Bezoekers

Volgers

vrijdag 17 juni 2022

Douchen in Lapland

Geen idee of er altijd zo gedoucht wordt in Lapland maar het is mij al vaker opgevallen dat ze hier een soort algemene doucheruimtes hebben. 
Op de camperplaats waar we nu zijn hebben ze die ook.


In het gebouw met het sanitair zijn is er dus een heren douche en een dames douche.
Het is een ruimte waar je met meerdere tegelijk kunt douchen. De douchekop die je op de foto kunt zien is niet de enigste. Er hangen twee douchekoppen naast elkaar en er is een algemene kleedruimte.

Wat zijn wij in Nederland eigenlijk een preuts volkje met voor een iedere een aparte ruimte of heeft het te maken met luxe? Geen idee eigenlijk maar het valt mij steeds weer op dat de Zweden helemaal niet preuts zijn.

Het is even wennen voor een Hollander maar als je er goed over nadenkt waarom ook niet? 

13 opmerkingen:

  1. Ga eens naar een naturistencamping helemaal een grote ruimte zonder hokjes is mijn ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat mij nu net iets te ver, Lot. We zijn wel eens op een strandwandeling over een stuk naturistenstrand gelopen. Dan vraag ik me wel af of dat ene lapje stof van een zwembroek of badpak nu teveel gevraagd is. Het oog wil toch ook wat. Als je toch een middagje strand hebt en je moet de hele middag tegen al die blote lijven aan kijken .................. Prima!! Als ik het maar niet hoef.

      Verwijderen
  2. Nederland is inderdaad belachelijk preuts geworden.
    Ik vind het gezellig met paar vrouwen tegelijk te douchen.
    Wat schrijf je weer een heerlijk verslag over jullie vakantie.
    Ik geniet er van, dank wel en veel plezier verder.
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik mocht een tijdje in iemands huisje wonen, ook Lapland, Noordelijk Zweden. Heerlijk in het bos dichtbij de rivier. De buren woonden op een autorit van 10 minuten afstand. Een camping 10 minuten rijden de andere kant op. De camping had 1 muntjes douche aan de weg staan, waar iedereen gebruik van mocht maken. Daar paste je met moeite met 2 personen in. Het is dus niet algemeen gebruikelijk die meerpersoons douche ruimte.
    Met preutsheid had dat niet te maken. Ik kon daar zonder probleem naakt de rivier in. Elke ochtend even zwemmen. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Vlierbloesem, je mag hier gewoon in je blootje de rivier in en geen mens kijkt er van op. Ze zijn daar heel gemakkelijk in.

      Verwijderen
  4. Ik douche liever alleen. Als ik me uitgebreid was tussen mijn benen bv vind ik gezelschap niet prettig.En nee ikben niet preuts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je helemaal. Zelf vind ik een beetje privacy ook wel prettig met douchen.

      Verwijderen
  5. Ik ben best wel preuts, altijd al geweest en voor mij zou zo'n doucheruimte niet echt prettig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanmorgen was ik heerlijk alleen enne .............. ik had de deur aan de binnenkant op slot gedaan, hahaha. Voelde voor mij iets prettiger.

      Verwijderen
  6. Ik ga af en toe naar sauna en heb er totaal geen moeite mee eigenlijk. Gek is dat want toen ik jong was en goed figuur schaamde ik mij overal voor en nu hup kleertjes uit en gaan. liefs en geniet nog lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de sauna is dat ook helemaal. Ik geloof dat je er met een badpak of bikini niet eens in mag. Is niet goed voor je huid meen ik.

      Verwijderen
  7. Ik douche dagelijks op de sportschool in een gemeenschappelijke douche, totaal geen moeite mee. Lopen ook kleine meisjes rond die naar judo gaan. Hun moeders vinden het ook geen probleem als ik dan bloot uit de douche stap. En in de sauna ga ik ook nooit naar damesdag of badpakdag. Lekker in mijn nakie.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.