Bezoekers

Volgers

zondag 11 juni 2023

Moe

We staan weer op ons plekje in Jönköping bij het stadspark. Er zijn hier 2 camperplaatsen en helemaal gratis.
Zoiets is in Nederland niet mogelijk. Jammer toch

We hebben een stukje gewandeld maar Puck werd moe en dus ben ik met haar nu in de camper waar ze haar dutje kan doen.

 Onderweg hiernaar toe zijn we veel camera's onderweg tegengekomen en dat gaat er hier een stuk vriendelijker aan toe dan bij ons in Nederland.

Je krijgt eerst een bord met een waarschuwing dat er een camera gaat komen en de snelheid eronder.
Je bent dus gewaarschuwd.

Een paar kilometer verder staat er weer een bordje met een waarschuwing en zo gaat dat maar door. Niemand rijd dan ook te hard.
Bij ons in Nederland en nog in vele andere landen staat er in ene keer een camera en hang je in de prijzen. Gelukkig houden wij ons meestal heel goed aan de snelheid dus wij hangen maar heel zelden in de prijzen.

Ik krijg het idee als ik dit zo zie dat ze je bij ons eens goed bij de neus willen nemen.

12 opmerkingen:

  1. Natuurlijk mag je niet te hard rijden maar een ongelukje zit in een klein hoekje. Vaak wordt je opgejaagd door andere automobilisten en dan 3 km. te hard en een mega-boete. Heeft mijns inziens ook 0 met verkeersveiligheid te maken maar is alleen om de leeglopende staatskas te vullen. Andere dingen die worden maar gedoogd omdat er geen handhavers zijn. Parkeren ook zoiets megaduur en er rijden (althans in Amsterdam) continue van die scanauto's of scooters om te controleren. Vorig jaar haalden wij iemand op om naar een crematie te gaan. Even de auto neergezet en iemand naar de auto geholpen (zit in een rolstoel). Waren hooguit 15 minuten weg maar in alle hectiek parkeren vergeten. Kassa: Euro 99,00 + administratiekosten. Het opsturen van de rouwkaart met argumenten had geen resultaat helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geeft een boel frustratie Ilona. Ben je net de verkeerde tegen gekomen. Jammer is dat dat er dan geen begrip is voor de situatie.

      Verwijderen
  2. Leuk om jullie zo te volgen, jullie zijn al een aardig stuk opgeschoten. Mooie stad ook, we zijn daar regelmatig geweest.
    Ik zie het centrum dan ook zo voor me.
    Het verkeer in Zweden is een verademing vergeleken met Nederland. Veel minder druk, maar ook houden de meeste Zweden zich netjes aan de regels daar kunnen we hier nog wat van leren!
    Heerlijk, die koele nachten daar.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Betsy, in Zweden is nog een heleboel ruimte en rust. Het kan hier ook super stil zijn, geweldig. Wij houden daar wel van.

      Verwijderen
  3. Bij de neus willen nemen, wat ‘n kolder! Houd je aan de snelheid dan gebeurt je niks. Rijd je te hard dan moet je betalen, dat weet je vooruit!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thea, iedereen die veel te hard rijd en waar zoiets herhaaldelijk bij voorkomt moesten zijn rijbewijs afnemen.

      Verwijderen
  4. Snelheidscamera's in Zweden herinner ik me niet. Wel in Noorwegen, vooral zuidelijk van Oslo, daar stikte het ervan. De toegestane snelheden in heel Scandinavië waren vrij laag, maar zo gauw je uit bebouwd gebied was, was het verkeer ook heel rustig. Op dat moment ben ik de cruisecontrol enorm gaan waarderen; als je die instelde op 90 km dan was je een uur later ook werkelijk rond 90 km verder. Het reed ontspannen en ook als chauffeur had je tijd om van de omgeving te genieten. Maar na een dag in de 'eeuwig zingende bossen' gereden te hebben, was dat woudgezang wel een beetje zat. Ik houd van een bos, maar vanuit de auto wordt het heel gauw saai. Dan zijn de pauzes al gauw een aangename onderbreking. De charme van een bos zit voor maar een heel klein deel in het geboomte merkte ik, maar vooral in de details die je vanuit de auto niet ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem we komen de snelheidscamera's nu heel vaak tegen. Geen probleem en de mensen houden zich er vrijwel allemaal aan ook de dikke Volvo's, Tesla's en Porches.

      Verwijderen
  5. Nou dat zou hier ook wel mogen, die borden met de waarschuwing voor een camera.
    Met name in Putten. 4 weken achter elkaar ging ik met mijn vader naar het ZH en reed ik in P. door een bepaalde straat...
    4x geflitst! omdat het bebouwde kom was, reed ik gelukkig steeds een dikke 20 km te hard.
    Wel zuur, eh duur.
    Geniet van Puck en jullie camperreis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adriaantje dat is zeker zuur en duur. Zo jammer van het geld maar tja ..............

      Verwijderen
  6. Lekker op je plekje en nu genieten. In Nederland is het erg krom allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren sprak een vrouw uit Ierland. Haar man is een Zweed en ze vertelde dat er op het moment veel te veel mensen leven op een klein stukje aarde. In Ierland was het uitgesloten om zo vrij te kamperen als in Zweden. Ze vroeg me hoe dat in Nederland was. Daar was ik dus zo mee uit gepraat. In Nederland is het overvol en vrij kamperen is niet toegestaan. Kan ook niet.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.