Bezoekers

Volgers

woensdag 20 juli 2022

De oude stad.

Vanmorgen maakten wij een wandeling door het oude gedeelte van de stad Kalmar.

Nu hebben wij in Frankrijk, Duitsland en Spanje al vele oude dorpjes en plaatsen bekeken. In Zweden zijn de oude stadjes weer heel anders.
We zien hier kerken en huizen rond de tijd van 1700 en later. Ze zijn van hout en dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat ze nog overeind staan.


En kijk ............ weer een lampje voor het raam. Die zijn voor als de donkere dagen weer aanbreken heb ik me laten vertellen. Lijkt me wel gezellig als het weer vroeger donker wordt en de huizen verlicht. Ik blijf het leuk vinden.
Wie weet als iemand van jullie ooit in Maastricht zijn en je ziet een raam met een lampje op de vensterbank staan. Grote kans dat ik daar woon 😅😅



Maare als we in een Frans, Duits of Spaans dorpje lopen zien we ook vaker huizen uit die tijd maar die zijn meestal van steen en hebben dikke muren en dan vind ik het ook logisch dat ze nog overeind staan maar die houten huizen met al die regen en zon en niet te vergeten de sneeuw staan er nog prima bij.

Kalmar is al twee keer uitgeroepen tot winnaar van Europa's belangrijkste architectuurprijs, Europa Nostra. Dat is ook niet vreemd als je hier door de prachtige Middeleeuwse straatjes loopt.

Kom je ooit in de buurt van Kalmar dan kan ik je de stad zeker aanbevelen om te bezoeken.


2 opmerkingen:

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.