Bezoekers

Volgers

zaterdag 1 juli 2023

Meertalig opvoeden

Het valt mij op dat in Finland, Zweden en Noorwegen de mensen grotendeels de Engelse taal machtig zijn.

Neem nu van de week toen ik met Puck buiten bij de supermarkt stond te wachten op Frits. Ik liep met Puck wat op en neer toen er een meisje van een jaar of 6 bij me kwam en iets in het Noors tegen me zei. Ik gaf in het Engels antwoord dat ik geen Noors sprak en wonder boven wonder gaf het meisje me meteen antwoord in het Engels. Of ze het hondje mocht aaien. Dat mocht en ik vroeg haar of ze ook een hondje had.
Nee zei ze in het Engels, ze had een kat en op mijn vraag hoe de naam was van de kat moest ze even nadenken en toen zei ze, "Grapefruit." 

Ik denk dat de kat haar naam grapefrukt was en dat ze hem voor me wilde vertalen naar grapefruit.

Nu was dit een meisje van een jaar of 6 waar ik toch een heel gesprekje mee kon voeren maar ik heb het ook meegemaakt met oude mensen en mensen van allerlei rangen en standen. Het heeft niets met opleidingen te maken ze spreken het gewoon allemaal.
Alleen de mensen met een donkere huidskleur, is me opgevallen, en dan wil ik niet gaan discrimineren maar dit zijn waarschijnlijk immigranten en die spreken alleen Noors.

Ik ben het gaan opzoeken en las dat tussen de 80 - 90 % van de Scandinaviërs de Engelse taal spreken vergeleken met 10 - 20% in Italië.
Nu zijn al deze talen Germaanse talen en dat is gemakkelijker te leren. Dan kijken de Scandinaviërs graag naar Engelstalige films en het onderwijs staat in Scandinavië op een hoog niveau en al deze ingrediënten dragen er aan bij dat er hier zo goed Engels gesproken wordt en dan vergeet ik eigenlijk nog heel belangrijk iets........ ze zien de noodzaak ervan in.



4 opmerkingen:

  1. De immigranten spreken dus ook allemaal minimaal twee talen. Namelijk hun moedertaal en Noors.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt maar zij spreken geen Engels wat in deze landen heel gewoon is. Kom je een winkeljuffrouw tegen met een donkere huidskleur dan moeten ze er altijd iemand bij halen.

      Verwijderen
  2. Ook de mensen met een dinkere huidskleur zullen twee talen spreken. De taal van het land waaruit ze gevlucht zijn en Noors!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar geen Engels. Zie mijn antwoord hier boven bij Petra.

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.