Bezoekers

Volgers

zaterdag 30 juli 2022

De goede oude tijd

Vandaag maakten we een praatje met mede Nederlanders op de camperplaats waar we staan. Ze waren heel wat jaartjes ouder dan wij nou ja, zeker 10 en meer jaartjes maar ze reizen nog altijd met hun camper en genieten van hun reizen. Ze hebben al zowat de hele wereld gezien. Zuid Afrika, Canada, Amerika, Australië, Indonesië en ik weet niet wat nog meer.  Het zijn hele kwieke 80+
Heerlijk om hun gesprekken te horen.

Het echtpaar had in hun werkzame leven op een boot gevaren van Nederland naar Zwitserland en terug. Hun ouders waren ook schippers geweest en een kleinzoon van hun had al stage gelopen op een schip en wilde ook die kant uit. Hun eigen kinderen hadden er nooit interesse in gehad.

Het gesprek ging al snel over de "goede oude tijd" 😆, de "criminaliteit in Nederland" en ach er kwam geen einde meer aan.

Ik hoor nog mijn grootvader spreken over zijn "goede oude tijd". Waar moest het toch heen met de jeugd. Mijn eigen ouders zagen het ook helemaal de verkeerde kant op gaan en spraken over hun "goede oude tijd".

Gaan we dat nu allemaal doen als we op een bepaalde leeftijd komen 😁? Vroeger was alles beter? Ik weet het niet. Eigenlijk was vroeger alles anders en het was ook een andere tijd. 

Het is niet te vergelijken.

Ik denk dat ook deze tijd eenmaal een "goede oude tijd" zal worden.



9 opmerkingen:

  1. Het zit in de mens om de vervelende dingen een beetje of zelfs heel erg te verdringen en de goede dingen te onthouden. Ik moet altijd een beetje lachen om mensen, die vroegâh zo idealiseren. Prima hoor, maar het is natuurlijk niet reëel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige dingen waren vroeger inderdaad beter. De kwaliteit van dingen zoals kleding en witgoed. De saamhorigheid binnen het gezin was veel groter. Men is nu veel meer individueel bezig. Ook elkaar helpen met iets is zo goed als verdwenen.
    Maar op andere gebieden zou ik echt niet terug willen naar vroeger. Kou lijden omdat er alleen in de woonkamer en keuken een gaskachel was, overal natte was in huis in de winter, geen waterkoker enz. Ik heb van dichtbij de ontwikkeling van de laptop enz mogen meemaken omdat mijn vader bij Philips werkte. Geen gedoe meer met carbonpapier, de witkwast, netjes moeten schrijven, vaker opnieuw moeten beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kwaliteit van witgoed?? Ik herinner me dat de koelkast uit moest als we op vakantie gingen want er kon weleens wat gebeuren. En een eco-stand op de koelkast of vriezer was er ook niet. Wasmachines met spaarstanden waren er volgens mij ook niet. Kleding beter, ik kan me het niet als zodanig herinneren. Je kan nu ook goede kwaliteit kleding kopen, maar dan moet je niet bij de Primarkt of zo'n soort winkel zijn. En je moet bereidt zijn meer te betalen. Met alle andere dingen ben ik het volledig me je eens!

      Verwijderen
    2. Hoe vaak gebeurde het niet als je op vakantie ging en er iemand riep "Heb je het gas uitgedraaid?" Meestal was dat niet het geval en moest je weer terug. Wij zeggen het nog wel eens voor de grap als we de deur uit gaan. Wij hebben geen gasmeter meer dus dat is puur nostalgie bij ons.

      Verwijderen
  3. We waren met acht kinderen thuis, maar nooit heb ik mijn ouders horen praten over 'vroeger was alles beter' en 'de jeugd van tegenwoordig' die voor geen millimeter deugde.
    Het is ontegenzeglijk dat dingen vroeger anders waren en soms ook beter, maar dat is iets van alle tijden. Mijn grootvader (mijn vaders vader, 1881, met nog 2 broers en 1 zus) vertelde wel eens dat zijn vader (1848) veelvuldig mopperde over de jeugd van tegenwoordig en dat vroeger alles beter was. "En dat zal altijd wel zo blijven" was meestal het einde van zijn betoog.
    Voor mij in ieder geval duidelijk dat hij dat ook effectief aan mijn vader had overgebracht. En bij mijn moeder (de tweede van elf kinderen) hoefde je al helemaal niet aan te komen met 'vroeger was alles beter'. Zij kwam van de lagers school af en moest meteen gaan werken op de boerderij, terwijl ze graag door had willen leren. Haar oudste zus ging helpen in de huishouding, maar alle erna komende kinderen werden op de boerderij aan het werk gezet en waren, bij wijze van spreken, de wegbereiders voor de oudste zoon (het vijfde kind) die de boerderij overnam. De meisjes werden geacht te trouwen met een boer.
    Nee, de goeie ouwe tijd, was zelden een item bij ons thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ging het Willem. Ikzelf was niet zo'n ster op de middelbare school en dan zeiden mensen wel eens tegen mijn moeder, "dat is toch niet zo erg. Het is een meisje." Mijn moeder was vrij modern en vond dat ook meisjes later zelfstandig moesten zijn en niet afhankelijk van een man moesten zijn. Ik ben haar altijd dankbaar hiervoor geweest dat ze me steeds weer pushte om te leren en een beroep te leren. Ik ging het onderwijs in en heb altijd met veel plezier hierin gewerkt en had mijn eigen inkomen zodat ik van niemand afhankelijk hoefde te zijn.

      Verwijderen
    2. Met het argument 'het is maar een meisje en de huishoudschool is daarvoor voldoende' hoefde je bij mijn moeder maar een keer aan te komen. Daarna deed je dat nooit meer, want ze kon daar furieus op reageren. Haar oudste broer (bijna 10 jaar jonger dan mijn moeder) heb ik dat eens horen gebruiken waar mijn moeder bij zat en het draaide bijna uit op slaande ruzie. Dat was dus die broer die de boerderij die zij met haar beide zussen zo ongeveer had helpen opbouwen, had gekregen, al was het officieel 'overgenomen'!

      Verwijderen
    3. Willem jij had dus ook al een hele moderne moeder. Haar jongere broer zou daar eens een voorbeeld aan hebben kunnen nemen i.p.v. te teren op zijn zussen.
      Ik ben geen feministe. Vrouwen zijn nu eenmaal anders dan mannen. Vrouwen zullen toch de kinderen moeten baren. Maar een vrouw kleineren omdat ze een vrouw is of haar niet voor vol aan te zien vind ik diep treurig. Dat zal ikzelf ook nooit pikken van wie dan ook.
      We zijn allemaal mensen en allemaal zijn we goed in iets. Laten we het daar op houden, toch?

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.