Bezoekers

Volgers

maandag 12 december 2022

Schaatsen

Het gaat echt koud worden de komende week. Nou ja "worden" ? Ik vind het al koud. Op dit moment is het bij ons al -2 en zou zelfs -6 kunnen worden.
Het zonnetje schijnt al uitbundig 😎

Het zou natuurlijk prachtig zijn voor de schaatsers onder ons als de ijsbanen weer open kunnen.  Ik zou zeggen "haal de ijzers al maar vast van zolder" 😊

Schaatsen doe ikzelf niet meer en Lief ook niet maar vroeger waren het toch mooie tijden.
Nu leeft het schaatsen stukken minder in het zuiden dan in het oosten van het land. Schaatsen op natuurijs was voor ons maar zelden. Wij schaatsen vooral op kunstijsbanen en daar was helemaal niks mee. Wij waren niet anders gewend.

Als jong meisje woonden wij zo dat ik vanuit mijn slaapkamerraam in de verte de sportvelden kon zien. 

Werd het koud en ging het vriezen dan werd daar begonnen met de sportvelden onder te spuiten. 

Dat spuiten kon ik zien vanuit mijn raam en als het zover was dan waarschuwde ik mijn vriendinnen met de mededeling dat we de volgende dag konden gaan schaatsen.

Wat hadden we dan een pret. Iedere dag na school waren we op de schaatsbaan te vinden totdat het donker was. We konden er geen genoeg van krijgen.

Heerlijk!!!! Mooie tijden waren dat. 💕

4 opmerkingen:

  1. Tot mijn 16e jaar woonden we in Amsterdam aan de Prinsengracht en in de strenge winter van 1963 was alles bevroren en kon ik zo vanuit huis de straat oversteken en me op de gracht laten zakken. Was een mooi ijsbaantje uitgezet door ons allen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1963 was een strenge winter. Ik weet het nog goed. Mijn broer werd geboren in januari en de ijsbloemen stonden op de ramen. Als pas geboren baby mocht hij niet op zijn slaapkamertje slapen en zodoende sliep hij in de kinderwagen die in de woonkamer stond en waar de kachel brandde. Heerlijk Lot dat je zo, bijna voor de deur, kon schaatsen.

      Verwijderen
  2. Hier begint het ook al te kriebelen. Wij wonen in het westen en hier gaat het niet zo hard vriezen als bij jullie dus denk dat ik de schaatsen rustig op zolder kan laten liggen. In mijn beleving konden wij in mijn jeugd elk jaar schaatsen op natuurijs. Er was in het dorp ook een ijsbaan (ondergespoten weiland) waar we ook wel heen gingen maar eigenlijk waren we meestal op de plassen in de polder te vinden. Er gingen zelfs auto's het ijs op waar we met zijn allen in een sliert achter hingen. Denk niet dat het tegenwoordig nog mag maar dat waren mooie tijden.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me aardig Inge. Achter een auto hangen en dan op het ijs je zo laten trekken, hihi.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.