Bezoekers

Volgers

zondag 14 augustus 2022

Laag water

Vandaag zijn we weer op Nederlandse bodem geland en wel in de buurt op de bodem waar Lief ooit een groot deel van zijn doorbracht.

We moesten wel 256 km afleggen maar dan heb je natuurlijk ook wel wat. Lief wilde met alle geweld de IJssel zien. Zijn de verhalen waar die we gelezen hebben de laatste tijd? Staat de IJssel echt zo laag? "Ik wil het zien," zei Lief en toen Lief wist dat we die kant op zouden gaan waren die 256 km peanuts. 

"Wil je nog ergens stoppen om een kop koffie te drinken?" vroeg ik aan Lief want dat is altijd vaste prik maar nee hoor, "geen tijd." antwoordde Lief. "We krijgen strakjes nog geen plaats meer op de camperplaats als we laat zijn."

We waren dus op weg naar Wijhe. Er is daar een camperplaats aan de IJssel. We komen er vaker want in Olst, dicht daarbij, woont broertje W. van Lief en dan is dit een ideaal plekje om met de fiets even langs broertje W te gaan.

Even na tweeën kwamen we aan en er was nog plaats genoeg 😎 om een camper kwijt te kunnen. Er was zelfs nog keuze en dat wil wat zeggen. Lief zijn eerste gang toen we aan kwamen was natuurlijk kijken naar de stand van de IJssel en dat viel tegen 😕

Na al die "wilde" verhalen had Lief gedacht dat hij naar de overkant kon lopen maar niets was minder waar. Natuurlijk stond het water lager dan normaal maar al die "wilde" verhalen waren toch wel weer een tikkeltje overdreven.


Wij zochten een schaduwplekje op en hadden na onze tocht toch wel een koel ijsje verdiend, niet?


Lekker dat het was ........ mmmmmmmmm

2 opmerkingen:

  1. Heb ooit een buurvrouw gehad die afkomstig was uit Wijhe en die had altijd het rijmpje "In Wiehe poetst ze de schoo'n mit spie'e" Of om dit Nedersaksisch proza even om te zetten in Standaardnederlands "In Wijhe worden de schoenen gepoetst met speeksel". Duidelijk is in ieder geval dat een Nedersaksische tekst is niet een-op-een om te zetten is in de landstaal, ofwel dat vertalen wel degelijk een vak is dat geleerd kan worden, maar ook aanleg vergt.
    Hoop voor je dat je Lief zich over de teleurstelling dat hij niet op eigen kracht met droge voeten de IJssel over kon steken, heen heeft kunnen zetten. Ik wens hem er in ieder geval sterkte bij en wens jullie nog een mooi verblijf in de geboortestreek van je Lief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Willem. Weet je dat Lief dat gedichtje over in Wiehe poetse ze ......... ook al vertelde gisteren, hihihi.
      Hij had ook nog een prachtig gedicht over de IJssel voor me. Ik kopieer het hier.
      Misschien vind je het mooi.

      Uren kan ik kijken, in gedachten vaar ik mee.
      Eeuwig draagt de IJssel levend water naar de zee.
      Altijd in beweging, van de bergen tot de kust.
      In een hectisch leven brengt de IJssel zoveel rust.
      Ik geef toe, rivieren, stuk voor stuk wonderschoon.
      Maar toch, onze IJssel, spant voor mij met stip de kroon.
      Kijken naar de IJssel, naar de ader van het leven,
      Die ons door de eeuwen, zoveel welvaart heeft gegeven
      Die ons in contact, met andere landen heeft gebracht.
      Drager van het vrachtschip, en ook van het luxe jacht.
      Biotoop van veel, van zoveel planten, zoveel vissen.
      Voor geen geld zou ik mijn mooie IJssel willen missen.
      Altijd zoveel mensen, onophoudelijk bewegen.
      Overal gepraat, wat is stilte dan een zegen.
      Even wat teveel, en ik breek er dan soms uit.
      ’t Kabbelen van de IJssel, da’s pas superieur geluid.
      Als je me dus vraagt: ‘Waaraan beleef je echt plezier?
      Wie is je grote liefde?’ Dan wint uiteindelijk mijn rivier.
      IJssel, Jan ter Louw

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.