Bezoekers

Volgers

woensdag 31 augustus 2022

Dertig centimeter

Van de week ging ik boodschappen halen in ons winkelcentrum. Het is nog geen 10 minuten lopen dus lekker dichtbij.

Wat valt het dan tegen om al dat hoge onkruid te zien na een bezoek aan Zweden. Daar kom je dit echt niet tegen.
Op de foto zie je alleen metershoog onkruid en tussen dat onkruid liggen lege blikjes, stukjes glas en papier en andere troep.

Dit bankje nodigt toch niet uit om even te gaan zitten uitrusten met dat hoge onkruid om je heen. Voor wij vertrokken naar Zweden stonden hier nog struiken. De struiken zijn nu weg en het onkruid woelt weelderig, in dit wat het eigenlijk moet voorstellen, mooie "parkje"

Nu denken jullie misschien dat er ook zelden iemand zit maar dat is niet helemaal waar. Ik zie er vaak junks zitten of andere groepjes mensen die hier niet horen te zitten en die niet prettig overkomen zodat het hele paadje niet meer zo aantrekkelijk is om doorheen te wandelen.

Wat is dit toch jammer.



Ik hoorde vorige week van een medebewoner dat hij laatst de gemeente had gebeld omdat langs het trottoir het onkruid de overhand had genomen. Het was geen gezicht.

Lach niet maar een paar dagen later kwam er een ambtenaar met een centimeter. Hij ging de hoogte van het onkruid meten. Op de vraag van de medebewoner waar dat goed voor was kreeg hij als antwoord, "onkruid dat hoger is dan 30 centimeter komt de gemeente opruimen. Onkruid dat lager is laten wij staan."
Een paar dagen later kwam er een ploeg van de gemeente het onkruid weg halen. Hadden wij even geluk dat het hoger dan 30 centimeter was.

Daar zakt me de broek toch van af 😖

9 opmerkingen:

  1. Ben ik blij dat mijn gemeente veel schoffelt en opveegt. Hoewel ze dat tijdens de droogte van de laatste maanden minder hebben gedaan. Zal wel te maken hebben met het beschermen van de grond tegen uitspoelen bij een heftige regenbui. Dat wil hier nogal eens gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee. Het is de laatste jaren echt een plaag aan het worden. Volgens mij is meer bezuinigen op personeel.

      Verwijderen
  2. Persoonlijk heb ik meer moeite met gelikte landschappen. Wat onkruid is vaak beter voor insecten. Blikjes en rotzooi vind ik wel verschrikkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Wat" onkruid is zeker niets mis mee maar als de brandnetels bijna boven je hoofd uit groeien dan vind ik dat echt verpaupering van de omgeving. Waarom halen ze struiken weg en laten het stukje grond dan braak liggen. Heel jammer.

      Verwijderen
  3. Bureaucratie ten top!! Ik heb geen probleem met onkruid, eigenlijk is het een raar woord voor plantjes die men liever niet heeft, maar waarom eigenlijk niet? Zwerfvuil vind ik veel erger! Een collega liet mij foto's zien van zijn vakantie in Zuid Korea. NERGENS vuilnis op straat, nog geen propje! Geen kauwgom of peuken op de stoep, niks noppes niemendal. Kwestie van jong aanleren (en waarschijnlijk hoge boetes),

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar scheelt het vaak aan mijn inziens mevrouw Niekje. Opvoeding!!! Leren respect hebben voor andermans spullen zoals bankjes buiten niet in brand steken of half afbreken. Er zouden zeker hogere boetes moeten uit geschreven worden. In Thailand waren wij ooit en ook daar zag je niet op de straat liggen. Je liep kans op een hoge boete mocht je wel een kauwgum of propje papier laten vallen op straat. Het kan dus wel.

      Verwijderen
  4. Ik heb aan de voorkant van mijn huis een veldje van de gemeente gras met 3 bomen. Tot vorig jaar werd dat gras net als er wat leuke madeliefjes en/of paardebloemen verschenen gemilimeterd , elke 8 weken verscheen er een grasmaaier van de gemeente die alles kortwiekte. Toen ik eens belde met de vraag waarom er zo vaak gemaaid werd was het antwoord dat samen met het onderhoud dat er op het veldje gedaan werd door het maaien het een mooi grasveldje bleef. Nu heb ik in de pakweg 30 jaar dat ik hier woon die grasmaaiers inderdaad heel vaak gezien, maa onderhoud? Daar heb ik nog nooit enige actie van gezien. Dit jaar word er beduidend minder gemaaid, dat hoeft ook niet want het gras is op sterveb na dood. Een kale , bruine vlakte is het geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat door de droogte niet meer gemaaid mag worden. Begrijpelijk, toch?
      Heel logisch dat als je iets onderhoud het ook mooi blijft.
      Als ik nu uit mijn raam kijk en naar de overkant van de straat kijk dan zie ik daar al een paar dagen bruine karton (verpakkingsmateriaal) liggen samen met 2 a 3 vuilnis zakken en een paar groene emmertjes die niet meer zijn opgehaald door bewoners na het legen door de gemeente. Dit gebeurd hier regelmatig. Het is al zo erg geweest dat iemand het ooit in brand stak en toen werd het opgeruimd. Nu ligt er dus alweer dagen rommel. Mensen zetten hun vuilniszakken buiten als het hun uitkomt en niet als het wordt opgehaald. Jammer is dat toch.

      Verwijderen
  5. Mijn moeder zou gezegd hebben dat de persoon die de 30 cm-regel bedacht heeft, beloond dient te worden met een vetleren medaille. Je moet toch wel een creatieven geest hebben om zoiets te kunnen bedenken en een verwrongen geest bezitten om het nog te effectueren.
    Ik neem aan dat de betreffende uitvoeringsambtenaar wel een gekalibreerd meetlintje meekrijgt, want stel je voor dat er onkruid verwijderd wordt van 299 mm; dat zou een ambtelijke doodzonde zijn.
    Als je de gelegenheid hebt, vraag dan eens zo'n gecertificeerde onkruidverwijderaar volgens welke werkinstructie hij werkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.