Bezoekers

Volgers

zondag 16 oktober 2022

Heimwee



Wat ben ik blij dat ik mijn jeugd en de langste tijd van mijn leven niet in deze tijd heb doorgebracht. En wat heb ik medelijden met de jeugd van nu en de tijd die nog komen gaat ☺️
Want wat was het een mooie tijd.
In het Nederland waarin ik ben opgegroeid gingen we naar de platenzaak om singeltjes te beluisteren en eventueel te kopen. Was je blij met twee gulden zakgeld per week.
Iedereen ging naar V&D en Jamin voor een 3 dubbel ijsje.
Toen hadden winkels gewoon 4 muren in plaats van 3 W's (www)
Naar de stad gaan was een belevenis en zo gezellig.
Er waren tradities. 
Tradities die nu niet meer kunnen, of die steeds meer worden afgeschaft.
Omdat men ze discriminerend vindt of omdat het niet bij de multiculti samenleving past.
Veel wordt er verboden, waardoor de tradities verdwijnen. 
Als je in een rode of blauwe bus stapte, dan was dat een stadsbus en een gele 🚍een streekbus.
En een kaartje kopen bij de chauffeur was normaal. Die man behandelde je met respect.
Een trein🚄 had een vishakenlogo erop en kaartjes werden voorzien van een gaatje als de conducteur kwam controleren.
Dat was een belevenis, want treinpersoneel had aanzien.
Om de trein te laten vertrekken stak de machinist z'n hoofd naar buiten en zwaaide de conducteur met z'n spiegelei.
In de Intercity was de koffie☕standaard aanwezig en geen uitzondering op de regel.
Kun je je niet meer voorstellen.
Spelen deed je buiten. Stoepranden, knikkeren, hinkelen, en kaatsballen.
Met een hoop herrie en geschreeuw en natuurlijk haalde je kattenkwaad uit. 
Dat hoorde bij het opgroeien.
Overvallen, inbraken en zakkenrollerij haalde de krant nog. Gewoon omdat ze niet aan de orde van de dag waren.
Als je met je kattenkwaad de politie 👮‍♂️👮‍♀️tegenkwam, dan schrok je en gedroeg je je respectvol in de hoop dat ze niet naar je ouders gingen.
Als het donker werd, dan was je thuis binnen.
Jeugd 's avonds of 's nachts op straat kwam bijna niet voor. 
Behalve als ze op stap gingen naar de disco of de kroeg. 
Toen moest je om 23:00 uur thuis zijn! Nu begint het feestgedruis pas om die tijd….
En anders keek je naar Swiebertje, Een vd acht, Q&Q, Floris, Toppop of Spel zonder Grenzen op de bank met chips en limonade .
Je luisterde naar de radio en nam je favoriete muziek op met je cassetterecorder. 
Die luisterde je dan af via je walkman.
Oma luisterde naar de plaatselijke piraat met z'n piratenmuziek.
Piraat zijn was toen nog een kat en muisspel in plaats van een grote misdaad waar tegenwoordig zelfs boobytraps geplaatst worden om de controleurs buiten te houden.
Koeien🐄 stonden in de wei en niet in een megastal en ze waren nog gewoon onderdeel van de natuur in plaats van slecht voor het milieu.
De post kwam iedere werkdag en op zaterdag en je wist ook dat je post goed verzorgd werd, want het waren beëdigde postbodes in plaats van bijbaantjes voor iedereen.
Bellen?
Als je niet thuis was dan was je niet bereikbaar. (Lekker rustig) 😇
En als je dan toch moest bellen📞 dan ging je naar een telefooncel waar je kwartjes en dubbeltjes in moest gooien.
Ziektekosten?
Je verzekerde je voor 25 gulden per maand en van eigen risico en eigen bijdrages hadden we nog niet gehoord.
Was er iets ernstigs dan ging je gewoon naar de eerste hulp. Dat was toen normaal.
Ben ik tegen vooruitgang?  Absoluut niet, maar onze vooruitgang voelt langzaam maar zeker als onze ondergang.
Betalen om te mogen sparen, betalen om te mogen doen, betalen omdat je niet alles vergoed krijgt van de zorgverzekering waar veel mensen niet eens het geld voor hebben om het te betalen.
Overal moet over gediscussieerd worden en zelfs gebakjes 🍰en toetjes moeten van naam veranderen omdat de naam niet meer mag.
Er komen verboden om de hoek kijken waarvan je je afvraagt wat anderen ermee te maken hebben, in Den Haag vindt men steeds meer van het sociale leven en de tradities.
Niets is meer goed, alles is slecht.
Je auto, je gezondheid, het milieu, de boerderij.
Alles moet anders.
Zelfs de natuur is slecht voor het milieu.
Ik mis het Nederland van mijn jeugd.
En dat zal helaas nooit terugkomen 😔

Als deze tekst je raakt dan mag je ‘m knippen en plakken hoor, is ook door mij gedaan. Omdat het zo waar is….

21 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens. Heb geen kinderen en vind het helemaal niet erg. Wie weet wat de jeugd nog te wachten staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook wel eens. Als ik nu zou zijn dan zou ik denkelijk niet meer voor kinderen kiezen. Maar ach wie weet ........

      Verwijderen
  2. Het was ook wel een tijd waarin jij je niet bewust was van alle slechte dingen die ook in die wereld gebeurden. Het was bijvoorbeeld de tijd van de Koude Oorlog, maar jij was je nog niet zo bewust van die dreiging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Petra en dat was misschien maar goed ook. Eigenlijk waren de dreigingen toen bijna kinderspel tegenover nu. Mensen reageren soms zo agressief. De wereld is veel harder geworden. Ieder voor zich en bevalt het niet dan slaan ze er op los ef schieten elkaar overhoop. Als ik "mijn" wereld vergelijk met de wereld van nu dan vind ik dat een heel groot verschil. Niet leuk meer.

      Verwijderen
  3. Jouw heimwee is wel een beetje gekleurd..... Zakgeld kregen wij niet - daar was geen geld voor. 's Avonds uit? Daar was geen geld voor - en buiten dat, ik kwam 's avond écht de deur niet meer uit - dat was niets voor een net meisje. De atoomdreiging hing er wel degelijk toen ik opgroeide. Toen ik ouder was: mijn gehandicapte geliefde dagenlang niet thuistreffen als ik probeerde te bellen zorgde voor veel ongerustheid - was hij gewoon weg, of was er iets ernstigs aan de hand? Als je langer probeerde te bellen: vastvriezen in de telefooncel, omdat het buiten zo koud was, en de wind op de deur gericht stond. Toen ik nog jong was: geen eigen slaapkamer, bij tijden zelfs geen eigen bed, want als het te koud was moest dat worden gedeeld met mij jongere zusje.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je allemaal beschrijft uit jouw jeugd lijkt me alles behalve leuk, mrs. H te B.
      Zelf heb ik een fijne jeugd gehad en daar ben ik blij om. Ik kon buiten spelen en met vriendinnen naar V&D. Ik zou het jou ook graag gegund hebben. Helaas is dat niet voor iedereen weg gelegd. Vroeger en nu ook niet.

      Verwijderen
    2. Kijk, hierin herken ik veel mrs. H. Ik zou nog geen dag terug willen uit mijn jeugd.

      Verwijderen
  4. Ik sluit me bij Mw.H aan. Op mijn 6E viel Rusland Hongarije binnen en vanaf die die dag ben ik nooit meer helemaal zorgeloos geweest.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thea, ik kan me heel goed voorstellen dat je vanaf toen nooit meer zorgeloos bent geweest en dat gun je ook niemand. Geen kind en ook geen volwassene.
      Oorlogen ................. jammer dat ze er zijn. Het moest verboden worden.

      Verwijderen
  5. Deze tekst raakt me totaal niet, maar doet me denken aan het lied la Montagne van Jean Ferrat.
    Heimwee naar die "zorgeloze" tijd?
    Geen seconde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wil denk ik zeggen dat je het nu allemaal accepteert zoals de wereld nu draait en ook dat heeft weer zijn fijne kanten. Toppie van je.

      Verwijderen
  6. Ik ben zo’n 20 jaar jonger als jou Ellen, maar een groot gedeelte herken ik wel. Buiten spelen, binnen zijn voor het donker, het winkelen en het OV. Wat ik mis is de het onderlinge respect, de saamhorigheid en de gezelligheid van vroeger. Ik heb diverse moderne dingen zien groeien omdat mijn vader bij Ph.lip. werkte. Ik heb dus de eerste laptop gezien en de eerste superchips als puber. Die vooruitgang vind ik positief, maar wat er verder meegedaan wordt niet zo zeer. De kinderen weten al met 2 jaar hoe ze een smartphone moeten gebruiken maar hebben nog nooit buiten in de regen gespeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je een heel goed punt pakken. RESPECT. Weten mensen tegenwoordig nog wat dat is?
      De computers en alles wat daar bij hoort is zeker een heel pluspunt. Ik ben er een beetje verslaafd aan ;)
      Het is alleen dat deze vooruitgang vaak verkeerd wordt gebruikt en inderdaad kleine ukkies weten al precies hoe ze er mee moeten omgaan. Nu vind ik dat niet zo'n probleem. Het hoort erbij net als als tekenen en tv kijken maar tijd hebben om eens even uit die fantasie wereld te komen is vaak niet.
      Ik denk dat ouders die alle twee werken bijna geen tijd meer over houden om iets met hun kinderen te doen. Ik zie het zo veel om me heen. Kinderen worden maar weg gebracht naar opa en oma of naar de BSO of een andere oppas. Ik vind dat zo jammer. Wij konden vroeger nog genieten van onze kinderen want daar hadden we de tijd voor.

      Verwijderen
  7. Mooia laatste zin van anoniem: kinderen spelen niet meer buiten in de regen

    Mijn enigste dochter heeft geen kinderen en daar zijn wij beiden wel blij mee dat ze die beslissing nam. Stiefdochters hebben er samen 2, maar komen ook uit redelijk welgestelde families, die hebben het dan toch makkelijker nog steeds.

    Vroeger werkten we langer en hadden ook ruim tijd voor vele andere dingen zonder er overspannen van et worden, op een uitzonderingn na, er zij altijd mensen gevoeliger voor dingen. Nu is de hele wereld een totale onrust met overal harde geluiden, piepjes etc etc. Jongeren worden mijn inziens ook zo agressief en opgefokt door de contante onrustig, te hard muziek in hun oren en daar worden je zenuwen door geirriteerd
    Nu zijn taarten een tussendoortje en geen traktatie meer.

    Ik heb lang geleden eens een cartoon gezien met de tekst: Stop the world I want to get off. Zo voelt het vaak, al is mijn eigen lven rustig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot je verwoord het zo goed. Kinderen worden door al die geluiden en piepjes opgefokt. Ze moeten ook zoveel. Ze hebben amper tijd om buiten te spelen. Niet alleen zijn de kinderen druk maar ook de ouders. Jammer.

      Verwijderen
  8. Ik denk niet dat vroeger alles beter was, er is zoveel verbeterd sinds ik jong was. Maar er zijn ook veel dingen minder mooi/leuk/veilig etc. Ik kijk terug op een heel fijne jeugd en zie gelukkig veel jonge mensen om me heen die ook een fijne jeugd hebben, ook al is het nu heel anders dan toen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker heeft de tijd niet stil gestaan en zeker zijn er veel dingen ten goede verandert maar als ik het nieuw zie op tv vind ik het vaak beangstigend worden.

      Verwijderen
  9. Een geweldige opsomming. Geen speld tussen te krijgen. Maar iedere tijd kent zijn voors en tegens. We zullen het er mee moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, we doen het ermee. We moeten mee groeien in deze tijd.

      Verwijderen
  10. Tuurlijk zijn er ook dingen veel beter nu dan denk ik aan tandarts, arts, ziekenhuizen en vast wel meer maar mooier is deze tijd zeker niet en ook niet beter. Ik vind dit een vreselijke tijd . Zag gisteren zo een woonprogramma waar de mensen gordijnen kregen die op je stem reageerden. Wow wat een nuttige uitvinding maar niet heus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pourquoi pas, ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.