Bezoekers

Volgers

maandag 25 juli 2022

Een gezellige en bruisende stad?

We zijn weer aan gekomen op onze nieuwe stek. We staan in de haven van Karlshamn, een mooie plaats aan de Oostzee.

Na de lunch gingen wij op pad naar het gezellige centrum op een steenworp afstand van ons.

De winkelstraten waren versierd met vlaggetjes in de lucht van allerlei landen en zo iets maakt het altijd weer gezellig vind ik.


Vlaggetjes en "oude" houten Zweedse huizen. Vol verwachting gingen we op onderzoek uit. We wandelen over de pleinen en langs de winkels. Dan komen we weer bij een kerkhof met een prachtige kerk die in de steigers staat maar dat mag de pret niet drukken en wij gaan dus weer naar binnen. We hebben ons al zo vaak toegesproken om eens niet meer al die kerken in te lopen maar steeds doen we het toch weer.

Nu moet ik zeggen dat als ik in zo'n stad loop op zoek ben naar iets. Lief heeft precies hetzelfde. We kunnen het niet echt vinden in de Zweedse stadjes. We missen er iets.
Maar wat missen we dan?? We hebben al van alles bedacht zoals, een kern, een gezellig terras, drukte? We komen er maar niet achter wat het is.

Deze keer waren er wel een paar terrasjes dus daar lag het niet aan. 
Drukte? Nou ja, niet al te druk maar waren toch wel mensen. 
Een kern? Niet echt maar toch wel een kerk met een groot kerkhof waar een muur omheen gebouwd was.

We weten het niet maar een echte "gezellige", "bruisende" stad hebben wij in al deze tijd dat we in Zweden zijn nog niet ontdekt.
Nu is Karlshamn niet echt een kleine plaats te noemen en hier zien we dan ook weer troep op de straat liggen zoals sigarettenpeuken, kartonnen bekertjes, blikjes, plastic. Jammer toch.

Maar wat we nu missen ..............?  Geen idee.

4 opmerkingen:

  1. Mijn Scandinavische ervaringen zijn van 2013, weliswaar redelijk belegen, maar krijg toch de indruk dat ze nog steeds érg op zichzelf' zijn.
    Op het moment dat je hulp of informatie vraagt zijn de Noren en Zweden de behulpzaamheid zelve, maar heb het nooit meegemaakt dat ze spontaan hulp aanboden. Ook horecapersoneel niet als je een plekje zocht of dergelijke.
    Mijn conclusie destijds was 'hoe noordelijker je komt, hoe terughoudender de bevolking is'. Zelfs binnen Nederland is dat al het geval. Iemand uit Zuid-Nederland reageert anders dan een Noord-Nederlander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Willem. De Zweden en Noren zijn heel behulpzaam maar alleen als je het hun vraagt. Ondanks dat mag ik die mensen wel. In Nederland is er inderdaad ook verschil. Ikzelf ben een echte zuidelijke Nederlandse en Lief is een echte oosterling. Ik zie dat verschil heel goed en ik vind de oosterlingen veel prettiger in de omgang. De oosterlingen zijn ook veel behulpzamer dan de zuiderlingen vind ik.

      Verwijderen
  2. Misschien moet er meer groen geplant, alhoewel dat op jouw foto toch wel te zien is. Noordelijke mensen zijn inderdaad wat meer op zichzelf. Daarin geef ik Willem gelijk. Maar net als jullie kan ik niet verzinnen wat de reden van het niet zo gezellige en niet bruisende zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er ook nog niet echt achter maar mocht ik er achter komen dan zal ik het jullie zeker laten weten.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.