Bezoekers

Volgers

maandag 8 november 2021

Wat moeten we hieruit opmaken???????


Misschien een beetje afgezaagd maar onderstaand artikel kwam ik tegen in het AD en vond toch wel de moeite waard om te lezen.





----------------------------------------------------------------

98 procent gevaccineerd en amper besmettingen: dit is het wonder van Portugal

,,Zeg tegen een Portugees dat mondkapjes mogen maar niet moeten en hij zal het toch dragen. Bij Nederlanders is dat precies het omgekeerde. Dat is de verklaring van de goede corona-cijfers hier: Portugezen zijn volgzame mensen.” In het voorjaar stortte het ziekenhuissysteem nog in, stonden de ambulances in de file en stierven er 300 mensen per dag. Nu heeft het land de hoogste vaccinatiegraad ter wereld en hebben ze véél minder zieken dan in Nederland. Maar betekent dat ook ze het leven er terug in volle zwier leven? Een verslag uit Lissabon.

Ze dragen ze overal. In de tram en in de metro, want daar moet het nog. In winkels, shoppingcentra en supermarkten, ook al hangen er nergens bordjes met ‘mondkapje verplicht’. Wanneer ‘s middags de kantoren sluiten, stromen de mensen naar buiten met eentje over mond en neus. Zitten mensen op een terras, zetten ze hun mondkapje op wanneer ze het café of restaurant naar binnen stappen. Zelfs op straat: overal mondkapjes.

-----------------------------------------------------------------------

Dit is toch wel iets om over na te denken. 
Nu waren wij afgelopen zomer zelf in Portugal en inderdaad zo vlug een Portugees zijn voordeur doorgaat gaat het mondkapje op. Niemand maakte er ook maar enig probleem over. Het werkt toch wel.

9 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik merk aan mezelf dat ik sneller verkouden ben als het mondkapje niet hoeft en er niet meer op die anderhalve meter gelet wordt. En ik zie dat bij de mensen in mijn buurt ook. Op mijn werk hebben we sinds corona gelukkig geen norovirus op het werk(verzorgingshuis) gehad en ik denk ook dat dit door een betere handhygiëne komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mevrouw W dat was afgelopen winter ook goed te merken. Denk maar eens aan de griep. Niks geweest. Vanmorgen hoorde ik nog op de tv dat in Duitsland, Frankrijk en nog vele andere Europese landen de mondkapjes niet zijn weg geweest en daar zijn de besmettingen ook beduidend minder. In Nederland leek het de laatste tijd wel of er geen corona meer bestond. Dat was dus geen goed idee.

      Verwijderen
  3. Precies ja, dat had ik ook in de krant gelezen. Mondkapjes werken gewoon. Wij zijn ze ook blijven dragen, want ze beschermen je. Mits je goede mondkapjes hebt. Het beste is om een mondkapje te dragen met meerdere lagen. De mondkapjes die ik gemaakt heb, hebben vijf lagen. Daarbij hebben wetenschappers uit verschillende landen geconstateerd dat mondkapjes helpen en beschermen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we staan in het buitenland ook bekend om deze reactie....Ja, MAAR de Portugees zegt Ja en verder niets. Hier in NL is het altijd Ja, maar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem, dat is helemaal waar en moeten we daar trots op zijn? Ik vind van niet.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.