Bezoekers

Volgers

woensdag 4 januari 2023

Paniek, onwetendheid?

Wat heerst er toch een extreme drukte bij de energiebedrijven. Heel veel mensen staan vreselijk lang in de wacht om hun vragen kwijt te kunnen.

Uren in de wacht staan met je telefoon en zelfs de chatbox heeft een wachttijd.

Personeel tekort??  

Voor de prijzen die de energiebedrijven rekenen aan de consument mogen ze toch wel een beetje meer service geven vind ik.

Wat ik ook niet goed begrijp is dat als er meer vraag is naar energie, de prijzen omhoog gaan en bij weinig vraag gaan de prijzen omlaag.
Meestal werkt zoiets toch andersom?

Weinig vraag?  Iets wordt zeldzamer en wordt duurder en omgekeerd, toch?

Nederland was het duurste land, afgelopen augustus, wat zijn gasprijzen betrof. Ierland en Luxemburg waren het goedkoopst.

Dat Nederland zo duur is komt door Groningen zegt men. Tja geef Groningen maar de schuld. Hoe lang weten ze al niet dat ze zo niet konden doorgaan met Groningen en was er nu echt geen andere oplossing?

We weten dat in heel Europa een energie crisis is. Daar kunnen we niet omheen maar waarom zijn bij ons die prijzen zo abnormaal hoog? Gelukkig heeft de regering er iets aan gedaan door het prijsplafond in te voeren waar nog een heleboel onduidelijkheden in zit voor velen dus bellen of chatten. Misschien een weekje wachten dan is het misschien minder druk.

Maar nu die energiebedrijven die het werk niet meer aan kunnen. Een van de oorzaken is dat mensen  hun meterstanden moeten doorgeven. Geen slimme meter dan en ook geen mogelijkheid om een mailtje te sturen?

Ik heb er geen idee van waardoor dit allemaal komt. Misschien paniek bij sommige over hoe het nu weer verder moet of geen geduld.

8 opmerkingen:

  1. Bij veel vraag ontstaat er schaarste/tekorten en gaat de prijs omhoog. Bij weinig vraag ontstaan en overschotten en proberen partijen hun product kwijt te raken en gaat de prijs dus omlaag.

    Ik heb zelf een ‘domme’ meter en kreeg 2 januari een mail met de vraag of ik de standen door wilde geven. Ging zonder problemen. Ook gebeld (met een andere vraag) en kreeg binnen 10 minuten een medewerker aan de lijn. Ze kon alleen niet helpen want het prijsplafond zat nog niet in de systemen. Ik las later alleen wel dat ook daar de wachttijd opliep tot ruim een uur, maar je werd er in ieder geval niet uit gegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geloof het of niet... ik wilde mijn energieplafond-standen netjes opgeven via de website in plaats van via de telefoon. Moest via je account.
    Daar kwam ik niet in.
    Nieuw wachtwoord aangemaakt (wéér een nieuw wachtwoord).
    Het werd allemaal erg onduidelijk gepresenteerd, maar uiteindelijk zat ik op de goede pagina.
    Waar plechtig verklaard werd, dat ik op een oranje knop moest klikken, alleen was die wegens een technisch probleem voor vele klanten niet zichtbaar...
    "Probeer het later nog eens". Stelletje amateurs.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vandaag wel de standen opgenomen, wacht wel paar dagen met het doorgeven. Zit ik anderen ook niet in de weg die meer haast hebben.

      Verwijderen
    2. Niet te geloven toch @Petra. Zoiets moeten ze toch in orde hebben ............
      @Lot zou ik ook doen.

      Verwijderen
  3. Ik begrijp niet zo goed waar al die drukte vandaan komt. Zijn dat allemaal mensen die problemen hebben met het doorgeven van de standen? Ik heb zelf een slimme meter dus standen lezen ze zelf uit. Verder is volgens mij in de media toch genoeg en duidelijk uitgelegd hoe het prijsplafond werkt. Als er zoveel problemen zijn met het doorgeven van de meterstanden is dat een slechte zaak. Ik krijg echter af en toe de indruk dat er ook veel mensen zijn die zich helemaal nergens in verdiept hebben en nu in paniek raken.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het probleem zit er ook in dat alle verschillende energiemaatschappijen het op een andere manier uitleggen en als mensen dan het verhaal van meerdere kanten horen of lezen (of niet goed lezen) het niet begrepen wordt

      Verwijderen
    2. @Inge, ik hoef ook niets door te geven. @Lot als je naar een nieuwe energie leverancier stapt dan zou je je zeker moeten informeren hoe het allemaal in elkaar zit. Mensen veroorzaken ook zelf veel problemen denk ik.

      Verwijderen
    3. @Lot mee eens. in het begin was het allemaal onduidelijk. Vooral ook omdat blijkt dat het prijsplafond in tweeën is gehakt. Dat was vooraf niet duidelijk gecommuniceerd. Inmiddels is het zo vaak in het nieuws uitgelegd en de verdelingsoverzichten steeds gedeeld. Voor diegene die het nog moeilijk vinden is er bij RTL Nieuws een tool te vinden die na invullen precies aangeeft hoeveel je voor en na je jaarafrekening mag verbruiken om onder het prijsplafond te blijven. Ik begrijp heel goed dat er dan nog mensen zijn die het ingewikkeld vinden en contact opnemen met energiebedrijven. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat het er zo veel zijn. Ik heb echt de indruk dat een gros van de mensen zich er niet in verdiept heeft en dacht ik zie wel als het zo ver is. En dat is dus nu.
      Inge

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.