Bezoekers

Volgers

zondag 7 november 2021

De weegschaal

Zowat de helft van mijn leven ben ik in gevecht met de weegschaal. Het begon eigenlijk in mijn pubertijd. Ik vond mezelf te dik. Die buik wilde ik platter en zo belande ik bij de Weight watchers om 5 kg kwijt te raken. Samen met mijn moeder ging ik naar de wekelijkse weegavond. Viel je meer dan 1 kg af in die week dan werd je geprezen en voor de winnaar van de week werd er geklapt. Er werd nooit voor mij geklapt want ik viel hooguit een paar onsjes af.

Het dieet beviel me niet want ik moest iedere dag 0,5 liter melk drinken en ik lust geen melk. Mijn moeder woog die 0,5 liter iedere dag af en die moest erin, vreselijk. Daarbij moest ik sla eten, heel veel sla. Soms droomde ik van de grote hoeveelheden sla die ik naar binnen moest werken. Na een paar maanden hield ik de Weight watchers voor gezien.

Toen ik een jaar of 18 was ging ik roken want roken was erg in in die tijd en dat was voor mij ideaal. Kreeg ik honger dan nam ik een sigaretje en zo hield ik mijn gewicht op peil tot ik zwanger werd en de kilo's er aan kwamen. Vreselijk. Maar ja je bent zwanger en dan word je nu eenmaal dikker. Een buurvrouw vroeg me eens of ik wel zeker wist dat ik geen tweeling verwachtte. Ik had er wel 30 kg extra aan zitten.

De baby werd geboren en ik sjouwde wat af en raakte het overgewicht weer kwijt. Mijn weegschaal was weer tevreden over mij en ikzelf was dat ook.

Ik was 39 jaar toen ik stopte met roken en toen gebeurde het. In plaats van een sigaret nam ik een appel en na een tijdje werd die appel vervangen door chocolade en zo begon ik te groeien.
"Ach dat gaat er wel weer af, eerst moet ik helemaal afkicken," dacht ik toen nog.

Ik werd dikker en moest mijn kledingmaten aanpassen. Trouwens als ik foto's van mezelf zag van voor mijn 39ste dan was ik wel erg mager dus er mocht best ietsje bij komen troostte ik mezelf.
Ik ben nu bijna 30 jaar verder en heb het nog één keer gepresteerd om 25 kg af te vallen door koolhydraat-arm te eten. Ik was zo trots en voelde me ook beter in mijn vel zitten. Dat zal me nooit meer gebeuren dacht ik. Helaas, nu ben ik 12 jaar verder en de kilo's zitten er weer aan. Toch zou ik graag wat afvallen alleen die knop krijg ik zo moeilijk om en toch wil ik het graag.

Echt een dieet volgen wil ik niet meer. Ik heb onderhand een halve boekenkast vol met dieet boeken. Mijn plan is om de porties kleiner te nemen. Ik heb een app op mijn telefoon gezet waar ik iedere week op vrijdag mijn gewicht in ga noteren.
Het plan is goed, de wil is er ook dus ................... hoppa, nu de resultaten nog.

12 opmerkingen:

  1. Waarom moest je toen een halve liter melk drinken per dag?
    Veel succes. Had je ook al eens gekeken naar de ketoleefstijl o.i.d.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Renske, de halve liter melk was rond de 70-tiger jaren een must bij de WW net als al die sla.Ik ben eens gaan googlen naar de ketoleefstijl. Daar ga ik me eens in verdiepen want dat lijkt me wel iets. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
    2. Graag gedaan. Wel apart hoor van de ww omdat toen standaard te doen. Je zal maar net een lactose-intolerantie hebben.

      Verwijderen
    3. Je moest magere melk drinken indertijd. Misschien is dat nu niet meer. Ik geloof dat de WW nu met punten werkt.

      Verwijderen
  2. Kom op ellen je kunt het want als ik jou verhaal lees weet je inmiddels wel wat goed en minder goed is
    En als je twee keer iets goed hebt ge
    daan dan beloon je jezelf en dat mag best wat lekkers zijn hoor
    En goed naar jou lichaam luisteren.
    Ikben zo wie zo erg trots op jou want het is wel een strijd hoor
    Blog je nog weer hoe het jou vergaat datzou mooi zijn
    Groetjesvan Leren van Anderen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leren van anderen, dank je wel voor het juiste duwtje in mijn rug :) Ik ga jullie zeker op de hoogte houden hoe het me vergaat.

      Verwijderen
  3. Zo herkenbaar wat je schrijft. Na elke baby (4x) bleef ik een 8 tot 10 kilo te zwaar. Ik ben begonnen met intermitted fasting. Sinds bijna 2 jaar eet ik alleen tussen half 12 's morgens en half 8 's avonds . En warempel ik kan dit volhouden en ben, schrik niet, 35 kilo kwijt. En niet het idee dat ik op dieet ben. Ik begin de dag met een stukje fruit, daarna de lunch, allerlei tussendoortjes en eindig de dag met een uitgebreide avondmaaltijd. Soms, als we vroeg zijn, nog iets lekkers bij de koffie. Daarna klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow Anoniem, wat een geweldige prestatie is dat. Als je maar eenmaal een soort "dieët" hebt gevonden dat bij je past denk ik. Ik ga voor de koolhydraatarme methode. Toch opletten met wat het vet gehalte betreft i.v.m mijn cholesterol. Ik denk dat ik mijn "knop" weer gevonden heb. Deze reacties geven me net dat duwtje waar ik naar op zoek was.

      Verwijderen
  4. Zo herkenbaar, maar wat blijft dit moeilijk. Inmiddels ben ik het jo,jo effect zat en probeer van alles wat minder en dan blijf ik aardig op gewicht. Maar ja, dat is gewoon te zwaar........ Heel veel sterkte, en in deze periode is het dubbel lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HeCo, ik doe mijn best. De porties worden zeker kleiner en de keuzen gezonder maar soms zitten er toch addertjes onder gras ;)

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.