Bezoekers

Volgers

maandag 23 oktober 2023

Halloween

Vanmorgen zag ik op het nieuws van alles voorbij komen over Halloween een rage die vanuit Amerika is overgewaaid naar Nederland en waar volop gebruik van wordt gemaakt.


Vroeger kende we dit niet. Bij ons werd Sint Maarten gevierd op 11 november. Dan kregen we (de buurkinderen en ikzelf)  een suikerbiet en die werd uitgehold net als de pompoenen van nu.
We waren er de hele middag druk mee.

Dan werd de suikerbiet vastgezet op een stok en kwam er een kaarsje in. Als het dan donker werd dan ging je langs de deuren en zong het liedje;

Sint Maarten, Sint Maarten, de koeien hebben staarten.
De meisjes hebben rokjes aan. Daar komt Sint Martinus aan.
Geef een appel of een peer. Ik kom het hele jaar niet weer.
Het hele jaar dat duurt zo lang, tot mijn lichtje branden kan.

In ruil voor het zingen kregen we dan snoep of een stukje fruit. Onze ouders keken van af een afstand toe want je wist maar nooit wat er kon gebeuren.

Als we dan weer thuis kwamen werd onze "buit" verdeeld.

Geweldig! Het zijn dingen die je nooit meer vergeet.

4 opmerkingen:

  1. Hier komen kinderen nog steeds met hun lampion aan de deur op 11-11. Het is een paar jaar wat minder geweest. Kleine kinderen worden groot maar gelukkig is er inmiddels weer nieuwe aanwas die trots met de lampion een liedje staan te zingen in ruil voor een snoepje. Ik blijf het een leuke traditie vinden. Ik dacht eigenlijk dat het iets was wat voor in Noord Holland gedaan werd maar begrijp uit je verhaal dat ze het in het zuiden dus ook kennen. Leuk.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in het noorden word er ook nog Sint Maarten gelopen en dat zie ik toch liever dan dat gegriezel van Halloween.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind Halloween zo'n flauwekul! Maar misschien is dat omdat ik het nooit heb gevierd en vinden kinderen van nu het de normaalste zaak van de wereld. Hetzelfde heb ik met Valentijdsdag.... of misschien ben ik gewoon niet zo romantisch aangelegd, dat kan ook! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met het verschijnsel Halloween-lopen maakte ik het afgelopen jaar kennis mee. Er werd aangebeld en voor de deur stonden 3 aankomende tieners die waarschijnlijk "trick or treat" riepen; mijn gehoor is niet meer 100% en eerlijk gezegd heb ik er een hekel aan in mijn eigen huis/straat in het Engels te worden toegeschreeuwd. Dus op mijn verwonderde "wat is dit allemaal", kwam eem uitgebreide uitleg over Halloween en dat ze hoopten op snoep. Ik heb er in hun ogen waarschijnlijk vrij harteloos op gereageerd, want mijn reactie was dat ze over een kleine twee weken hun 'beloning' konden halen op Sint Maarten.
    Ik denk er sterk over om dit jaar maar een berichtje op de deur te plakken dat er niet aan Halloween gedaan wordt, maar welkom zijn op Sint Maarten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.