Bezoekers

Volgers

donderdag 17 november 2022

Kopje koffie?

Afgelopen maandag zaten wij zoals iedere maandag met ons vaste jeu de boules clubje te babbelen en van het een kwam het ander.

We zijn allemaal pensionado's en genieten van alles wat het leven te bieden heeft. Velen onder ons nemen geregeld een terrasje of gaan ergens iets eten. We praten op zo'n bijeenkomst over onze bevindingen van de afgelopen tijd en raden restaurantjes aan of af.

Zo ook afgelopen maandag.

Ik hoorde de verhalen aan van dure wijntjes en andere drankjes en ook over eetgelegenheden die met hun prijzen flink gestegen waren. Iedereen was het erover eens om maar eens te investeren in een goed koffie apparaat en vaker thuis een kopje te drinken of een wijntje/biertje te nemen. Niet normaal de prijzen die me om de oren vlogen.
Stuk voor stuk hadden ze last gehad van een schrik-reactie bij het zien van de rekening en één stel was met honger naar huis gegaan toen ze het bestelde menu geserveerd kregen.

Hoe moet dat gaan strakjes als de terras verwarming aan gaat? Tenminste als onze minister van klimaat en energie R. Jetten het goed vindt dat de terras verwarming aan mag.

Vanmorgen las ik bij nu.nl een artikel over een eetgelegenheid die nu €0,50 extra gaat vragen wegens de stijgende energiekosten.

Die prijs komt nog eens bovenop de al zo dure prijs van dat biertje en/of wijntje.

Ik begrijp het heel goed van de horeca dat ze niet meer kunnen rond komen door de stijgende kosten.

Ik denk dat dit de genadeslag gaat worden voor al deze gezellige tentjes. Eerst de corona en nu dit weer erachter aan. Je zal maar horeca ondernemer zijn. 
Volgens mij kun je beter een andere baan gaan zoeken .................

14 opmerkingen:

  1. Denk dat het wel mee zal vallen, vijftig cent op een hele rekening is te overzien.
    En ik denk dat de horeca het ook wel zal redden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De 50 cent energiekosten valt ook best mee maar als ik de prijzen zie van wijntjes enz dan zijn die wel goed gestegen en dan daar bovenop weer 50 cent. Zelf heb ik er geen last van maar ik kan me indenken dat de mensen nu eerst nadenken voor ze ergens gaan zitten.

      Verwijderen
  2. Terrasverwarming had m.i. al jaren geleden verboden moeten worden: zo’n energieverspilling. Alles wordt/is duurder dus de horeca ook.
    Ergens koffie drinken doe ik zelden en alcohol drink ik niet maar ik ga regelmatig uit eten.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja de terras verwarming was vooral een uitvinding in de tijd van de corona en iedereen het liefst buiten zat. Nu met de hoge energiekosten zal de terras verwarming niet veel gebruikt worden. Binnen zitten is toch ook gezellig!

      Verwijderen
  3. Zag gisteren dat de kapper ook 50 ct duurder was geworden, in vergelijking met 6 weken geleden. Ben daarom benieuwd of het over zes weken weer het geval is.
    Wat de horeca aangaat; noch vrouw Helena, noch ikzelf zijn trouwe bezoekers ervan. Een paar keer per jaar gaan we, soms met de kinderen erbij, ergens eten en dan is het feestelijke karakter ervan leidend. Maar onze ervaring is wel dat nota weliswaar niet het culinaire hoogtepunt van de avond is, maar vaak wel het financiële toetje, ondanks dat we geen van allen, ook de kinderen niet, grote afnemers zijn van alcoholische versnaperingen. Bier en wijn zit niet in het consumptiepatroon van geen van ons.
    Maar we prijzen ons gelukkig dat we het ons nog zo nu en dan kunnen veroorloven en genieten er dan ook ten volle van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem, alles wordt duurder. Ik denk dat mensen keuzes gaan maken. Wij zijn zelf ook niet zo vaak te vinden in de horeca. Hebben we nooit gedaan. Als we gaan dan we goed en laten we ons verwennen.

      Verwijderen
  4. En weer is mijn naam weggevallen bij het publiceren. Zal zoonlief eens vragen om eens kritisch te kijken naar de kuren van het ding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem ben je wel ingelogd in je google account? Misschien dat het daar aan ligt.

      Verwijderen
    2. Bij mijn weten heb ik geen google-account, tenzij google dat automatisch doet. Ikzelf heb er in ieder geval nooit een aangemaakt en heb ook geen plannen in die richting. Zonder account weten ze me al veel te veel van me en een account lijkt me een wijd openstaande deur naar mijn hele hebben en houden. Om die reden ben ik eind 2014 ook gestopt met FB en alles gewist en geschrapt wat ook maar zweemde naar google, omdat ze hun voorwaarden dusdanig wijzigden dat je als deelnemer gedegradeerd werd tot gegevensleverancier.
      En dat mijn naam wegvalt bij het publiceren gebeurt me alleen bij de computer die 'beneden' staat. Op mijn eigen laptop is het me nog nooit overkomen.

      Verwijderen
    3. Oké, ben benieuwd waardoor het komt. Het moet ergens aan de instellingen liggen. Zo zit ik al weken met met mijn google drive te knoeien. Op de ene laptop is hij perfekt en op de andere laptop waarop ik met hetzelfde account inlog heb ik in ene keer een heel ander scherm zonder werkbalk. Ik heb al geschiedenis verwijderd en browse geschiedenis verwijderd met alles wat daar bij hoort. Laptop uit en weer aan. Ooit kom ik er wel achter want het laat me maar niet los. Succes Willem.

      Verwijderen
  5. Hallo ellen, als je goedkoop en gezellig koffie wil drinken kan je naar Mac Donald, koffie is daar maar 1,80 euro en als je gratis koffie wil kan je daar met je familie card gratis koffie drinken en gratis bij vullen zo vaak als je wilt ikea family card.
    Succes wij maken er vaak gebruik van

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Helaas kom ik er niet zo vaak. Het gaat mij niet om goedkoop koffie te drinken. Wij zijn zelden in de horeca te vinden tenminste in Nederland. Als we onderweg zijn met de camper dan vinden we het wel eens gezellig.

      Verwijderen
  6. Ik was al geen regelmatige gast in de horeca, de keren dat ik ga ben ik bereid om wat meer te betalen omdat de ondernemer niet anders kan dan verhogen van de prijzen. Als we met elkaar geld blijven uitgeven dan is dit goed voor de economie. Horecagelegenheden die het niet redden zijn er altijd, voor, tijdens en nu ook na corona. Het personeel kan dan naar de zaken die het wel redden en waar nu een personeelstekort is. Lijkt allemaal heel simpel en ik weet dat het niet zo is, maar in een notendop is dit wel wat het is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In theorie is het meestal simpel mevrouw Niekje maar in de praktijk is het een heel ander verhaal.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.