Bezoekers

Volgers

zondag 22 oktober 2023

Onbegrijpelijk

Wat was ik verbaasd toen ik onderstaand bericht las;

Spoednaturalisatie als bij Hamas-gijzelaar Ofir Engel is 'zeer uitzonderlijk'


De Nederlandse regering besloot deze week met spoed het Nederlanderschap toe te kennen aan de 18-jarige Israëliër Ofir Engel, die bijna twee weken geleden door Hamas als gijzelaar werd meegenomen naar de Gazastrook. Volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) komt dit zelden voor. De dienst houdt geen aantallen bij, zegt een woordvoerder, maar dat een naturalisatie in een paar dagen of weken wordt geregeld is "echt zeer uitzonderlijk".

Engel is een kleinzoon van een Joodse Nederlander die na de Tweede Wereldoorlog naar Israël emigreerde. De kinderen van deze man zijn al een paar jaar bezig om de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen. Ook de procedure om Engel tot Nederlander te maken was al ingezet, zegt de familie, maar is versneld nadat hij op 7 oktober door Hamas tot gijzelaar was gemaakt.

De tante van de 18 jarige jongen was herhaaldelijk op tv te zien en ik kan goed begrijpen dat ieder mens alles zal proberen om een gijzelaar vrij te krijgen maar de argumenten die deze tante aanhaalde gingen voor mij wel erg ver om iemand Nederlander te maken.

Ik snap dan ook de Nederlandse regering niet om hier gehoor aan te geven. Hoeveel mensen staan niet al jarenlang op een lijst om het Nederlandse paspoort te krijgen.

Onbegrijpelijk vind ik dit.
Wat vinden jullie ervan?

18 opmerkingen:

  1. tja .... ik heb er mijn mening over maar zal hem niet uiten. zal wel zeggen dat mijn zoon al heel lang een vriendin heeft in bali . het duurde letterlijk 8 maanden eer zij haar visa voor 3 maanden had !!en dan nog mag ze niet werken of buiten nederland gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mijn part krijgen alle gegijzelden de Nederlandse nationaliteit als hun dat ook maar een ietsiepietsie zou helpen ...
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens maar is het eerlijk tegenover al die anderen die met smart wachten.

      Verwijderen
    2. Ik ben het met Marijke eens, van mijn part krijgen alle 200 gegijzelden de NLse nationaliteit als dat helpt om ze eerder vrij te krijgen, En ja dat is dan misschien niet eerlijk tegenover al die andere mensen die Nls willen worden, maar die zijn dan ook niet gegijzeld door Hamas. En overigens lijkt mij de kans dat dit gaat werken nogal klein, ik kan mij zo maar voorstellen dat Hamas totaal niet onder de indruk is van een 2e net verkregen nationalitiet.

      Verwijderen
    3. Als het zou helpen zeker en vast.

      Verwijderen
  3. Oei,dat is een moeilijke vraag.Ik weet te weinig van hun situatie.Ik gun ieder mens een leven in vrijheid dus ook deze jongen.
    Vrede,salaam en sjaloom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat er eindelijk eens een einde komt aan deze oorlog want eigenlijk zitten ze zich toch al jaren dwars. Ellen

      Verwijderen
  4. Ik weet het echt niet, achter de schermen zal veel gebeuren waar we geen weet van hebben en misschien is het dan wel logisch.
    Maar het klinkt wel vreemd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had het nieuws de afgelopen dagen maar weinig gevolgd en bij mij kwamen 2 gedachten op bij het lezen van jouw bericht;
    - eieren leggen geen kippen
    - is dit een complotverhaal.
    Heb het nagezocht en het blijkt waar te zijn. Mijn ervaringen met de IND zijn allemaal indirect, hoofdzakelijk afkomstig van vrouw Helena die lange tijd juridische hulp verleent heeft bij VluchtelingenWerk Nederland en in die hoedanigheid veel contact had met IND. Een typefoutje op een formulier was al reden voor IND om het terug te sturen, wat weer de nodige stress opleverde bij de betrokkenen, ergernis bij haar en vertraging over de hele linie.
    Wat mij een beetje wantrouwig maakte was de naam Engel; in de corona-periode was er een dansleraar(?) met die naam die allerlei samenzweringstheorieën verkondigde en kennelijk nog een behoorlijke aanhang rondom zich heen verzameld had. Maar het nergens gelezen dat er enig verband is tussen die dansleraar en de betreffende Ofir Engel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Willem, de naam Engel staat in ons hoofd gegrift denk ik. Onsymphatieke man trouwens die Engel maar volgens mij is het geen directe familie. Wat je schrijft wat Helena mee maakte bij het Vluchtelingen Werk heb ik ook zo vaak gehoord en daarom vond ik het allemaal een beetje vreemd. Als je iemand ermee zou kunnen helpen zou je het zeker doen maar vreemd blijf ik het wel vinden.

      Verwijderen
  6. Ik snap het wel maar toch......een kind van 32 staat hoog op de lijst voor een huis en elke x om je niet in aanmerking omdat er urgentie vul zelf maar in voor gaan dat is voor mij ongeveer hetzelfde. Ik hoop dat het gauw over is en vrede eindelijk voor Israël

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat wanneer het jouw geliefde neef was je ook alles zou proberen om hem vrij te krijgen. De tante begrijp ik goed. Hoe het met de IND etc zit,geen idee!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thea we zouden het denk ik allemaal doen. Alles wat ook maar enigzins zou kunnen helpen.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.