Bezoekers

Volgers

zaterdag 17 juni 2023

De Finse grens

We gaan vandaag de grens over naar Finland. 

Frits is de halve avond bezig geweest of Puck nu aangegeven moest worden aan de Finse grens of niet.
Zoeken op google leverde niet altijd het gewenste resultaat. "Wat moeten we nu doen?" vroeg hij me voor de vierde keer.
"Frits als we aangehouden worden dan laten we alle papieren zien. Die zijn allemaal in orde. Van ons en van Puck dus maak je nu niet zo'n zorgen. In Zweden zat er helemaal niemand bij de grens en als dat hier ook zo gaat dan ga ik echt niet lopen zoeken naar iemand dan rijden we gewoon door." 
"Ja maar dat mag eigenlijk niet. Je moet tussen de 24 uur en 5 dagen na de het dierenartsen bezoek de grens over."
"Nou dan zitten we helemaal goed maar ik ga niemand lopen zoeken."

Zo gingen de gesprekken gisterenavond tussen ons. Uiteindelijk besloot Frits om toch te stoppen aan de grens of er nu iemand zat of niet. "oké," zei ik om hem gerust te stellen.

Vanmorgen was Frits weer aan het googlen. "Weet je wel," zei hij " dat we maar 600 meter van de grens af zijn?" 

Ik vond het allemaal best en na onze dagelijkse ochtendrituelen gingen we dan toch eens vertrekken.

"Heb je de paspoorten bij de hand en ook de het paspoort van Puck met het bewijs van de dierenarts?"
"Ja Frits. Alles ligt hier bij het dashbord." 

En daar gingen we dan. We volgende onze navigatie op weg naar de grens. Ik zat klaar met mijn fotocamera standby 😁

Na een tijdje zei Frits " die 600 meter moeten we toch al wel hebben gehad." Tja dat dacht ik eigenlijk ook en de dieselprijs die ik in de gaten houd bij de tankstations had in ene keer een vreemde prijs en wat me ook opviel was dat de teksten die zag staan op borden er heel anders uit zagen met woorden waar ik geen touw aan kon vast knopen.

"Volgens mij zijn we al in Finland." merkte ik op.
"Hier kost de diesel € 1,89 en in Zweden is dat Zw kr 21,07 en kijk eens op je horloge het is hier ook 1 uur later. We hebben helemaal geen grens gezien. Sterker nog ik heb niet eens een bord gezien waar Finland op stond. Nu hebben we Puck ook niet kunnen aanmelden," merkte ik schertsend op. "en nu? Zullen we maar terug gaan 😂😂"

Nee natuurlijk niet maar zo zie je maar weer hoe je een mens gek kunt krijgen op het internet. 
Kom we gaan lekker naar de kerstman.





8 opmerkingen:

  1. Is mijn reactie gisteren niet doorgekomen over de Band Europe? Je kent DE het van hen toch wel: The Final Countdown!

    Enne wat kunnen mannen toch ook zeuren over dingen die zichzelf oplossen. Knap dat je zo rustig blijft dan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Potverdikke Lot. Ik ben gaan googlen. Hij zei dat hij gitaar speelde. Hij stond maar voor me met een denkbeeldige gitaar en kraste wat met zijn stem. Het zou dan Mic Michael kunnen zijn geweest maar dan iets ouder dan ik hem op google zie staan. Ik ben ook zo'n oen wat muziekbands betreft. Ik kon ze vroeger ook al niet onthouden. Dat ga ik Frits dadelijk eens zeggen. Wat een giller!!!!!

      Verwijderen
  2. Ja, reizen is zó stresserend! Hahaha, lekker verder rijden hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vandaag weer hetzelfde al was het in iets mindere mate om de Noorse grens over te gaan hahaha.

      Verwijderen
  3. Het belangrijkste wat ik me herinner van de Zweeds-Finse grens is een bordje dat het nog 600 m was eer we in Finland zouden zijn, maar de precieze grens heb ik, ook niet bewust meegemaakt. Dat je in Finland was zag je vooral aan de prijzen die in euro's aangegeven stonden en de onmogelijk uit te spreken plaatsnamen met een overdaad aan umlauts op de a's en o's. Bij het oversteken van de grens met Noorwegen werden we wel aangehouden door een Noorse grenswacht, maar het is me tot op de dag van vandaag onduidelijk of dat eentje was van een mobiel team, of dat het een vaste grenspost was. Het belangrijkste wat hij weten wilde was of we drank bij ons hadden vertelde ons dat het in Noorwegen verboden was om 'onder invloed' achter het stuur te zitten. Alsof Noorwegen daar uniek in is en bovendien zijn zowel zoonlief als ik geen liefhebbers van alcoholica. Andere 'grensherinneringen' heb ik niet aan Scandinavië.
    Nog iets heel anders; ik heb er vanmiddag even tijd aan besteed om de verhaaltjes van Puck te lezen en als ik nog kinderen zou hebben in de voorleesleeftijd, dan zou ik er regelmatig uit putten. Ik heb geen kleinkinderen, maar die zouden er erg van genoten hebben, weet ik wel zeker. Dochterlief kon als kleuter helemaal opgaan in dergelijke verhaaltjes en maakte er dan de volgende dag en tekening van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem dat klopt. De plaatsnamen in Finland zijn niet uit te spreken. Vandaag gingen we de Noorse grens over maar er stond niemand om ons aan te houden dus hoppa, gas geven maar.
      Wat de verhaaltjes van Puck betreft. Ik ben vroeger jaren kleuterleidster geweest. Misschien zit het in me ;)

      Verwijderen
    2. Hoe noemen ze dat ook al weer? "het bloed kruipt waar het niet gaan kan".

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.