Bezoekers

Volgers

vrijdag 3 juni 2022

Vogels

Op het moment dat ik deze blog schrijf hoor ik alleen de waterval en de vogels die hier naar hartenlust tjilpen.

Het valt ons steeds vaker op als we onderweg zijn dat we bijna geen vogels meer horen. Niet in Spanje of Frankrijk en ook niet in Nederland. Nu zullen er wel plekken zijn waar de vogels wel nog vrij spel hebben maar op "normale" plekken waar je ze iedere dag hoorde niet meer met als uitzondering de Veluwe.

Komt dat door de weinige heggetjes of bomen? Te veel troep in de lucht of overbevolking? 
Dat laatste denk ik wel eens. Nederland zit zo vol met mensen.

Als we in Zweden rond rijden zien we bergen gekapt hout opgestapeld liggen voor de kachel. In Nederland mogen geen houtkachels meer.
Teveel stikstof!!
Vroeger hoorde je niemand over te veel stikstof in de lucht. Er mag zelfs bijna geen koe meer buiten lopen. Teveel stikstof!

In Zweden kan de houtkachel wel net als de vuurplaatsen in de natuur want daar hebben ze genoeg bomen die de lucht weer zuiveren. 
In Nederland is te weinig plaats voor bossen, denk ik. In Maastricht had je het Enci bos. Daar gingen we picknicken met mijn ouders. Met de fiets gingen we er heen want een auto hadden we niet. Maar ik kan je wel vertellen dat het groot feest was voor me. 

Mijn moeder zat met mijn 9 jaar jongere broer op een bankje en mijn vader ging met mij klimmen. Berg op en weer af tussen de bomen door. Spannend hoor!! Tussendoor een boterham eten bij mijn moeder op het bankje. Wat een feest was dat.

Later gingen we er met de sportclub hardlopen en nog later ging je er met je vriendje wandelen.

Datzelfde Enci bos zag ik steeds kleiner worden. Nu is het zo klein dat er nog maar één weg is die je op en neer kan lopen.
Zou er nog plaats zijn voor vogels?




8 opmerkingen:

  1. Ik wordt s'ochtends wakker van het vogelgeluid, heerlijk. Ik woon dan ook in een mooi stukkie groen en toch in de stad. Consumindersingle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is boffen. Wij wonen in het centrum van Maastricht en een paar jaar terug werden wij ook nog wakker van vogelgeluiden. Dat is een heel stuk minder geworden. We horen ze nog wel maar niet meer zo uitbundig.

      Verwijderen
  2. Ik woon op het Franse platteland, hier hebben de meeste mensen nog een houtkachel en de hele dag hoor ik vogels en de koeien lopen gewoon buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk toch dat de koeien nog lekker buiten lopen. In Zweden zie ik dat ook. En ook de houtkachels. Ze zijn super gezellig. Zou Nederland dan toch te vol zijn?

      Verwijderen
  3. Geef de ENCI- groeve nog een paar jaar de tijd om zichzelf om te vormen. Er zal dan een heel apart stukje natuur ontstaan. Deels door de kalk, deels door het bronwater dat op meerdere plekken naar boven komt, deels door de dieren die er nu al hun leefgebied hebben.
    Het belangrijkste is dat de mensen eens moeten leren dat de natuur niet hun speeltuin is maar een gebied waar je wel kunt wandelen, fietsen, varen enz.maar niet kunt motorcrossen en mountainbiken waar en wanneer jij het wilt. Voordat de ENCI werd overgedragen aan Natuurmonumenten kregen wij, als vrijwilligers van Natuurmonumenten, er al een rondleiding en werden de plannen voor het gebied en de gebouwen uitgelegd. En er waren diverse scenario’s mogelijk. Maar zodra de groeve open ging, werden er meteen allerlei verboden dingen gedaan. Kwam men op plekken die niet toegankelijk waren ivm machines die er nog stonden, zwemmen in de groeve zelf, klimmen op de wanden die nog niet gecontroleerd waren enz. Vandaar dat men de boel weer dicht heeft gegooid en mag je alleen nog op dat ene pad komen. Dus ja eigen schuld dat de boel weer op slot zit. En dat terwijl het een schitterend stukje Limburg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Mensen moeten eens respect hebben of krijgen voor de natuur. De ENCI groeve is zeker een prachtig stukje dat zich nog moet vormen. Ik denk dat jezelf ook in Maastricht woont of in de buurt? Ikzelf woon bij de Hoge Fronten en dat is ook een prachtig stukje natuur. De moeite waard voor je om er eens te gaan wandelen.

      Verwijderen
  4. De witte- en gele kwikstaart. In mijn kindertijd zag je die heel veel, maar het is al weer enige tijd geleden dat ik ze nog gezien heb. Ze zaten altijd midden op de weg (er was nauwelijks verkeer destijds) en als je aan kwam fietsen vlogen ze een twintigtal meters verder. Dat kon zich honderden meters lang herhalen. Aleen daarom vond ik het al grappige vogeltjes.
    Mijn opa noemde ze altijd 'bouwmannegies'. Dat bleek een gangbare Drentse benaming te zijn voor de vogeltjes in mijn opa's jeugd. Mijn ouders (1916) gebruikten die naam al niet meer, maar later kwam ik er achter dat dat de naam nog vrij gangbaar was in andere streken vAN Drenthe.
    In de jaren '70 kwam ik vrij veel in contact met mensen die het milieu een warm hart toedroegen. Deed ik ook, maar ging toch niet zover dat ieder begrip waar iets 'milieu-onwelgevalligs' in voorkwam ook maar verwijderde uit mijn vocabulaire.
    Je had destijd Noordzee-Quickrestaurants en alleen de naam was al uit de boze. Daar at je niet, alleen al om de naam! Wat ik wel merkwaardig vond dat het kwikstaartje wel zijn (haar?) naam mocht houden, anders hadden we nu opgescheept gezeten met een witte of gele staart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha ja Willem laten we blij zijn dat het "witte" en "gele" kwikstaartje niet door zijn kleur gediscrimineerd wordt. Het gaat allemaal te ver in deze wereld. Daar zouden ze eens mee moeten ophouden en mensen leren respect te hebben voor dingen. En wat de slavernij betreft ........... ik vind dat geschiedenis nu eenmaal geschiedenis is. Door de geschiedenis te bestuderen leren we !!!!!

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.