Bezoekers

Volgers

donderdag 22 december 2022

O mams toch ........

Gisteren was het weer zover. Ik kon wel ploffen!! 😠

Het is de decembermaand een maand om mams eens extra te laten genieten van de kerst sfeer. Het lopen wordt steeds moeilijker en zelfs in huis gaat het bijna een probleem worden.

Mams wilde zo graag eens mosselen gaan eten in een restaurantje bij ons bijna om de hoek. Ik weet dat het een heel gesjouw word maar vooruit.
We zouden dus mosselen gaan eten. Mams had de dag mogen uitzoeken en ik had gereserveerd want het is nogal een gewild restaurantje.

Het zat helemaal vol toen ik vorige week belde maar om vijf uur hadden ze nog een plakje voor 3 personen. Ik moest wel weten dat om zeven uur de tafel weer gereserveerd was dus op tijd zijn!

Mams kan uren lang aan tafel blijven zitten en dat is niet iets van de laatste jaren maar dat vond mams altijd al gezellig. Dus, mams ik kom je om 10 voor vijf ophalen, goed? Ja!!

We moeten dan eerst de auto uit de garage halen en 500 meter naar haar huis rijden. Lief zou in de auto blijven wachten. Motor aan en kachel aan zodat de auto niet te koud is. Tot hier ging alles nog goed.

Toen ik bij mams binnen kwam merkte ik al dat er iets niet klopte. Ze was zo ingespannen naar de tv aan het kijken en schrok toen ik binnenkwam terwijl ze anders al met de jas aan zit te wachten.

"Ik moet nodig plassen." zei mams 😕. Vijf minuten verder kreeg ik te horen dat ze niet mee kon want de apotheek moest de medicijnen nog komen brengen.
"Waarom heb je niet gebeld met de apotheek," vroeg ik. "Je weet toch dat als die komt het vaak in de avonduren is." 
Volgens mams kwam hij nooit in de avonduren maar geen probleem wij moesten al maar vast gaan en als de apotheek er was geweest dan zou ze bellen en moesten wij haar maar komen halen.

Mooi niet dus!
"Hoe kom je dan?" vroeg ik "want je weet dat we dan eerst de auto weer thuis moeten ophalen. Die kunnen we daar nergens kwijt en moet thuis weer in de garage." 
Hoe dan ook mams kon niet mee en dan die blik die ze me toe werpt of het allemaal mijn schuld is. Had ze het mij nu gezegd dan had ik met de apotheek gebeld en een afspraak gemaakt. Op die momenten moet ik niet tot 10 tellen maar tot 100.

"En daarbij," zei mams " er liggen hier allemaal brieven die je moet nakijken dus je hebt werk genoeg te doen."  Er lagen allemaal kerstkaarten op tafel die ze gekregen had en dat waren "de brieven". Ik kon onderhand al wel tot 200 tellen en was bijna aan de kook.

"Weet je wat," zei ik " wij zetten de auto weer in de garage en gaan met ons twee een hapje eten. Ik kom morgen wel je brieven nakijken." 

Bij Lief weer aangekomen was de ergste kook verleden tijd maar mijn boosheid heb ik nog een hele poos bij me gedragen.

Dit ga ik dus niet meer doen want dit is nu al de tweede keer dat me dit gebeurt.

19 opmerkingen:

  1. Dat is erg vervelend, ik snap dat je boos was. Ik hoop dat dit niet een teken van geestelijk achteruitgaan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer en wat naar voor jullie allemaal. Is inderdaad wel iets om in de gaten te houden deze gedragsverandering. Zijn er nog meer signalen van vergeetachtigheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net wat in de reacties van de anderen staat: zou het iets met vergeetachtigheid (of dementie) te maken kunnen hebben? Ik herken namelijk het een en ander van een (inmiddels overleden) dementerend familielid. Mocht het daarmee te maken hebben, dan zou jij makkelijker begrip hebben voor haar en hoef je je niet zo boos te maken. Overigens kan ik jouw boosheid wel heel goed begrijpen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat houd ik ook maar steeds in mijn hoofd dat ze er zelf niets aan kan doen. Op bepaalde momenten kan ik er even niet goed tegen maar tel dan maar voor mijn part tot 200.

      Verwijderen
  4. Ja, soms zijn ouders, in jouw geval je moeder, vergelijkbaar met kinderen; je houdt ontzettend veel van ze en hebt er veel voor over, maar er zijn ook momenten dat je ze met liefde achter het behang wilt plakken.
    Wat je beschrijft lijkt me zo'n moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap heel goed dat je boos was. Je moeder zal het niet expres gedaan hebben, maar leuk is anders. Misschien helpt het de volgende keer om een afspraak op te schrijven (als ze tenminste weet welke dag het is) of haar van tevoren te bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik al Mevrouw W. De afspraken staan in een grote agenda en ik app haar nog van te voren. Maar dan komt de aard van beestje boven drijven bij mijn moeder. Ze doet zoals zij het wil. Heel vervelend.

      Verwijderen
  6. weet uit ervaring ,ze kan er niets aan doen .maar het wordt niet beter vrees ik voor je.misschien eens in overleg met de huisarts?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik ook dat ze er niets aan kan doen en wat de huisarts betreft die heeft me al twee keer met haar naar de geriater gestuurd waar ze helaas net niet door de mand valt.

      Verwijderen
  7. Hoop dat de mosselen of wat anders nog wel hebben gesmaakt, en jullie hadden wat om over te praten.
    Het is zeker lastig aan het worden zo, je wil zo graag het wel goed laten verlopen en kan ook niet overal aan denken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft allemaal gesmaakt Lot al had het een bittere na smaak voor mij.

      Verwijderen
  8. Ik heb geen tips, wel bewondering dat je het zo goed opvangt allemaal, het zou mij ook enorm irriteren, zelfs al zou ik weten dat de ander het niet express doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er is denk ik sprake van een bepaalde mate van dementie. Ze is zeker nog niet helemaal "weg", maar helemaal capabel om goede keuzes te maken en afspraken na te komen is ze, door deze ziekte, niet meer. Goed om dit in de gaten te houden en misschien met huisarts en thuiszorg te gaan bespreken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook Petra. De huisarts en de thuiszorg zijn ervan op de hoogte. Ik heb er regelmatig gesprekken met hen over.

      Verwijderen
  10. Als we met mijn moeder uit eten gingen, naar de audicien of de podoloog haalde ik haar altijd minstens een uur van te voren op. Moest ze nog dingen regelen (gordijnen dicht/open, tanden poetsen, andere schoenen aan, andere afspraak afzeggen etc) dan was er tijd genoeg voor, zoniet dan dronken we nig een kopje thee voor we gingen.
    Kostte wat meer tijd maar scheelde een bukt ergernis.
    Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.