Bezoekers

Volgers

zaterdag 25 februari 2023

Keuzes

Keuzes maken in je leven. 

Eigenlijk moet je die al maken als je net op de wereld bent alleen ben je dan nog te jong en maken je ouders die keuzes. Als je het goed bekijkt dan doe je niet anders in je leven.

Als kind maak je keuzes over je vriendjes en vriendinnetjes of wat eet ik op mijn boterham? Pindakaas of jam? 
Maak je hier een verkeerde keuze dan is dat niet zo'n ramp maar je kunt ook keuzes maken die als ze verkeerd uitvallen minder leuk zijn. Ga je stoppen met je relatie of niet? Neem ik die nieuwe baan of niet? Ga ik verhuizen of niet?

Als mensen in hun baan geen keuze kunnen maken kunnen ze er zelfs een burnout aan over houden. Het is dus wel degelijk belangrijk dat je een keuze maakt al voelt het wel veilig als je nog niet gekozen hebt.

Ergens las ik: "kiezen is verliezen". Je kiest het ene en verliest het andere en dat maakt het maken van een keuze zo moeilijk.

Zorg dat je nooit spijt krijgt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt hoe dan ook.

Het kan ook gebeuren dat je geen keuze hebt dat er niets te kiezen valt en dan zul je ermee moeten leren leven. Maar ook dan heb je toch nog de keuze om te kiezen; is het glas half vol of half leeg voor mij?
Eigenlijk heb je dus zelfs als je geen keuze hebt toch nog een keuze 😊

Gelukkig kunnen wij nog een keuze maken!


Ik denk altijd maar zo,

"Wie geen keuzes maakt, kiest ervoor om de bestaande situaties in stand te houden"   en dat willen we toch niet 😉

8 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd medelijden met mensen die blijven hangen in keuzes uit het verleden die niet zo goed of verkeerd bleken te zijn achteraf met de kennis van nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot dat ben ik helemaal met je eens. Het is zo jammer van de "verloren" tijd die ze zelf creëren maar ook dat is eigenlijk een keuze, hun keuze.

      Verwijderen
  2. Die laatste zin vind ik heel treffend. Ik heb ook soms de neiging om de tijd beslissingen te laten nemen. Het duurt lang voor ik een weloverwogen beslissing neem, maar is die genomen, dan sta ik er ook voor 100% achter. Groetjes A

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. A, helemaal mee eens. Dat heb ik ook. Mijn sterrenbeeld is een weegschaal en die staan er bekend om dat ze twijfelen. Nu heb ik geleerd om dat niet meer TE lang te doen maar om de knoop door te hakken en dan sta ik ook voor 100% achter mijn keuze. Het heeft me nog niet vaak teleur gesteld.

      Verwijderen
  3. Niet kiezen is ook een keus. Wat ik een goeie vind is; als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dus wat doe je?? liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In wezen is elke (doordachte) beslissing een goede beslissing. Je moet alleen afwachten of je beslissing goed of verkeerd uitvalt. Dat is in het kort mijn vrij pragmatische kijk op (het nemen van) een beslissing

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Willem, iedere doordachte beslissing is een goed beslissing. Als je er maar goed over nadenkt dan moet het goed zijn en valt hij verkeerd uit dan heb je pure pech. Spijt hoef je dan niet te hebben want bij het maken van een keuze viel je je keuze op jouw doordachte keuze, toch. He wat een zin zeg.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.