Bezoekers

Volgers

donderdag 10 november 2022

Duur, duurder, het duurst.

Onze energie rekening was altijd iets van rond de € 35  per maand. Dat was alleen de rekening van de elektriciteit. De verwarming valt daar buiten. Die zit bij de servicekosten en het gas was al op tijd ingekocht zodat we nog een lage prijs betalen.

In de wintermaanden zijn we meestal niet thuis dus een mooi bedragje. Nergens werd rekening mee gehouden. Wat we nodig hadden werd gebruikt.

Nu de energie kosten steeds maar duurder worden en van € 35 naar € 60 gingen begonnen we wat meer op te letten. Energie verspillen is niet nodig.

De kosten stegen van € 60 naar € 81 en toen ik vandaag in de app ging kijken van Essent  las ik dat ik beter mijn termijnbedrag kan aanpassen naar € 104 terwijl we steeds minder zijn gaan gebruiken.

Zo valt het wel op hoe de energiekosten gestegen zijn op korte tijd.

Vandaag liep ik in ons winkelcentrum en omdat wij dicht bij de Belgische grens wonen komen er veel Belgen boodschappen bij ons doen. Ik hoorde een paar Belgische dames die prijzen aan het vergelijken waren. Ze hadden het over een of ander artikel dat bij ons dik over de drie euro koste terwijl dat zelfde artikel in België anderhalve euro koste. 

Ik denk dat de Belgische shoppers het binnen kort voor gezien houden in Nederland en dat wij weer meer in België gaan kopen.
Met de fiets kost het mij ongeveer 10 minuten om er te komen. Ga ik toch maar weer eens doen.

16 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je niet van een koude kermis thuis komt. De boodschappen in Nederland zijn nog altijd een stuk goedkoper dan in België, mede dankzij de talloze promo's bij bv. AH en Jumbo. Ik blijf voorlopig in Nederland shoppen (voor mij ook maar 10 min. fietsen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga gewoon eens een keertje naar de Belgisch Lidl en dan kijk eens daar naar de prijzen.

      Verwijderen
    2. Ah ja, de Lidl zal wel goedkoper zijn (wij hebben geen Lidl in de buurt) maar als je de merkproducten vergelijkt kom je in België helaas duurder uit.

      Verwijderen
    3. Ik ben niet zo merk gebonden met de meeste produkten maar ik ga het zeker eens vergelijken.

      Verwijderen
  2. Je moet echt wel uitzoeken wat goedkoper is in Belgie. Ik koop er boter, melk en cola en dan ook meteen in grote hoeveelheden. En op de flessen zit geen statiegeld dat is ook wel handig.
    Verder hebben ze toch andere dingen die ik in Nederland niet kan kopen of alleen in speciaalzaken. Bv abdijkaas vind ik heerlijk en die hebben aldi en lidl altijd, in Nederland bij de lidl in de belgische week .
    En ik ben gek op Gentse kop.
    De enige kant-en-klaar maaltijd die we wel eens eten is Hachis Parmentier (aardappel gehaktschotel bij de aldi)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het Lot. Als ik ga dan neem ik de dingen die ik nodig heb in een grotere hoeveelheid zodat ik niet zo vaak er heen hoef. Het winkelcentrum bij ons is maar 5 minuten lopen dus lekker dichtbij.

      Verwijderen
    2. Ik koop boter, melk, zuivelproducten, waters en frisdrank net altijd in Nederland. Ik ben nogal merkvast en koop nooit bij Aldi of Lidl (hebben we ook niet in de buurt). Ik vind het ook niet erg om met leeggoed te slepen. Ik ga toch minstens 3 keer per week om boodschappen.

      Verwijderen
    3. MyriamC als je ongeveer 3 keer in de week in de winkel komt dan valt het leeggoed ook wel mee denk ik. Zelf ga ik één keer in de week en de grote zware boodschappen laat ik brengen.

      Verwijderen
  3. Supermarkten mijd ik zoveel als mogelijk is. En die enkele keer dat ik er niet onderuit kan, haal ik alleen wat op het lijstje staat en reken zo snel mogelijk af. Gewoon weer naar buiten, uit de vrijwel altijd aanwezige muziek op de achtergrond en de 'boodschappen' ertussendoor. Dus over prijzen kan ik weinig zeggen.
    Mijn echtgenote gaat ieder maand een dag op stap met haar vriendin en daarbij wordt vaak ook even Duitsland aangedaan; we wonen in de grensstreek. Van haar hoor ik dan wel dat bij onze oosterburen een aantal levensmiddelen aanmerkelijk goedkoper zijn; vaak ook merken die ook in de NL-supers te koop zijn. Die worden dan ook ingeslagen. Andere zaken laten ze allebei links liggen omdat het prijsvoordeel gering is of zelfs negatief.
    Wat me wel verbaasd heeft was dat in de Duitse supers de in Nederland gekweekte tomaten vaak aanmerkelijk goedkoper zijn dan in Nederland zelf. Anderzijds verbaast me dat ook weer niet, want door mijn achtergrond, geboren en getogen op een boerderij, weet ik vrij goed wat de producenten betaald krijgen voor hun producten en tussen de supermarktprijs en de producentenprijs zit minimaal een factor 3, die soms wel oploopt tot 7, of 8.

    Dat de supers in NL dus gouden winsten hebben verbaast me niks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo waren wij op de markt in Zuid-Frankrijk waar de aardbeien uit Hoogstraten (identiek dezelfde bakjes als bij ons) de helft kostten van wat ze in België kostten.

      Verwijderen
    2. Anoniem, wij kopen ook geregeld in Duitsland want ook daar wonen we niet zover vandaan. Vooral de drogisterijen zijn er erg aantrekkelijk en stukken goedkoper dan in Nederland.. En ja dat klopt dat Nederlandse produkten in het buitenland vaak goedkoper zijn dan in eigen land net als MyriamC ook al aangeeft met de aardbeien. Ik begrijp dat ook niet zo goed hoe dat mogelijk is.

      Verwijderen
    3. Kennelijk is er iets mis gegaan, of heb ik het domweg vergeten aan te geven, maar de Anoniem van 16.45 uur was ik. Ik meld dit maar even, want het is tegen mijn natuur om anoniem een reactie te geven. Voelt voor mij niet goed.

      Verwijderen
    4. @Willem: eens, anoniem is ook minder prettig voor de blogger en zeker wanneer je vaker reageert is je naam erbij fijn!

      Verwijderen
  4. Wij kunnen niet even naar België of Duitsland dus doen boodschappen hier in de Randstad. Voor ons werkt het goed om online te bestellen, aan de hand van het geplande weekmenu en met een boodschappenlijst met vaste artikelen die we altijd kopen. Impulsaankopen komen veel minder vaak voor. Wel fiets ik nog een rondje langs de supers in de buurt voor speciale aanbiedingen of speciale producten. We bestellen wekelijks en ik ga op zaterdag of zondag nog even de rest doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mevrouw Niekje, ik bestel ook het meeste online. Bespaart me een boel drukte aan de kassa.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.