Bezoekers

Volgers

zaterdag 4 november 2023

Brits stel

Vandaag las ik een stuk bij de nieuws app van RTL dat je ongelooflijk in de oren zal klinken. Ech te tegek voor woorden.

Een Brits stel ging boodschappen bij de Lidl in Engeland en haalde diezelfde boodschappen bij de Lidl in Polen. Ja, je leest het goed in Polen.

De boodschappen in Polen incluis de retourvlucht was nog goedkoper dan bij de Lidl in Engeland. Ik heb het stuk voor jullie gekopieërd.

Hier komt het:

Vliegen is misschien wel te goedkoop, maar boodschappen zijn in ieder geval te duur. Om dat aan te tonen hebben twee Britse youtubers de proef op de som genomen. In plaats van in de supermarkt om de hoek, vlogen ze naar Polen om daar hun boodschappen te doen. En inderdaad: onderaan de streep waren ze goedkoper uit.

Josh en Archie, twee youtubers vooral bekend van hun prankvideo's, gingen daarbij behoorlijk grondig te werk. Ze deden niet zomaar boodschappen, maar werkten nauwkeurig het boodschappenlijstje af dat door de Britse overheid wordt gebruikt om de inflatie te bepalen. In een Lidl-vestiging in Engeland waren ze daarvoor 164,47 pond kwijt.

Retourvlucht voor 13,38 pond

Ze kozen voor een Lidl, omdat dat de enige supermarkt was die zowel in Engeland als in Polen actief is. Polen hadden ze vervolgens gekozen vanwege de spotgoedkope vliegtickets erheen. Voor een retourvlucht naar Poznan bij een budgetmaatschappij waren ze voor 13,38 pond klaar. 

Josh en Archie, twee youtubers vooral bekend van hun prankvideo's, gingen daarbij behoorlijk grondig te werk. Ze deden niet zomaar boodschappen, maar werkten nauwkeurig het boodschappenlijstje af dat door de Britse overheid wordt gebruikt om de inflatie te bepalen. In een Lidl-vestiging in Engeland waren ze daarvoor 164,47 pond kwijt.

Daar kwamen voor de terugreis nog kosten bij voor de bagage, want de 135 producten op het lijstje (onder andere een doosje eieren, fles olijfolie, een hele kip) pasten nu eenmaal niet allemaal in de handbagage. De extra bagagekosten waren 34,28 pond. Daarbij kwamen nog de kosten voor een buskaartje en van een overnachting in een hostel.

Had nog goedkoper kunnen zijn

Alles bij elkaar 56,58 pond en dat had zelfs nog goedkoper kunnen zijn, als ze gewoon op dezelfde dag heen en weer hadden gevlogen. 


Bleef over: een budget van meer dan honderd pond om de boodschappen te doen. En dat lukte. De kassa in de Poolse Lidl gaf 521 zloty aan, ofwel 96,75 Britse pond. De twee maakten dus een bescheiden winst van 11,14 pond. 

Tegelijkertijd maakten de twee met hun stunt onbedoeld nog een ander punt: namelijk dat de security op vliegvelden wel wat te wensen over laat. Want vlees, vis en zuivel invoeren in de ruimbagage - het zat notabene in een doorzichtige tas - is hartstikke verboden. Vloeistoffen in de handbagage idem. Toch kwam het zonder problemen het land in. En het meeste was nog onbeschadigd ook. 

12 opmerkingen:

  1. te gek voor woorden maar ik geloof het direkt, Ik woon ij Servie en daar zijn de boodschappen bij de Lidl vaak duurder dan In Nederland terwijl het gewone dagloon heel veel minder is dan in Nederland Groetjes Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cisca, het was zelfs gisteren bij het journaal te zien. Het zal dus zeker waar zijn.
      Niet te geloven toch dat mensen met een lager loon in Servië zoveel kwijt zijn aan boodschappen. Ik heb het ook ervaren in Portugal. De mensen verdienen daar ook minder dan wij gewend zijn in Nederland. Ook daar waren de boodschappen vaak erg duur. Niet te geloven toch.

      Verwijderen
  2. Dat een retourvlucht 13,38 pond kost is natuurlijk belachelijk om het woord misdadig maar niet te gebruiken, maar daar kunnen die yuotubers ook niet veel aan doen. Dat ze er voor hun 'test' gebruik van gemaakt hebben is hun goed recht. Al vind ik deze manier van boodschappen doen wel erg omslachtig. Gezien het verschil in welvaartspeil van beide landen verbaast me het prijsverschil in de supers niet echt.
    Wat ze als 'bijvangst' hadden van hun proef; de veiligheid op vliegvelden, herken ik helemaal. Het was in 2005, dus relatief kort na de aanslag op de Twintowers, toen vrouw Helena en ik een vakantie boekten naar Tobago. Mooie vakantie gehad en op de terugreis werden we op het vliegveld van Tobago gefouilleerd en moesten we door een veiligheidspoortje. Voor we in het vliegtuig zaten was dat minimaal 3 x gebeurd! Lang verhaal kort; eenmaal op Schiphol pak ik mijn (Zwitserse) zakmes uit de zak om een sinaasappeltje te pellen. Pas na de uitermate verbaasde uitroep van Vrouw Helena "hoe kom jij aan dat mes" realiseerden we ons dat we net een gevaarlijke vliegreis van bijna 8 uur achter de rug hadden waarbij ik steeds een 'wapen' bij de hand had gehad. Was toen wel benieuwd of ik de enige passagier op die vlucht geweest ben die 'gewapend' was.
    Bij al die veiligheidscontroles had niemand dat opgemerkt. Wel werd er heisa geschopt over de gesp van mijn riem. Maar die was ook duidelijk zichtbaar.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dit verhaal komt me bekend voor Willem. Wij reisden een stukje samen met een stel in Indonesië en ook daar veel controles gehad. Zitten we in de lucht gaat de medereiziger zijn mesje pakken om zijn appeltje te schillen, hahahaha. Soms glipt er toch iets door de douane. Het zal maar net dat mes zijn van degene met kwade bedoelingen.

      Verwijderen
  3. Bijzonder verhaal, en leuk om te lezen. We leven toch wel in een bijzondere wereld ook. Partner heeft 3 dagen geleden even een andere auto gekocht, had hij zin in, vandaag heb ik hem gebracht, ruim 2 uur rijden. Daar in de buurt ook nog een boek opgehaald wat ik op MP vond,
    Het administratieve deel van overschrijven ging bij hem heel vlot. Op de terugweg herkende hij al van vrij ver mijn auto, is er ook geen een van 10 in dozijn en ging mij langzaam passeren en ik voelde dat ik moest kijken en ja hoor zag hem zwaaien. Veilig thuis gekomen en aan de koffie en appeltaart.

    Dan ga je eens het nieuws op telefoon bekijken en zie je foto's van verwoeste gebieden, groepen mensen in een school met overal kleding hangend, treurende, huilende mannen, vrouwen en kinderen en lees je de mensonterende verhalen erbij.

    En daar kunnen we helemaal niet aan doen zelf. Het is om te huilen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot wat dat betreft leven wij toch in een luxe vind ik. Ik zie ook ook de vreselijke beelden uit de Gaza en Israël. Het is echt om te huilen wat daar gebeurd.............

      Verwijderen
  4. Bizar inderdaad en dat die vliegtickets zo goedkoop zijn is inderdaad niet ok maar de andere prijzen kloppen ook niet. Wanneer het een nederlands koppel was geweest hadden bepaalde politici het wel weer gebruikt in hun campagne dat vliegen veel te goedkoop is. Voor veel mensen is een andere optie gewoon niet haalbaar qua kosten of mogen we misschien niet meer met vakantie?? Ed is 2,5 week naar Engeland geweest (met de boot) en hij logeert dan in jeugdherbergen ook omdat hotels en B&B's ontzettend prijzig zijn én omdat er keukens zijn waar je zelf je eigen eten kunt klaarmaken. Meermalen van hem gehoord dat hij voor 2 of 3 kookte omdat er mensen waren die alleen nog wat brood hadden en hem aanspraken dat het er allemaal zo lekker uitzag. Qua prijzen is het VK nog duurder dan NL. Ik was gewoon in NL en ben die weken 3 keer per week naar Amsterdam gegaan om voor mijn moeder te zorgen. Retour met het OV kost dan zo'n 29 Euro (geen recht op korting) en de OV app geeft aan dat de reistijd zo'n 1,5 uur is dat is niet één keer gelukt altijd meer dan 45 minuten vertraging en één keer heb ik over de terugreis zelfs 4 uur gedaan een stuk waar wij samen met de auto 35 minuten over doen. Je kunt wel overal windmolenparken neerzetten en lappen grond vol zonnepanelen en iedereen aan de warmtepomp pushen maar als de basis niet goed is kopen steeds meer mensen een auto. Wij hebben het nog niet uitgeprobeerd maar het schijnt al te lonen om in Duitsland boodschappen te gaan doen wanneer je in de omgeving van Utrecht woont. En natuurlijk is het, zoals Lot schrijft, een verschrikkelijke zooi in de wereld en vallen veel verhalen daarbij in het niet maar ja wij leven nu éénmaal hier en hebben te dealen met de problemen hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilona, het OV in Nederland is schrikbarend duur en slecht. Wat dat betreft kun je beter vliegen dan met de trein. Met de auto rijden wordt tegenwoordig ook steeds duurder. Iedereen moet met vakantie kunnen vind ik maar de vliegprijzen staan niet meer in verhouding met de rest. Als ik soms hoor dat mensen even naar Barcelona vliegen om daar op een terrasje te zitten en weer terug komen vind ik dat niet kunnen.
      Wij wonen dicht bij de grens van België en tanken daar altijd. Duitsland is ongeveer 25 tot 30 km van ons vandaan en daar doen we ook wel eens boodschappen en vooral de drogisterij en ook kleding en schoenen en dat is een heel verschil. Wij maken er dan een gezellig dagje van. Eten er dan een hapje en ook dat is stukken goedkoper.

      Verwijderen
  5. Ik schrok ook van de prijzen in de Spaanse supermarkten. Zelfde niveau als in België. Uit eten gaan is er nog wel spotgoedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet te geloven toch maar ik hoorde er ook al van. Dan maar wat vaker uit eten, hihihi.

      Verwijderen
  6. Laten we ons niet blind staren op die goedkope vliegprijzen. Tenzij je met niet veel meer dan een handtas reist moet je vaak veel betalen voor een bescheiden koffer. Je kunt jezelf ook veel geld besparen door op onaantrekkkelijke tijden te reizen. Ik woon in Londen en mijn 4 kinderen wonen respectievelijk in Athene, Bilbao, Yorkshire en aan de andere kant van Londen. De twee zussen (met een daarvan een gezin) in het buitenland hebben hier in huis een voorraad gemeenschappelijke kleding liggen.
    Een van de redenen waarom ze zo ver weg wonen is dat behuizing in Londen niet meer te betalen is. Na een aantal jaren weg te zijn is terugkomen geen optie meer. Ach, het is overal wat. Het is niet allemaal goud dat er blinkt. Uitzonderlijk lage prijzen voor levensmiddelen gaan veelal gepaard met lage lonen. Ik denk niet dat Josh en Archie staan te trappelen om naar Polen te verhuizen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anna, ik denk ook niet dat ze graag naar Polen zullen verhuizen. Inderdaad vind je overal wat. Nergens is het echt ideaal. Dat zeg ik zo vaak. Londen is inderdaad erg duur en de woningen zijn schrikbarend. Ik zie het wel eens op tv in woonprogramma's.
      Bilbao, ook een mooie stad. Een neef en nichtje wonen er nu 3 jaar. Nicolien is reisgids in Bilbao. Ze hebben het er reuze naar hun zin.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.