Bezoekers

Volgers

vrijdag 16 december 2022

Sneeuw!!


Het sneeuwt bij ons!

Vanmorgen vielen er dikke sneeuwvlokken naar beneden. Zo mooi 😊 
Vooral mooi als je vanuit het raam naar buiten kunt kijken.

Ik zag al heel voorzichtige fietsers en brommertjes vanmorgen manoeuvreren. Er wordt wel geregeld gestrooid op de grotere wegen maar op de ventwegen en trottoirs natuurlijk niet.

Ik weet nog vroeger dat iedereen de stoep schoon veegde zodat de mensen fatsoenlijk konden lopen. Wij woonden op een hoek in een vrijstaand huis en daar was heel wat stoep schoon te vegen als het sneeuwde.
Dan kocht ik maar pakken zout. Als het begon te sneeuwen begon ik meteen te vegen en daarna te strooien met het zout. Dat scheelde een boel werk. 
Het veeg werk was voor mij een crime want owee mijn rug. Het zout hielp uitstekend en hield mijn stoep sneeuwvrij.

Volgens mij was het in die tijd verplicht om te vegen. Als er iemand viel op jouw ongeveegde stuk stoep dan moest je voor de onkosten opdraaien. Bij oudere mensen werd door de buren geveegd. Ach het was best gezellig met z'n allen in de sneeuw aan het werk met bezems en sneeuw schuivers.

Tegenwoordig is dat niet meer. Er wordt niet meer geveegd en als er een te dik pak sneeuw ligt, wat bijna niet meer voorkomt, dan loop ikzelf maar aan de kant van de weg.

Hopelijk zijn de wegen morgen schoon want wij moeten een dagje een heel eind rijden. Ongeveer 200 km heen en weer terug. 
Onze oudste kleinzoon wordt 9 jaar en daar willen we toch wel even heen.
We maken het maar niet te laat 's avonds.

Duimen maar 👍👍 dat het niet gaat sneeuwen of hard vriezen.

8 opmerkingen:

  1. Je hoort nog steeds een paadje te hebben.. wij vegen 3 tegels wel en 3 niet.. 3 voor de slee en drie voor de wandelaar. Maar als om 6 uur de stoep in de volle breedte is aangestampt dan begin ik er niet meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super van jullie om toch rekening te houden met voetgangers en de slee :)

      Verwijderen
  2. Het voetpad sneeuw- en ijsvrij maken voor je huis is bij ons nog steeds verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat het niet meer verplicht was omdat bij ons niemand iets schoon veegt.

      Verwijderen
  3. Hier niets, alleen spiegelglad vanwege de ijzel. Consumindersingle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als bij consumindersingle hier geen sneeuw maar wel spekgladde trottoirs, niet overal gelukkig, maar daardoor extra verraderlijk want soms heel onverwachts ineens weer wel. Ik ben niet gevallen, maar een paar keer bijna! Ik kijk uit naar de hogere temperaturen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.