Bezoekers

Volgers

woensdag 19 juli 2023

Het kruikje breekt

Gaan jullie nog geregeld op een terrasje zitten en genieten dan een biertje of een wijntje?

Wij zaten al niet vaak meer op terrasjes maar nu gaan we helemaal niet meer. Als ik hoor wat een biertje kost € 3,50 en een speciaal biertje € 8,45 dan zouden ze zich moeten schamen. Deze prijzen zag ik toevallig bij de 4 daagse.

Wil je naar een festival dan zijn de prijzen nog hoger.

Volgens mij zijn festivals en ook de 4 daagse evenementen die voor iedereen toegankelijk zouden moeten zijn en dan vind ik deze prijzen absurd.

Als ik een avondje chique wil gaan uit eten dan weet ik dat die prijzen hoog zijn maar ik ga er vrijwillig heen en kan het dan waarschijnlijk ook betalen.
De festivals en de 4 daagse vind ik heel wat anders. Wil je meelopen dan betaal je € 109 inschrijfgeld. Ik ken mensen die daarom niet kunnen meelopen. Het is toch te gek voor woorden.

Ook de horeca is zichzelf uit de markt aan het prijzen. Nu is het zomer en mensen hebben vakantie en zullen eerder geneigd zijn om toch dat biertje te nemen maar owee als de vakanties voorbij zijn en de knip op de portemonnee gaat.

De kosten voor de café eigenaar worden ook hoger vandaar dat hij dat door rekent aan zijn klanten dat snap ik ook wel maar toen de café eigenaar "goud" verdiende gaf hij zijn biertje niet goedkoper weg. O nee, hij kocht er liever nog een pand bij en nog en nog een. 

Tja het kruikje gaat zolang te water tot het breekt en nu is de tijd van breken aangebroken denk ik.




18 opmerkingen:

  1. Ik zocht op waarom de Vierdaagse zo duur is. Vooral het nemen van maatregelen voor verkeer en veiligheid zijn flink duurder geworden. Ook worden er meer toiletten geplaatst ivm klachten over wildplassen en poepen.
    Je schrijft dat je mensen kent die daarom niet kunnen meedoen. Maar hoe zit het dan met reis- en verblijfskosten? Je weet toch van tevoren dat deze kosten gemaakt moeten worden? Of gaan ze in een greppel slapen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft natuurlijk niet in een duur hotel te gaan slapen en ook niet in een greppel en wie weet hoeven die mensen die niet zover te reizen;)

      Verwijderen
    2. Heb vanmiddag de intocht van de 4-daagse op tv-Gelderland even bekeken en op enig moment was ook het opperhoofd van de 4-daagsefeesten aan het woord. Hij kreeg ook een vraag over de dure consumpties en zijn antwoord was ook dat een groot deel van de prijs afkomstig was van doorberekening van veiligheidsmaatregelen en aanverwante zaken. Hij vond daarom de prijs van €7,95 voor een witbiertje best wel verantwoord.
      Zag in de makrofolder dat een cluster van 6 flesje witbier a 330 ml €5.43 (incl. BTW) kostte. Die 6 flesjes komen overeen met 8 glazen bier, ofwel ruim €60 aan omzet.
      Ik gun de exploitanten een goede omzet en bijbehorende winst, en het personeel een goed inkomen, maar heb nu toch wel de indruk dat er iets heel erg scheef zit, want ik weet ook wel zeker dat de horeca niet de redelijk dure makro-prijzen betaalt voor hun inkoop. Bij dergelijke grote evenementen wordt er ingekocht bij dezelfde firma's waar ook makro de inkopen doet, of misschien wel rechtstreeks bij de brouwer.
      Van tweeën een; of de exploitant buit zijn klanten genadeloos uit, of de veiligheidsmaatregelen en dergelijk vergen een onevenredig deel van de omzet van de consumptieprijs.
      Ben benieuwd hoe het de komende jaren zal gaan.

      Verwijderen
    3. Ik denk ook dat de klanten uitgebuit worden Willem.

      Verwijderen
  2. Ik kocht laatst een flesje water bij de benzinepomp voor bijna twee euro! Gewoon water zonder prik of andere toevoegingen. Het was omdat ik een paracetamol wilde innemen en wel direct, anders zou ik het nooit gekocht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet normaal toch. Vorig jaar waren we bij een bbq en alle drank koste € 1 voor een glas. De wijnglazen waren van de ouderwetse kleine glazen en de wijn bestond uit een bodempje. Ik kreeg er dorst van en wilde een glas water en ook dit was een ouderwets klein wijnglas en .......... een bodempje. Ik ben naar huis gegaan en heb daar even een heerlijk koud glas water gedronken. Gelukkig was die bbq niet ver van huis vandaan hahaha. Ik had nog meegeholpen om de boel allemaal klaar te zetten. In september is weer een bbq. Nu weet ik niet of we dan thuis zijn maar mocht het weer gebeuren dan vraag ik eens of het water op de bon is. Niet normaal toch.

      Verwijderen
  3. Helemaal eens ze zeggen wel eens dat in Nederland vakantie vieren beter voor milieu/klimaat etc. is. Natuurlijk is dat een punt maar de prijzen in NL. Gisteren hebben we mijn moeder een dagje meegenomen naar het IJsselmeer/Zuiderzeemuseum. Parkeren kost al Euro 10,00 en een gewoon kaartje (wij hebben museumjaarkaart 19,50) 2 gewone koffie, 1 thee en 2 appelgebak met slagroom 24,50. Ed heeft graag warme melk in zijn koffie en achteraf zag ik dat ze daar 0,50 voor rekenden. Denk dat je gelijk hebt nu het vakantie is en mooi weer lopen de terrassen wel maar na de vakantie zal het slot weer op de portemonnee gaan. Moest even denken aan Sicilië; cappuccino 1,20, en een cornetto (is een croissantje vaak gevuld met chocolade, pudding, pistache 0,85 nou is dat misschien geen maatstaf omdat de lonen lager liggen maar ik zie zelfs hier in Nieuwegein al cappuccino's voor 4,00. Wil je havermelk dan wordt dat ook nog extra berekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet normaal toch.
      Nu waren wij laatst in Noorwegen op een terrasje met onze volgers. Wij zouden trakteren want de volgers hadden een andere keer getrakteerd. 2 Espresso en 2 Cappuccino en 4 maal een puntje aardbeien taart. Ik moest € 40 afrekenen. Nu verdienen ze in Noorwegen wel meer dan bij ons. Maar dit vind ik ook veel te duur.
      0,50 cent voor warme melk ............ zaten er misschien gouden spettertjes in?

      Nederland is inderdaad een duur vakantieland. Je kunt beter naar Frankrijk of Spanje gaan en nog beter naar Hongarije of die kanten ;))

      Verwijderen
  4. Wij zijn echte terrasjesmensen. Gaan ook vaak op restaurant maar als ik 4.20 euro moet betalen voor een kopje koffie, dan word ik daar ook niet blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Myriam, dan smaakt me de koffie niet meer. Ik vind gewoon dat ik bedrogen word en dan hoeft het voor mij niet meer.

      Verwijderen
  5. Echt niet normaal mijn zoon is in Nijmegen zn vriendin haar ouders wonen daar.
    Hij zei al wij hebben zelf de koelkast gevuld das beter.
    Echt niet normaal. Zou toch anders moeten en kunnen. Wij doen dat niet hoor als we weggaan nemen we vaak zelf de koffiepot mee met brood of iets lekkers. Scheelt een hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knutselpret, ik zie steeds meer mensen met hun eigen boterham en een thermoskan koffie of thee. Ze gaan dan fietsen en onderweg hun eigen boterhammetje opeten en waarom ook niet.

      Verwijderen
  6. Vooral de doelgroep senioren kan buitengewoon goed rekenen. Die gaan er in de week met goed weer nogal eens op uit met de fiets of een autotoertje maken of door een stad wandelen. Dan stoppen ze bij een etablissement en nuttigen daar iets. Maar vroeger namen ze twee koppen koffie met een taartje erbij en nu maar eentje. Is een voorbeeld, maar het geeft aan dat ze hun uitgaven aanpassen. Ik denk dat je als ondernemer beter een leuke omzet kunt draaien door redelijke prijzen te hanteren. Dan zit je zaak ook wat voller (staat je personeel zich ook niet te vervelen) en dat is dan weer gezelliger en trekt mensen. Lunchen is trouwens ook een dure business geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal Wieneke. Ik hoorde bij ons dat mensen die met carnaval normaal 4 dagen uit gingen nu nog maar 1 dag waren uitgegaan. Op terrassen hetzelfde. Vroeger bestelden de mensen al snel nog een tweede en derde consumptie en nu gaan ze na 1 drankje weer weg. Ik hoor het bij ons in de flat geregeld. Een Aperol Spritz die durven ze al niet meer te bestellen. Laatst zei me iemand, voor dat geld koop ik een hele fles en drink thuis zoveel glazen als ik wil.

      Verwijderen
  7. Ik vind alles ook erg duur en ga niet zo vaak meer ergens iets drinken. Nu ben ik geen bier- of wijndrinker, maar zelfs een kopje koffie is duur geworden. Ik drink er dan maar eentje en 'vroeger' zou ik er dan twee hebben genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer toch hè. Maar we moeten blij zijn dat we het nog kunnen.

      Verwijderen
  8. vreselijk die prijzen,..uitgaan word er zo ook niet leuker op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet normaal Geke. Wij investeren liever in andere dingen, hahahaha.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.