      Het OV, vreselijk. Ik maak er maar zelden gebruik van want ik ben te vaak op de koffie gekomen.

      Ach zo kunnen we nog wel uren doorgaan en wat het beloven betreft van bepaalde politieke partijen dat moest aan banden worden gelegd want er zijn zoveel mensen die er weer in trappen, bah.

      Ilona, nu kunnen we er ons wel kwaad om maken maar in Den Haag horen ze ons niet eens en daarbij ze doen toch wat ze zelf willen fffffffff. Ellen

      Verwijderen
  2. Donderdagmiddag reed ik langs Rotterdam maar net iets vroeger dan het begin van alles.
    Met mijn zus ook een lang gesprek gehad over van alles en nog wat. Zij is graag onder de mensen maar steeds vaker vallen er mensen uit de vriendinnengroep door hun sterk afwijkende mening. Zus heeft best veel medische dingen, in een par jaar aan 2 schouders geholpen en tussendoor amputatie van borst en reconstructie die niet soepel verloopt, dat hakt op veel punten er in. Een vriendin vroeg het het met haar ging en ze vertelde dat, toen werd gereageerd dat ze wel erg aan het klagen was. Tja. Ik weet dat ze de neiging heeft het iets te dramatiseren maar niet echt klagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vriendinnen moesten het zelf eens ondergaan. Zo’n amputatie haakt er aardig in denk ik en daar moeten mensen eens rekening mee houden maar inderdaad je mag nu eenmaal niet te lang klagen want dan ben je al snel een zeurpiet. Mensen raken snel geïrriteerd, ik denk dat het daar door komt. Fijn dat je zus dan bij jou terecht kan. Luister er maar naar want dat zal haar toch even een goed gevoel geven.

      Verwijderen
  3. Hoi Ellen, hoe vreselijk het ook is, ik denk niet dat het nu erger is dan vroeger. De media zit overal heel snel bovenop, we krijgen ook veel meer nieuws dan vroeger. Mensen hebben elkaar altijd al de hersens ingeslagen om niets. En wat dacht je van Jack the Ripper? Die was heel lang geleden actief. En hoe het komt dat de ene mens wel en de andere mens niet naar mes/pistool/... grijpt... ik weet het niet, denk dat niemand het echt goed weet, maar dat er ergens kortsluiting in het hoofd is dat lijkt me wel duidelijk. Maar hoe dat dan weer komt.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa Jack de Ripper, je hebt gelijk. Het is er altijd geweest en het nieuws wordt nu sneller verspreid. Frit zegt dat ook vaak. Vroeger moest je een brief schrijven en die moest weer met een postzegel in de brievenbus enz enz Nu druk je op een knop en je brief is bijna op hetzelfde ogenblik al bij de ander.
      Die kortsluiting zal er inderdaad zitten maar er zijn wel veel mensen die last van hebben van die kortsluiting.
      Het blijft een moeilijk iets.

      Verwijderen
  4. Dat is altijd al zo geweest, zestig jaar geleden werden er ook mensen gepest en waren er ook al hangjongeren. Die heetten toen nog nozems of langharig tuig. Er waren misschien wat minder pistolen, maar er waren meer steekincidenten. En er waren toen ook zat jongeren die met zichzelf in de knoop zaten en die toen nog minder hulp kregen dan nu, alleen al omdat we sindsdien bepaalde medicijnen hebben uitgevonden die kunnen helpen bij bijvoorbeeld angsten of psychoses.
    In 1996 had je 15 op een miljoen kans om vermoord te worden, inmiddels is dat bijna gehalveerd naar 8 op een miljoen in 2022. (Cijfers van het CBS).
    Natuurlijk is het verschrikkelijk dat er uberhaupt mensen om het leven gebracht worden... het zal je zusje of je zoon maar zijn. Heel naar. Maar puur vanuit emoties reageren... dat helpt denk ik niet om dit risico (nog verder) te verlagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisterenavond zaten wij op een terrasje in Deventer en het viel me op dat ik zeker op die tijd 5 keer een politieauto zag langs rijden. Ik denk niet dat het slecht is om wat meer blauw te zien op de straten. Er zullen zeker nog dingen gebeuren maar het zal ook afschrikken (hoop ik)

      Verwijderen
  5. Wat er onlangs in Rotterdam is gebeurd, is natuurlijk diep treurig. Zover ik weet heeft van de Rotterdamse bevolking ruwweg de helft een niet-westerse achtergrond en de andere helft een westers achtergrond. Het is daarom een kwestie van tijd dat er (politieke) groeperingen zullen zijn die er voordeel uit zullen proberen te halen door in te spelen op de onderbuikgevoelens die in de maatschappij leven. Helaas is daar geen enkel redelijk argument tegen bestand.
    Voor wat betreft het 'ergens bij willen/moeten' horen; in mijn werkzame leven verbleef ik veel in bouwketen en had daar, om me een beetje thuis te voelen, altijd een poster(tje) hangen van iemand die over een schutting keek waaronder de tekst "Elke dag dat ik ouder wordt stijgt het aantal mensen dat voor mij de boom in kan". Ik verwees er vaak naar als een beslissing genomen moest worden die de aannemer onwelgevallig was en waarover dan enorm gemopperd werd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem dat is een prachtige spreuk. Ik blijf het een moeilijk gebeuren vinden en tijd zullen we zeker nodig hebben. Heel veel tijd.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.