Bezoekers

Volgers

vrijdag 3 februari 2023

De krant

Op mijn telefoon staan verschillende nieuws apps zoals NU.nl, de Nos app, L1 als Limburgse ( de Limburger heb ik er al afgehaald), de Stentor en nog een paar anderen.

Er zijn nieuws apps die ik al verwijdert heb en er gaan er ongetwijfeld nog meer volgen. Ik heb er een hekel aan dat als ik een bepaald bericht wil lezen dan een abonnement moet hebben omdat de artikelen alleen te zien voor Premium leden.

Nu begrijp ik best dat die mensen ook moeten leven en dat die apps betaald moeten worden maar niet door mij. Dan wacht ik wel en kijk op tv naar het journaal of zoek het via google op wat soms wil lukken.

Velen hebben geen dagelijkse krant meer waarvan vaak de reden wordt genoemd dat ze te duur zijn en ik vind ze ook schrikbarend duur. Ik zie dat bij mams die iedere dag een regionale in haar brievenbus krijgt en daarvan natuurlijk ook de rekening.

Wij hebben al bijna 20 jaar geen krant meer. Wij vonden dat eer we aan de krant toe waren er heel veel oud nieuws in stond. Omdat we de brievenbus niet naast onze voordeur hebben staan lazen we de krant vaak pas als we weer thuis kwamen van ons werk.

Waarvoor hadden we krant dan nog? Voor de overlijdens advertenties of om te lezen wie er prins carnaval was geworden? Vreemd maar die overlijdensadvertenties waren uiteindelijk nog de enigste reden en dat voor een duur abonnement.

Als er iemand overlijdt en men vindt dat wij dat moeten weten dan mogen ze een appje sturen of een mailtje of bellen, wat ze maar willen. Wordt dat niet gedaan dan weten we het niet en kunnen ook niet reageren.
 
Zodoende gingen wij eens kijken of we zonder krant konden leven en dat kon. We waren er vrij snel aan gewend.

Het regionale nieuws lezen we wel (gedeeltelijk) op nieuws sites en/of apps en het landelijke nieuws idem dito en onze portemonnee vond dat best prettig 😀 en wat voor ons ook heel belangrijk is is dat we geen overvolle brievenbus hebben als we een tijd weg zijn met de camper.

Maar die apps waar je het meest alleen nog maar kunt lezen als je een premium lid bent die vliegen er binnenkort zeker uit want een worst voor mijn ogen hangen waar ik toch niets mee kan hoeft voor mij ook niet.

8 opmerkingen:

  1. We hebben het NRC digitaal als albonnement. Op zich zouden we wel een gewoon abonnement willen maar er wordt niet bij ons bezorgd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een digitaal abonnement is ook fijn. Ik weet dat het NRC vaak problemen had met bezorgen. Jammer maar je kunt toch het nieuws lezen en dat is het voornaamste.

      Verwijderen
  2. Wij hebben ook de NRC. Met name mijn man verheugt zich elke dag op de krant! Heerlijk ouderwets aan tafel het nieuws lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was bij ons ook altijd een gezellig uurtje toen we de krant nog bij het ontbijt konden lezen. Het NRC wordt in de late namiddag bezorgt als ik het goed heb en ik denk dat je daar meer aan hebt als je nog werkt.

      Verwijderen
  3. Ik heb de digitale NRC, ik kan meeliften op het abonnement van mijn vader, hij leest (en betaalt er dus voor) de papieren krant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik met de regionale krant mevrouw Niekje op het abonnement van mijn moeder. Ik heb het ook een tijdje gedaan maar ik vlieg er vaak uit. Geen idee hoe dat komt.

      Verwijderen
  4. Sinds 1964 woon ik niet meer in Drenthe, maar kwam er nog wel geregeld omdat mijn vader er nog wel woonde, maar sinds hij in 2004 het tijdelijke met het eeuwige heeft verwisseld had ik nog weinig reden om naar mijn geboortegemeente te komen. Daarom had ik een (gratis) abonnement genomen op een lokaal krantje, zodat ik toch een beetje op de hoogte bleef van het reilen en zeilen van mijn geboorteplaats. Sinds vorig jaar is dat streekkrantje overgenomen door het Dagblad van het Noorden en moet je vrijwel voor ieder artikel dat je wilt lezen betalen of een Premiumabonnement nemen, want "dan mis je niks" aldus de wervende tekst. Ik wil gewoon een beetje op de hoogte gehouden worden van het reilen en zeilen van mijn geboortegrond. Meer niet en heb geen enkele belangstelling voor gedetailleerd nieuws. Na bijna 20 jaar gaat ook dat digitale abonnement eruit.
    Bijkomend nadeel is dat KPN in alle wijsheid besloten heeft om niet meer alle regionale zenders op de kabel te zetten, maar alleen die van de buurprovincies, AT5 uit Amsterdam en TV-Rijnmond. En welk belang heb ik als inwoner van de Liemers nou bij AT5 of TV-Rijnmond. Het zal wel een geldkwestie zijn. Nou heb ik nog het relatieve geluk in Gelderland te wonen; dat heeft zes buurprovincies, maar je zult maar in Groningen wonen; dat grenst alleen aan Drenthe en Friesland. En jullie in Limburg hebben alleen Gelderland en Noord-Brabant als buren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer is dat dat niet meer alle lokale zenders en kranten niet meer te zien zijn. Het is een geldkwestie denk ik. Wat is geen geldkwestie meer. Alles draait om het geld. Wat jij beschrijft over op de hoogte blijven van je geboortestreek dat zie ik ook bij Lief. Hij komt oorspronkelijk uit Deventer en blijft graag op de hoogte. Helaas wordt dat steeds moeilijker gemaakt.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.