Bezoekers

Volgers

zaterdag 9 april 2022

Mijn PC en ik.

Wat een dozen waren dat om mee naar huis te nemen en dan te bedenken dat ik dat allemaal weer in elkaar moest zien te krijgen.
Ik wilde een computer en nu had ik er een.

's Middags thuis gekomen van mijn werk begon ik meteen aan de klus en geloof het of niet maar iedere stekker paste en inderdaad maar in één stopcontact precies zoals me vertelt was.
Het wonderbaarlijke van alles was dat de pc het ook nog deed toen ik de stekker in het stopcontact deed. Dat had ik toch maar mooi gefixt 😁

Eigenlijk was er nog niet veel te zien op mijn scherm.
Ik had wel een spelletje ontdekt. Op mijn scherm was een vierkant te zien die aan een kant open was. Dat vierkant moest een hok voorstellen en de opening was een soort deur.  Ergens in een hoek op het scherm was een tekentje te zien met een soort van slurfje. Dat was een olifant en met de pijltjestoetsen moest je dan zien de olifant in zijn hok te krijgen.
Het was meer een oefening om de pijltjes toetsen te leren gebruiken. Bestond er eigenlijk al een muis? Ik heb er geen idee meer van.

Natuurlijk wilde ik meer met de pc dan iedere dag de olifant in zijn hok zien te krijgen dus mijn dikke boek wat we hadden meegekregen maar eens doorlezen.

Op een avond kwam mijn man thuis met de mededeling dat het bedrijf waar hij werkte alle mensen die een pc hadden gekocht een cursus WP aanboden. Hij had mij vast opgegeven want tja, ik wilde nu eenmaal een computer en die cursus hoorde daar ook bij.

Omdat wij in Maastricht woonden mocht ik de cursus in Maastricht doen. De cursus was een tekstverwerking programma, Word Perfect. Ik kon vast een kijkje nemen op pagina zoveel en dan eens kijken wat die cursus inhield. Ik kon zelfs al een beetje oefenen. Maar hoe ik ook probeerde te oefenen ......... ik kreeg die tekst niet op mijn scherm. Wat deed ik fout?

Mijn man kreeg de opdracht om eens aan een collega te vragen hoe ik die tekst te voorschijn moest krijgen. De collega's waren namelijk al begonnen met de WP cursus dus daar konden ze mij vast wel wegwijs in maken.

Spannend want nu ging er eindelijk eens actie komen.

3 opmerkingen:

  1. Word Perfect voor DOS, waar is de tijd?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met dat "onderwaterscherm"...kon je zien wat je allemaal had gedaan, geweldig.
    en alle leuke spelletjes die onder DOS gespeeld konden worden (Jill of the Jungle etc.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een nostalgie en toch is dit allemaal hooguit 40 jaar geleden. Op het werk gebruikte elke afdeling in die beginperiode zo een eigen tekstverwerkingsprogramma. In het lab waar ik werkte werd Writing Assistant (WA) gebruikt en voor rekenen, tabellen etc, gebruikten we Filing Assistant (FA). Die twee programma's waren perfect op elkaar afgestemd, maar op enig moment besloot de leiding dat door het hele bedrijf WP gebruikt moest worden. Dat vergde in ons lab nogal wat aanpassingen, want WP kon wel communiceren WA, maar beslist niet met FA. Bloed, zweet, tranen en ergernissen en heel veel woorden die onze ouders ons niet geleerd hadden zijn toen regelmatig gevallen, want in ons werk produceerden we heel veel tabellen en aanverwants.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.