Bezoekers

Volgers

woensdag 15 maart 2023

Een dubbele dag

Vandaag is het een verdrietige en spannende dag.

Vanmiddag moeten we in het ziekenhuis verschijnen waar Lief zijn testen krijgt en waar we gesprekken zullen krijgen over de komende behandeling.
We laten het maar over ons heen komen en hebben ons vragenlijstje klaar zodat we niets zullen vergeten te vragen.

Het zal in ieder geval een lange middag worden te zien aan de tijden die allemaal in de uitnodigingsbrief staan.

Dan is het vandaag ook precies 20 jaar geleden dat mijn broer(tje) is overleden op 40 jarige leeftijd. Ik zal hem altijd broertje blijven noemen omdat hij 9 jaar jonger was dan ik.

Een nichtje van mij had een mooi stukje over hem geschreven op de familie pagina op facebook.
Het is in het dialect geschreven dus door velen van jullie niet te lezen maar ik ga het hier toch plaatsen.

Marco Hellwig, 20 jaor geleie euverleed heer plòtseling in de leeftied vaan 40 jaor. 

Eeder vaan us heet zien of häör herinneringe aon um. Zèlf lierde iech es meidske vaan 13 um kinne es gaminke vaan pakweg 8-9 jaor, in de leeftied vaan mien breurke, dus iech zaog um toen aanders es tig jaore later wie iech same mèt miene maan um bij us thoes ontving um euze familiestamboum.
’t Begin daovaan wat miene maan (oondertösse al hiel lang ex-maan) waors begòs oet te zeuke in 1980-1981 wie veer in Eindhoven woende. Trök in Mestreech in 1982 weijer gegaange met oetzeuke en wie sjiek waor ’t wie Marco in 1983-1984 bij us vertelde dat heer ’n reunie wouw goon organisere.
De allerierste reunie, allemaol wete veer us dee nog good te rappelere, Slevante 29 september 1984.
Wie ’t weijer is gegaange en wat Marco toendertied allemaol heet geregeld, oetgezeuk en georganiseerd, dat wete veer allemaol. Eeder vaan us heet zien of häör herinneringe aon um.
Vendaog, 15 miert 2023, 20 jaor nao zien euverleie weurt heer nog door eederein gemis.
Marco, maan, vajer, zoon, (sjoen-)broor, neef mer bove al ‘ne femiliemaan.

20 opmerkingen:

  1. Sterkte met alles op deze dag.
    Mag ik je een tip geven? Neem het gesprek in het ziekenhuis op met je telefoon. Er gaat zoveel op je afkomen, dat je misschien een heel stuk alweer vergeten bent voor je thuis bent. Zo kan je het nog eens rustig herbeluisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik ook al aan gedacht. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  2. Sterkte vanmiddag in het ziekenhuis en neem de goede tip van @Myriam ter harte. Er komt inderdaad een tsunami van informatie op je af. Notities maken is dan een goede zaak.
    Voor wat betreft het lezen van dat stukje Limburgs over jouw broertje; als je gewend nbent om in een streektaal te lezen of te schrijven geeft dat weinig problemen heb ik gemerkt. Naar ik aanneem is het geschreven in de officiële Limburgse spelling en voor mij als Drent, die ook graag en veel in zijn moerstaal schrijft, is het heel goed te lezen en zelfs om te zetten in mijn eigen Drents. Bedenk wel even dat naast het Fries, ook het Limburgs en Nedersaksisch officieel erkende minderheidstalen in Nederland zijn. Het Fries heeft bovendien nog een Europese erkenning onder deel Drie van het Europese handvest voor minderheidstalen. Het Limburgs en Nedersaksisch voldoen wel aan alle eisen voor de deel-drie-erkenning, maar de landelijke overheid weigert eraan mee te werken al sinds Ronald Plasterk minister was die erover ging. Zijn opmerking; "We willen geen Friese toestanden"; gewoon een weinig vriendelijke manier van zeggen dat ze er geen geld voor over hebben, wordt tot op de dag van vandaag nog gehanteerd in 'Den Haag'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik zeker doen Willem. Info opslaan!
      De taal is de echte Maastrichtse taal in deze tekst. In Limburg heb je verschillende dialecten die veel op elkaar lijken. Frits verstaat het ook goed als echte Deventenaar maar zijn dochter verstaat er geen letter van. Ik heb een Drentse schoonzus en die versta ik ook heel goed maar zij verstaat het Limburgs ook weer niet. Thuis spreken we Nederlands en dat verstaan we allemaal ;)

      Verwijderen
    2. Ik gebruik als geboren en getogen Midden-Drent uiteraard ook de spelling die bij die variant van het Nedersaksisch hoort. Naar ik gehoord heb heeft de Limburgse spellingcommissie dezelfde weg gevolgd als hun Drentse evenknie; geen officieel Limburgs vaststellen, maar je beperken tot regels voor de schrijfwijze. De Friezen hebben wel een officiële Friese taal vastgesteld, maar er zijn nauwelijks autochtone Friezen die dat echt dagelijks spreken; hoofdzakelijk 'importfriezen' zoals een Friese collega mij eens zei.
      Dat je een groepsgesprek in een voor je vreemde (streek)taal niet kunt volgen kan ik begrijpen; daarvoor moet je de klank en ritme bijna dagelijks om je heen horen. Op een 'dialectendag' van de Vlaams-Nederlandse stichting 'Nederlandse Dialecten', heb ik eens een zeer geanimeerd gesprek gevoerd met een Maastrichtse dame; zij bezigde haar Maastrichts en ik mijn Drents en we verstonden en begrepen elkaar vrijwel probleemloos. Het kwam maar een paar keer voor dat we 'uitwijken' moesten naar de Landstaal. Een een-op-een-gesprek is zelden een probleem is mijn ervaring want de streektalen van Nederland liggen echt niet zover uit elkaar als gedacht wordt. Een beetje moeite doen kan nooit kwaad.

      Verwijderen
    3. Ik denk ook dat als je je een beetje moeite doet het moet lukken. Mijn Drentse schoonzus woont nu al een jaar of 3/4 in midden Limburg maar verstaat het niet terwijl ik haar Drents wel versta. Soms versta je een woord niet maar door hoe het gebruikt wordt weet je waar het over gaat.
      Het dialect gaat eruit denk ik. In Maastricht wonen ook de nodige studenten en het gebeurt regelmatig dat je in een winkel Engels moet spreken. Mijn moeder vond dat laatst onbegrijpelijk dat er in een chique restaurant haar in het engels werd gevraagd of ze een keuze had kunnen maken. Te gek ook.

      Verwijderen
  3. Tegen de tijd dat je mijn reactie leest zullen jullie alweer terug zijn en meer weten. Hoop dat er gunstige berichten zijn in deze zware tijd.
    Mooi berichtje o ver je broer, ik begrijp niet alles maar haal er wel uit dat hij een organisator was in de familie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt het goed gelezen Lot of te wel begrepen. Hij was ook de organisator in de familie en stond dan nergens voor.
      Wat vanmiddag betreft zijn we weer een stukje verder gekomen. We weten nu wat er gaat gebeuren.

      Verwijderen
  4. Inmiddels is het alweer lange tijd middag. Ik hoop dat jullie de middag goed doorstaan hebben en niet overdonderd zijn door de grote hoeveelheid informatie. In ieder geval sterkte en een lichtpuntje aan de hemel is de komst van Puck over 2 maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Het was een lange middag Ilona maar we hebben het weer doorstaan. We weten waar we aan toe zijn en wat de behandeling gaat worden. Ik zal er morgen over schrijven.

      Verwijderen
  5. Lieve Ellen, we zullen hier ongetwijfeld lezen hoe het vanmiddag is gegaan. Tiop van Myriam is inderdaad een goede, neem het op of maak notities. Ik denk aan jullie. Ook op zo'n toch rare dag waarop je broertje overleed, hoe lang geleden dan ook. Sterkte. xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Mevrouw Niekje. We hebben een hele map met foldertjes enz mee gekregen. De keuze is gemaakt. Morgen lees je het hier weer xx

      Verwijderen
  6. Het is zo'n dag die maar beter snel voorbij kan zijn. Spanning voor het ziekenhuis en verdriet vanwege je broertje. Hoop dat jullie de dag goed zijn doorgekomen.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees morgen wel hoe het gegaan is.
    Het stukje dialect begrijp ik wel, maar ik moet het wel langzaam lezen. Het is toch weer totaal anders dan het Zeeuws-Vlaams dat ik spreek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dialecten hebben vaak meer overeenkomsten dan we op het eerste gezicht denken ;)

      Verwijderen
  8. Ik lees het nu pas. Ik herinner me ' onze' testdag nog goed en weet dat je veel te horen en te slikken krijgt. Hopelijk viel het mee en was het duidelijk. En heb je vertrouwen in de volgende stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben gelukkig het volste vertrouwen in onze beslissing.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.