Bezoekers

Volgers

maandag 1 augustus 2022

Henning Mankell

Henning Mankell, wie kent hem niet? Ik geloof dat iedereen hem kent behalve ik dan.

We ontmoette een paar dagen geleden Nederlanders onderweg en beiden lazen op hun e-reader. 

Ik lees ook op een e-reader en al snel ging het gesprek over boeken. Hebben jullie die al gelezen en die dan, geweldige schrijfster. Toen viel de naam Henning Mankell. "Nooit van gehoord," zei ik "maar wat schrijft hij dan?"

Detectives!! Hij schrijft onder andere de serie Kurt Wallander vertelde de Nederlanders me.
"Ooooooo maar die serie ken ik van tv" gaf ik als antwoord.  

Zo kwam het dat ik ging zoeken op mijn boeken usb stick of ik soms ook boeken had van de Zweedse schrijver Henning Mankell en ja hoor die had ik.

Omdat we nu in Zweden zijn en in de buurt van Ystad zijn begon de Henning Mankell koorts toe te slaan. Ystad moet natuurlijk bezocht worden en ik weet al precies wat ik wil zien. Er bestaat daar zelfs een Kurt Wallander route.

Ik ben begonnen met het boek Drijfzand omdat ik het eerste deel van Wallander miste. 
Wat een boek is Drijfzand. Prachtig.



Een korte samenvatting van het boek vond ik bij Bol. en ik vind dat ik die het beste hier kan kopieëren omdat ik pas in het boek begonnen ben.

Drijfzand is een boek over wat het betekent om mens te zijn. Mankell vertelt erin over gebeurtenissen die voor hem bepalend zijn geweest en over personen die hem nieuwe perspectieven hebben aangereikt. Hij vertelt over liefde en jaloezie, over moed en angst. Over hoe het is om te leven met een levensbedreigende ziekte. Niet in de laatste plaats gaat het boek ook over levensvreugde. Mankell vond die terug toen hij erin slaagde zichzelf te bevrijden uit het drijfzand dat hem dreigde op te slokken.




Voor degenen die deze schrijver ook nog niet kennen, ik kan de boeken aanbevelen hoor. Dat weet ik nu al na 50 bladzijden gelezen te hebben.

PS. nog heel even dit. Vanmorgen, 1 augustus stond de 50 GB op onze app om te gebruiken binnen de EU 👏

2 opmerkingen:

  1. Hoe je het wendt of keert, maar op een of andere wijze wordt je in Zweden geconfronteerd met de naam Henning Mankell. In 2013 kwamen zoonlief en ik in het stadje Sveg over een gecombineerde spoor / wegbrug, gebouwd in 1908 die was genoemd naar de grootvader van de detectiveschrijver: de musicus Ivar Henning Mankell.
    Heel bijzonder. Als een trein over de brug moest (alleen in het toeristenseizoen) dan werd de toegang tot de brug even afgesloten alsof het een spoorwegovergang was. Als de trein gepasseerd was kon het overige verkeer weer gebruik maken van de brug. De brug was weliswaar nog in functie als verkeers- cq spoorbrug, maar alleen voor lokaal verkeer.
    Wat we ook wel grappig vonden; toen we de E45 afzakten naar het zuiden passeerden we op enig moment het plaatsje Mora en ook het Heden werd gepasseerd.. Cora hebben we niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat je me dat allemaal kunt vertellen Willem. Mora en Heden zijn we ook gepasseerd maar de Sveg staat me niet zo meteen bij. Wat Cora betreft van Mora die is natuurlijk in Maastricht te vinden :))
      Trouwens de grote man MM van de Mora is nog niet zo lang geleden overleden.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.