Bezoekers

Volgers

zaterdag 26 maart 2022

De zwaan en de rat.

Gisteren zaten we aan het water het spel van de zwanen te bekijken. Er dreven wel 11 zwanen op het water, dames en heren.
De heren waren druk bezig om indruk te maken op de dames. Ze bliezen hun prachtige veren helemaal dik op en zwommen trots rond de dames. Ze waren werkelijk prachtig om te zien, en dan bedoel ik de heren 😊. De dames zwommen met hun "eenvoudige" pak veren rustig rond zonder notitie van de heren te nemen. Ze keken zelfs niet eens naar die mooie mannen 😟


Op een gegeven moment zag ik 5 dames bij elkaar drijven op het water.  Twee heren hadden hun oog op hun laten vallen en zwommen langzaam met hun prachtige veren helemaal opgezet rondom de dames. Zo mooi om dit spel te kunnen volgen.
Ik las ergens dat zwanen monogaam zijn en dat ze hun hele leven trouw aan elkaar blijven tot de dood hen scheid.
Toen het wat later op de dag was en wij weer terug waren van een mooie wandeling door een ander gedeelte van de stad Pont-a-Mousson zagen we de zwanen nog altijd drijven op het water.  

Plotsklaps begon een van de twee teckels van onze Zweedse buren hard te blaffen en rende naar de waterkant. De Zweedse buurvrouw rende op haar blote voeten achter de teckel aan en moest zelfs een klein stukje door het riet om de riem van de hond te pakken te krijgen. Het lukte haar net al zag ik er wel een pijnlijk gezicht bij. Met je blote voeten op stoppels van riet staan is ook geen pretje. "De teckel heeft waarschijnlijk een rat gezien" zei Lief. Ik versta geen Zweeds dus Lief was me vast aan het plagen.
Lief weet wat een afkeer ik van ratten heb dus ik lachte maar eens, ja ja dat zal vast. En toen zag ik hem lopen ............. de rat. "He getsie, een rat," riep ik, en zag hoe de teckel de rat volgde met zijn pientere oogjes maar de buurvrouw hield zijn riem nu stevig vast. De andere teckel verroerde geen vin. Hij was al op hoge leeftijd begreep ik en had geen zin meer om op ratten te jagen. De actieve hond was nog een jonkie en dus nog vol energie vooral als het een rat betrof. 
De rat renden weer het water in, weg van al het gevaar aan de kant en ik ........ ik was dolblij dat hij weg was al heb ik wel steeds maar goed rond gekeken of er een rat ergens liep, bah. Je weet dat het kan als je aan het kamperen bent en al helemaal aan een rivier, maar toch ............

5 opmerkingen:

  1. Brrrr.... bij ons in de fietsenstalling op school, onder de grond net als een parkeergarage, loopt af en toe ook een rat rond. Omdat ik de eerste ben die de stalling in komt in de ochtend ben ik het die zijn rust verstoort en neemt hij (of zij) de benen. Gelukkig is het er altijd maar eentje, maar ik vind het niet prettig. De gemeente zet lokdozen neer, anders waren het er misschien wel meer. Zo'n fietsenstalling van een school is een walhalla met allerlei lekkere hapjes van broodkorsten tot restjes chips en roze koek! 🤣

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Mevrouw Niekje. Ik zou dus echt die stalling niet meer ingaan. Vreselijk!!! Ik liet nog liever mijn fiets stelen. Bah wat eng.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.