Bezoekers

Volgers

vrijdag 29 juli 2022

Televisie van toen en nu

Na mijn perikelen met KPN ga ik in ieder geval de boel eens allemaal goed vergelijken en bekijken.

Vroeger was de keuze snel gemaakt. Je had een televisie die zijn beelden uitzond via een antenne die op je dak stond. Ik weet nog dat ik een jaar of 10 was toen de antenne omwaaide op het dak en heel gevaarlijk voor het raam van de woonkamer hing.

Als je de knop indrukte van de tv dan kreeg je beeld. 
Ik kan me ook nog goed herinneren dat er geregeld een tekst verscheen met "pauze" op het beeldscherm of een testbeeld. Dan wist je dat er iets fout zat en geduld moest hebben. Volgens mij is er ook nog ooit de tekst "even geduld" geweest schiet me nu te binnen 😅

Toen kwam de kabeltelevisie en werd het gemakkelijker gemaakt voor de mensen. De antennes konden van de daken. Er kwam zelfs een tijd dat je verplicht was om je antenne te verwijderen van het dak.

Maar we hadden tenminste tv en ook radio. 
De vaste telefoon hadden we van de PTT. We hadden goed geluid zonder vervelende echo's. Het toestel stond vast in de woonkamer of hing in de gang. Als we niet thuis waren als er gebeld werd dan belde de beller later terug.
Ik kan me ook nog herinneren dat er een huistelefoon kwam die draadloos was. Wat een luxe was dat want je kon het toestel meenemen in de tuin zonder een lang snoer achter je aan te hebben hangen.

Het ging allemaal. Maar de ontwikkelingen gingen in een steeds sneller tempo en de mobiele telefoons kwamen. Wat een uitvinding vonden we dat toch. Nu kun je er niet meer zonder 😅

Nu hebben we providers die ons t.v., internet en telefoonabonnementen aanbieden. We hebben een smart tv en als we die niet hebben dan nemen we een Google Chromecast.
We hebben mobiele telefoons en meerdere huistelefoons. Ze bellen draadloos en de mobiele telefoons kunnen zelfs via wifi bellen al is dat vaak met echo's.

De testbeelden of "even geduld" beelden zien we niet meer. Als de tv het nu niet doet dan moeten we de boel resetten met alle handelingen die daar bij horen. 
Even de knop indrukken om de tv aan te zetten is er vaak niet meer bij. Dan al die afstandsbedieningen. Of nemen we er een waar we alle toestellen mee aan en uit kunnen zetten?  Oei, welke knop moet ik dan ook weer hebben?

Er is zoveel keuze dat we bijna niet meer weten wat we moeten hebben. Gemakkelijker gaat het als we even op ons tablet op de tv app klikken en dan via internet t.v. kijken maar dan moeten we wel genoeg Gb hebben. In Nederland is dat geen probleem maar owee als je de grens over gaat.

Om dat allemaal te kunnen doen hebben we wel provider nodig die doet wat hij beloofd. Het gepuzzel kan gaan beginnen. 




2 opmerkingen:

  1. Ik woon alleen en toen vorig jaar mijn tv kapot ging, dacht ik ga ik weer een nieuwe kopen of ga ik tv kijken via mijn laptop. Een beetje tv kost toch weer aardig wat en mijn laptop is ook niet meer de nieuwste dus die kan het ook elk moment begeven en daar ben ik dan ook weer heel wat euro's voor kwijt. Ik koos er dus voor om geen nieuwe tv te kopen en het geld dat ik daarmee bespaar leg ik dan bij het bedrag wat ik aan een laptop uit wil geven als deze kapot gaat. Mis ik de tv ? Nee, totaal niet , op mijn laptop kan ik immers ook tv kijken en het scheelt weer een apparaat in huis en een afstandbediening en ook geen tv ontvanger nodig. Nu alleen ook nog een keer op zoek naar een abonnement voor alleen internet, tot nu toe moet je dan ook een tv abonnement afnemen en kan dat nog niet bij iedere provider apart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens maar inderdaad alleen een internet abonnement is nog niet te krijgen. Mocht je het ooit vinden dan laat het mij even weten want dan ben ik zeker ook van de partij.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.