Bezoekers

Volgers

zaterdag 18 juni 2022

Wie het weet mag zijn vinger opsteken ............ en antwoorden natuurlijk.

We hadden toch weer eens iets vreemds aan de hand vandaag. Ik zal bij het begin beginnen.

Vanmorgen hebben we besloten, Lief en ik (echt waar), om in Noorwegen de Lofoten te gaan bezoeken. Het staat al jaren op mijn lijstje en omdat we vrij "dicht" in de buurt zijn en je nooit weet wat er volgend jaar weer is, gaan we die kant op. ik ben in mijn nopjes 😍😁😇
Ik verheug er mij ontzettend op want het moet een schitterend gebied zijn. We moeten nu nog alleen van die rot regen af zien te komen.
Maar ik dwaal af.

We gaan dus weer richting noord/west en zodoende kwamen we vandaag weer bij de poolcirkel maar nu een andere overgang.


En net als de vorige keer begon onze Garmin navigatie vreemd te doen. De vorige keer dacht ik dat hij stuk was en Lief heeft hem compleet "links gedraaid" zonder resultaat. Het had niet veel gescheeld of ik had hem de vuilnisbak ingesmeten. 

We dachten al dat er iets mis was met de accu. 
Het leek wel of de navigatie op nacht stond ingesteld. Een donker scherm, heel moeilijk om af te lezen maar de stem doet het gewoon. Toen we weer even onderweg waren ongeveer een 50 km, sprong het beeld weer terug in de overdag stand en konden we weer alles zien. Zeker ergens los contact geweest.

Vandaag gebeurde het dus weer. Van ene op het andere moment sprong de navigatie weer op een zwart scherm en ongeveer een 50 km verder sprong het weer in de lichte modus. 😮

Ik kan me toch niet voorstellen dat we een huisgeest aan boord hebben of dat er net op die pool cirkel aardstralen zitten die hier voor zorgen.
Nu het vandaag weer opnieuw gebeurde begin ik toch te twijfelen. Ik heb ook al aan het GPS systeem gedacht maar dan zou hij het helemaal niet meer moeten doen. Satellieten ontvangt hij dus gewoon want hij laat wel horen hoe we moeten rijden.

Ik zou toch wel eens willen weten hoe dat nu komt. Mocht iemand het weten dan zou ik het heel fijn vinden als diegene me dat zou willen laten weten.


7 opmerkingen:

  1. Het magnetisch veld raakt altijd van slag op de poolcirkel. Vroeger bij de ontdekkingsreizigers draaide het kompas ook dol. Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Navigatiesystemen werken niet met magnetische velden en het magnetische noorden ligt ook niet stil, het schuift momenteel met 150m per dag of 55km per jaar richting Siberië als gevolg van veranderingen in de vloeibare aardkern.

      Verwijderen
  2. Eigenlijk heel logisch te verklaren. Je GPS werkt met coördinaten op de lengte en breedtegraad. De lengtegraad liggen op de polen zo dicht bij elkaar dat het niet nauwkeurig genoeg gemeten en doorgegeven kan worden in het satelliet systeem. Je GPS kan niet goed uitgepeild worden. En omdat maar weinig mensen daar gebruik van maken in die gebieden is het niet de moeite waard om de software er op aan te passen en gaat je navigatie glitchen.

    Kijk ook maar eens op een globe, op de polen staan geen lengte graden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je nu in de buurt zit van Jokkmokk dan zit je inderdaad, relatief gezien, redelijk dichtbij de Lofoten; Hemelsbreed is het rond400 km, maar dat wil zeggen dat je over de weg zeker een factor 1.5 erop loslaten moet en misschien wel meer. Om in woestijntermen te spreken; je zit er minstens een dagreis vandaan en waarschijnlijk wel 2. En daar heb je gelijk het mooie van vakantie; je hoeft de koeien niet te melken en het hooi heb je niet los liggen. Kortom weinig moet en heel veel mag en kan.
    Wat ik me wel herinner van Noorwegen is dat de maximum snelheid op 'binnenwegen' maar 70 km/h is en dat er redelijk veel camera's staan. Althans ten zuiden van Oslo. We kwamen in Oslo terecht omdat zoonlief weer naar het werk moest en van daaruit richting NederlaND gevlogen is.
    In ieder geval nog een aangename voortzetting van de vakantie, vooral omdat nu de perikelen met de navighatie voorbij zijn.
    Succes met je keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn ouders zijn ook bij de poolcirkel geweest (was in 70-er jaren dus nog geen GPS) en kan me herinneren dat mijn vader vertelde dat het water heel snel kookte maar dat de thee die ze ervan zetten niet wilde trekken, was ander kookpunt volgens hem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Lieve mensen, bedankt voor jullie reacties. Het ligt dus toch aan het magnetische veld. Gek toch als je zo iets ervaart. Nu kom ik normaal ook niet zo vaak op de poolcirkel maar wat een ervaring. Het is dus meer dan alleen een denkbeeldige lijn over stappen :)
    @Willem, we zijn aangekomen in Noorwegen. Wat een land. Geweldig!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt niet aan het magnetische veld, navigatiesystemen werken NIET met het magnetische veld maar met satellieten. De coördinaten liggen te dicht bij elkaar om je goed uit te peilen, dus ziet het systeem niet goed waar je bent en kan het je de goede kant niet op wijzen en gaat glitchen.
      Kom je weer uit dat gebied dan gaat het weer goed.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.