Bezoekers

Volgers

zondag 6 februari 2022

Mooi Maastricht

Gisteren hebben we een mooi fietstochtje gemaakt in de omgeving. Het zonnetje scheen en daar hebben we even gebruik van gemaakt.

Lief heeft zich kunnen losrukken van de tv waar het schaatsen in volle gang was maar het zonnetje heeft het gewonnen.
We fietsen door het stukje Maastricht waar ik ben opgegroeid. Ik heb er een prachtige jeugd gehad.
Op 1 km afstand van de Belgische grens woonden we. We speelden in het hooi op de boerderijen, gingen de kippen voeren en speelden met de biggetjes. Ik had een vriendinnetje die haar vader molenaar was. Ze woonden aan het riviertje de Jeker bij de watermolen en ook daar konden we heerlijk spelen tussen de meelzakken.
Wij hadden verder zelf niets met landbouw. Mijn vader werkte bij de krant en mijn moeder regelde de boel in huis, dat ging zo in die tijd, en ik bofte dat ik al dat moois zo dichtbij huis had.

Op deze foto is het landgoed, de Apostelhoeve te zien boven op de heuvel.

Hier koop je de heerlijkste grand-cru wijnen. Ze hebben hier één van de de grootste wijncollecties van Nederland en België. Toen ik trouwde ging ik aan de andere kant van deze berg wonen en kocht hier wekelijks de heerlijkste appe zoals zo veel mensen die hier woonden. In die tijd was dit vooral in fruitboer. Later veranderde dat van fruitboer naar wijnboer toen hun zoon de boel ging overnemen.

Aan de overkant van de weg van de Apostelhoeve is de bron van Sint Servaas.
Jaarlijks trekt op de zondag voor 12 mei, het feest van Sint Servaas, een bronprocessie naar de St. Servatiusbron in Biesland. De plek wordt ook wel Servaasbroek genoemd. Deze plek is ontstaan toen Sint Servaas van Tongeren naar Maastricht vluchtte.
Toen hij dorst had, klopte hij, met zijn wandelstok op de grond. En zowaar, een bron ontsprong. Het zou geen gewoon water blijken te zijn, maar bijzonder heilzaam tegen zweetvoeten.

We fietsen verder de grens over naar het plaatsje Kanne in België. De plaats waar Tom Dumoulin, de wielrenner, zijn domein heeft en fietsen weer richting Nederland.

We komen langs het mooie Chateau Neer-Kanne waar in 1991 de Eurotop plaatsvond. Hier dineerden de Europese regeringsleiders met koningin Beatrix die resulteerde tot het Verdrag van Maastricht.
Ik kan het mij nog goed herinneren hoe de helikopters boven onze hoofden vlogen en de prachtige limousines over de weg suisden met Helmut Kohl, Francois Mitterand, John Major, Adreotti, enz. enz..

Als we hier zo fietsen dan passeren er een heleboel gedachten door mijn hoofd. Wat was het een mooie tijd .............

1. Je woont zeker in een mooi gebied kan je alle kanten op ook.
    Op een vakantie lang geleden zijn we wel in de mergelgrotten geweest en boottochtje op de Maas gevaren. In 1958 al met ouders en hun boot er geweest. Ik hou zelf meer van watervlaktes en daarvoor woon ik dan weer goed op 1.5 km vd Oosterschelde

1. @Lot daar woon je ook mooi. Ik ben gek op water. Meestal wil je wat je niet hebt :) De mergelgrotten zul je bezocht hebben van de St. Pietersberg. Je kunt daar inderdaad met een boot heen. Dan was je in de buurt van Andre Rieu. Die woont daar aan de Maas in een kasteeltje half tegen de berg op. Ach overal zijn mooie plekjes te vinden.

Verwijderen
  2. Prachtig allemaal, je hoeft in Nederland niet ver te reizen om mooie plekken te zien! Ik ben inmiddels bij aflevering 5 van het eerste seizoen After Life... geweldige serie!

3. Om in stijl te blijven: ik voelde een lach opborrelen toen ik las dat het water van de Sint Servaasbron heilzaam was tegen zweetvoeten.
    Achteraf gezien had ik die kennis graag gehad toen ik 25 was; was ik misschien eerder van mijn overmatig zwetende voeten af geweest en had er nog een mooi reisje naar Maastricht aan overgehouden. Al gaat er voor mij echt niets boven Drenthe.

1. @tja Willem jammer voor je maar gelukkig is het nog goed gekomen denk ik ) Drenthe is ook een mooie provincie. Mijn zwager en schoonzus hebben er jaaaaaaaaren gewoond.

Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.