Bezoekers

Volgers

donderdag 15 december 2022

Slavernij

De laatste tijd staat het nieuws bol over de excuses van het slavernij verleden.

Ik begreep het allemaal al vond ik de slavernij iets uit de geschiedenis en dit mocht nooit meer gebeuren! Laat het een wijze les voor ons zijn. 
Net als we de geschiedenis horen, lezen en weten over de wereldoorlogen en we in het verleden dachten dat dit nooit meer mocht gebeuren. Hield iedereen zich daar maar eens aan 😔 want dat gaat helemaal de verkeerde kant op.

Maar laten we het nu even bij de slavernij houden.
De gouden koets moest aangepast worden.
Zwarte Piet moest verdwijnen net zoals nog een hele lijst zoals negerzoenen, jodenkoeken, blanke vla enz. enz.

Dat ging allemaal al te ver voor mij en niet alleen voor mij als ik op Facebook de protesten las.

Maar de lijst die nu bekend is gemaakt over de eisen waar Nederland aan moet voldoen om excusues aan te bieden dan valt me de mond wagenwijd open en voel ik de opstandigheid in me groeien.

Wat betekent excuus eigenlijk?

Van Dale definieert excuus - dat in de 16de eeuw ontleend is aan het Franse woord excuse - als 'verontschuldiging, betuiging van spijt'. Excuus is dus een synoniem van zowel spijtbetuiging als van verontschuldiging.

Ik kan nergens iets vinden dat er ook een grote som geld bij hoort en dat er eisen gesteld worden wie dat excuus aanbied.
Wat ik ook heel vreemd vind is dat onze minister Franc Weerwind door zijn donkere huidskleur in ieder geval geen excuus mag maken. Neeeeeeeee stel je voor, een "zwarte" man. Het moet een "witte" man zijn die dat doet. Zou onze minster Sigried Kaag wel welkom zijn als "witte" vrouw?

Wij praten nooit over een zwarte of witte man. Voor ons is een man een man en een vrouw een vrouw en de kleur doet er niet toe als hij/zij zich maar gedraagt in onze samenleving.
Vreemd, heel vreemd dat dat in Suriname er wel toe doet.

Ik denk dat dit gebeuren bij veel mensen een bittere smaak in de mond brengt en dit wel eens niet ten goede komt aan de mensheid.
Jammer toch.

Ik ben benieuwd wat er de regering gaat doen aan de eisen.

13 opmerkingen:

  1. Ja het gaat wel heel ver. En er zullen in die tijd ook "zwarte" mensen foute dingen aan de de slavernij hebben bijgedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten. Hoe kwam men aan de slaven? Heeft iemand zich dat wel eens afgevraagd? De blanken zijn echt geen dorpen ingetrokken en hebben mensen zomaar meegenomen. Dat was hen teveel gedoe.
      Door de geschiedenis heen waren slaven veelal mensen die tijdens oorlogen en overvallen gevangen waren genomen. Ook werden mensen “verkocht” door hun familie om geld of goederen te krijgen. Dit gaat al vele honderden en zelfs duizenden jaren zo. Zels nu nog. Het heet nu alleen mensenhandel.

      Verwijderen
    2. Lot en Anoniem we denken hetzelfde :)

      Verwijderen
  2. Helemaal eens met je blogje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat hele gedoe dat ontstaan is rondom de excuses voor het slavernijverleden van Nederland, al gebruik ik liever in dit geval de term 'Holland', begint onderhand beschamende vormen aan te nemen. Het doet me meer en meer denken aan de periode direct na WO II. Toen was elke Duister per definitie een schobbejak die niet deugde, terwijl het gros van de Duitse bevolking net zo hard geleden heeft van de strapatsen van de nazi's dan in de bezette gebieden. Die actiegroep die zo ijvert voor gelijkheid van de 'zwarte medemens' legt, in mijn ogen althans, is druk bezig om van iedere blanke een schobbejak te maKEn die uitsluitend geprofiteerd heeft van de slavenhandel. Dat het geld van de slavenhandelaren maar bij een beperkte groep mensen, hoofdzakelijk in Holland en Zeeland, terecht is gekomen, wordt gemakshalve maar even vergeten.
    Persoonlijk voel ik geen enkele behoefte om excuses aan te bieden voor iets waar mijn voorouders overduidelijk niet bij betrokken geweest zijn; zover ik heb kunnen nagaan is mijn voorfamilie pas rond 1800 naar Nederland 'geëmigreerd' en zijn niet uit weelde vertrokken uit Ost-Friesland.
    Opvallend iets: het is al enkele jaren geleden dat ik in een discussie terecht kwam (met een drietal Ghanezen) over de slavenhandel vanuit Accra (Ghana) richting Amerika, en toen ik de vraag stelde hoe de slavenhandelaren eigenlijk aan hun 'koopwaar' kwamen, werd ik opeens uitgemaakt voor een rechtse bal die de geschiedenis ontkende, etc., maar een antwoord kreeg ik niet. Wat ik na heb kunnen gaan is dat de slaven vaak 'geleverd' werden door de eigen bevolking of stamhoofden, waarbij mensen gewoon 'verkocht' werden omdat ze nog op een of andere manier een schuld hadden. Onder de Afrikaanse bevolking was de slavernij kennelijk springlevend. Ook rondtrekkende Arabische kooplieden leken eraan mee te doen, al hielden die er agressievere methoden op na. Maar de rol die (een deel van) de Afrikaanse bevolking gespeeld heeft wordt stelselmatig naar de achtergrond gedrongen. Misschien dat dat de volgende stap wordt, wat het staat buiten kijf dat de ene mens nooit het bezit kan of mag worden van de andere/.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien werden mensen toen ook gelokt met mooie beloften, net zoals dat nu gebeurt.

      Verwijderen
    2. Willem we zitten weer op dezelfde lijn.

      Verwijderen
  4. ik begrijp wat je bedoelt te zeggen en men gaat veel te ver , maar hoezo mag wel Black Fryday dat snap ik niet.Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. voor mij hoeft het excuus niet.ik weet dat veel van onze voorouder op de schepen van de voc ook door armoede genoodzaakt waren om op die schepen mee te varen .eigenlijk waren dat ook slaven. het excuus krijgt een bitter randje als het om geld te doen is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het krijgt zeker een bitter randje en het zou zo maar eens kunnen dat er weer meer discriminatie gaat ontstaan door deze eisen. Ze hebben het dan helemaal aan zichzelf te danken.

      Verwijderen
  6. Onze regering smijt met miljarden, dus de protest/dramcluppies krijgen vast wel hun zin. Boter(geld) bij de vis (sorry). Ik las laatst dat ze ook nog eens gesubsidieerd worden. Ach, je kijkt helemaal nergens meer van op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.