Bezoekers

Volgers

vrijdag 11 november 2022

Sinterklaas

Sinterklaas is alweer bijna in het land. Nog even en de schoenen mogen weer gezet worden.

Wat was dat toch een leuke tijd vroeger.

Bij ons thuis werd er altijd een heel feest van gemaakt. Ik weet nog dat ik als kind een nacht wakker werd en Sinterklaas met zijn paard over het dak hoorde lopen. Spannend!!!!!!

's Morgens op 6 december waren we natuurlijk heel vroeg wakker en als we de dan beneden kwamen dan stonden er overal cadeautjes in de kamer. Mijn winkeltje was gevuld met snoepjes en pepernoten, mijn poppen hadden nieuwe kleren aan en mijn poppenhuis had nieuwe meubeltjes. 
Er stonden kleurboeken en leesboekjes verspreid. We kwamen kinderogen tekort.

Het was een van die bijzondere dagen dat mijn vader een vrije dag nam en er werd die hele dag gespeeld met ons. Wat een feest was dat. 

Eenmaal in mijn puberteit  beland weet ik nog dat ik een keer een pic-up kreeg van de Sint met een plaatje erbij van Ramses Shaffy, "hoog Sammy, kijk omhoog Sammy". Geweldig vond ik dat. Mijn broer was een stuk jonger dan ik en zat nog in het elektrische treinen tijdperk 😁

Toen ook mijn broer doorhad dat de Goedheiligman niet meer voor Sinterklaas speelde maar onze ouders, werd er uitvoerig surprise avond gevierd. Weken gingen er aan vooraf met het bedenken van surprises en bijpassende gedichten te maken.  5 December, surprise avond,  begon met een gezamenlijke maaltijd en  werden er frietjes gegeten met zuurvlees, een Limburgse heerlijkheid. 
Daarna begon het spektakel. 

Het kon gebeuren dat de bel van de voordeur ging en als we dan gingen kijken stond er een mand met cadeautjes buiten bij de voordeur.

De surprise avond nam een hele avond in beslag. Ik heb er nog prachtige herinneringen aan.

Jammer dat het Sinterklaas feest er helemaal uit gaat.

Ik liep gisteren in de Action en daar zag ik rekken vol met kerstspulletjes en een klein rekje met chocolade muizen.


De kerstspulletjes loop ik nu nog voorbij en de kerstboom halen we na het Sinterklaas feest pas te voorschijn. Nu wil ik eerst nog een beetje Sinterklaas vieren.

9 opmerkingen:

  1. Ik ben nog ouderwetser, eerst Sint Maarten, dan krijgt Sinterklaas alle aandacht en vervolgens gaan we bescheiden naar kerst. De kadootjes komen met Sinterklaas, niet met kerst.
    Ook de kruidnoten, pepernoten en ander specifiek sinterklaaslekkers komt pas inshuis als Sinterklaas in het land is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij vieren ook Sint gezellig met kinderen en kleinkinderen .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En nu is heel Nederland in rep en roer omdat de Pakjesboot gezonken is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal ruim 40 jaar geleden zijn dat mijn kinderen, beiden nog in de kleuterleeftijd, dat ze een hele3 avond overstuur waren omdat bij de Dikvoormekaarshow Ome Joop, hun favoriete mopperkont, in een vloerkleed gewikkeld werd en als postpakketje werd verstuurd. Diep medelijden hadden ze met hem, want hij kon er pas 'volgende week' weer uitgepakt worden en al die tijd kreeg hij geen eten.

      Verwijderen
    2. Mevrouw W, ik hoorde maar gelukkig is alles weer goed gekomen.
      O, Willem, wat een verdriet voor de kleuters van toen en gelukkig kwam dat ook weer goed alleen moesten ze wel lang wachten eer het goede bericht kwam.

      Verwijderen
  4. Aan het sinterklaasfeest uit mijn kindertijd bewaar ik zeer dierbare herinneringen. We werden weliswaar bang gemaakt voor Zwarte Piet, -heel normaal in mijn kindertijd; tweede helft jaren 40 en begin jaren 50-, maar dat heeft er niet toe geleid stigmatisering van de gekleurde medemens. ZP was gewoon een figuur/karakter dat bij Sinterklaas hoorde; niks mee en niks minder en zo jong als je was, wist je echt wel dat het allemaal spel was. Maar de opportunist die in ieder kind schuilgaat, kwam het beter uit dat ze wel echt waren.
    Merkwaardig genoeg, in mijn kindertijd was ZP een beetje de boeman en waren een beetje bang voor hem, want de zak ... Toen mijn eigen kinderen in de Sinterklaasleeftijd waren, ca 30 jaar later, waren ze bang voor Sinterklaas, want dat was maar een onaangename mopperkont figuur die je bestraffend toesprak en dreigde met straf of nog ergere dingen en ook nog eens alles van je wist. Tegenwoordig zou je zeggen "de Sinterklaas van toen heet nu Mark Zuckerberg (van Google)". Zwarte Piet daarentegen was de leukerd, hij maakte grapjes, deed spelletjes met je en ook niet onbelangrijk; je kreeg ook pepernoten en / of snoep van hem.

    En na Sinterklaas kwam een paar weken niks, maar vlak voor de Kerst werd de kerstboom opgetuigd en Tweede Kerstdag werden de kaarsjes (echte) aangestoken. Er werden geen cadeautjes gegeven, wat tegenwoordig schering en inslag is. Nee, op 27 december werd de kerstboom weer afgetuigd en bij het brandhout gegooid. Toen ik in Arnhem kwam te wonen, kwam ik er ook achter dat het een goed RK-gebruik was om de kerstboom tot Driekoningen te laten staan. Maar ik ben opgegroeid in een omgeving waar de RK-medemens bijna net zo zeldzaam was als sneeuw in augustus. Naast mijn opa van moederskant woonde een RK-gezin (een Vlaming die was blijven hangen na WO I) en er werd gefluisterd dat aan de zuidkant van de gemeente nog een RK-gezin woonde, maar of het waar is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O Willem, ik moet met je lachen. Je verhaal over ZP en Sinterklaas, enig maar zo was het wel. Ik heb zelf een keertje mijn kauwgom ingeslikt van de zenuwen toen mijn moeder met mij in de rij stond in een groot warenhuis waar we de Sint mochten bezoeken. Ik ben er echt niet slechter van geworden en heb er ook nooit een trauma aan overgehouden. Wat is het niet heerlijk om eens even in een fantasiewereldje te leven. Eigenlijk doen wij volwassenen dat toch ook door naar een mooie film te kijken of een boek te lezen.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.