Bezoekers

Volgers

maandag 24 juli 2023

Nooit meer hetzelfde

Voor de liefhebber zal ik HIER de link van het patroon plaatsen van mijn gehaakte wintertrui. Klik op het woord HIER hierboven en je komt vanzelf bij het gratis patroon van de trui die er zo uitziet als op de foto.
Je kunt ook op de foto klikken dan kom je ook 😁 bij het patroon.

Dit was even over de trui.

Vandaag had manlief een beetje een dipdag of te wel een baaldag. Het werd hem allemaal een beetje teveel. 
Als een mens ziek wordt en geholpen moet worden dan hoor je veel verhalen van andere mensen die hetzelfde hebben gehad en die nergens last van hebben gehad. Alles gaat bij die mensen voor de wind totdat jezelf aan de beurt bent.
Dan ervaar je dat er niets voor de wind gaat en dan valt dat allemaal zo tegen.

Ben jij dan de enigste die tegen allerlei problemen oploopt? Ben jij dan zo kleinzielig? Ben jij dan te oud voor dit soort dingen?

Zelf heb ik in mijn leven geleerd dat mensen niet altijd alles eerlijk zeggen want deden ze dat wel dan hoorde je ook waar zij tegen op liepen. Het lijkt toch wel heel toevallig dat alleen jij last hebt van van alles.
Heel toevallig ken ik iemand met dezelfde klachten die de bestraling met zich heeft mee gebracht. Ergens ben je dan weer blij dat je niet de enigste bent.

Enne MyriamC, je weet niet hoe blij ik was toen ik jouw blogje las want nu las ik dat het allemaal een hele impact heeft op een mens zijn leven en ook op de partner. Ik wil je daar heel graag voor bedanken. Ik weet nu dat het niet aan mij ligt 😉

Gelukkig heeft manlief even goed stoom kunnen afblazen en ik hoop dat het hem een beetje verlichting heeft gegeven. Want zoals Myriam zo mooi schreef "het wordt nooit meer zoals het was" en zo is het.

14 opmerkingen:

  1. Ook mijn man heeft de nodige problemen overgehouden aan de bestraling , de kanker is weg, maar dat wil zeker niet zeggen, dat nu alles
    gaat zoals je graag zou willen. Het heeft inderdaad de nodige impact op het leven, dat we nu hebben. Als partner van degene die het overkomt
    moet je daar ook mee dealen en dat valt niet altijd mee. We maken er het beste maar van.
    Sterkte voor jullie beiden als het even wat minder gaat!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Betsy voor je reactie en inderdaad als de kanker weg is wil dat niet zeggen dat alles weer bij het oude is. Wij gaan er in ieder geval het beste van maken en ik zeg altijd tegen Frits "laten we kijken wat we wel nog kunnen." Komt goed!!!

      Verwijderen
  2. Het wordt nooit meer zoals het was, dat is echt wel een feit.
    Ik lees en hoor ook wel vaak van mensen dat bestraling a piece of cake is, ze wandelen erdoor, helemaal geen klachten, niks, noppes.
    Na 5 weken bestraling kon je me op een hoopje bij elkaar vegen. We zijn ondertussen bijna 6 jaar later, ik heb nog steeds klachten. Tja.
    Het wordt nooit meer zoals het was. En ik had vandaag ook een humeurige dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anne, laten we elkaar steunen door eerlijk te zijn. Laat mensen niet denken dat ze de enigste zijn en zeurpieten zijn want zo is het niet. Laten we blij zijn met wat wel nog kan. En gaat het een dag minder dan geef dat aan aan je partner zodat ook hij of zij begrijpt waar je mee zit. Ik denk dat praten, praten en nog eens praten een boel kan oplossen. Sterkte Anne.

      Verwijderen
  3. Dank voor het hele patroon.

    Fijn dat jullie elkaar in blogland zo kunnen steunen en merken hoe het bij een ander is, ook al is het niet hetzelfde probleem. Het feit is dat er 2 mee geconfronteerd worden en dat kan lastig zijn om mee om te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Lot wat het patroon betreft. Misschien heb je er wat aan.

      Dat is zeker een pluspunt in blogland dat je elkaar begrijpt en kunt steunen. Ik vind dit een heel positief iets.

      Verwijderen
  4. Mooi geschreven Ellen, ik denk dat het bij heel veel mensen ook niet 'voor de wind' gaat maar in de huidige maatschappij en samenleving is het vaak ook niet de bedoeling dat je verteld hoe het écht met je gaat. Althans zo heb ik dat ervaren. Ik ben in mijn jeugd misbruikt en pluk daar nog dagelijks de wrange vruchten van. Ja, het is lang geleden maar hoe vaak ik niet met moeten horen dat ik mij niet moet aanstellen, het meer dan 40 jaar geleden is, met de dader geen contact meer heb, etc. etc. Mond houden en oppervlakkig blijven is dan het beste. En het is nu éénmaal een feit dat je pas echt weet hoe iets is wanneer je het zelf meegemaakt hebt en wanneer je ziek wordt zoals Frits is het begrijpelijk dat het hem soms allemaal even teveel wordt. Het is ook niet niks. En net zoals de vele mooie plaatjes op de socials doen mensen zich vaak beter voor dan de werkelijkheid is. Waarom? Misschien omdat kwetsbaarheid geen deugd is tegenwoordig. Maar een keertje stoom afblazen en al dan niet huilen is ook goed voor een mens. Gelukkig zijn jullie samen en er voor elkaar. Om met iets luchtigs te eindigen mooie trui Ellen stimuleert mij om de haaknaald vandaag weer ter hand te nemen. Fijne dag samen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ilona voor je mooie reactie. Jij hebt het nodige meegemaakt zo te lezen. Ik weet het, niet zeuren wordt er dan gezegd en dan houd je je mond maar. Maar bij echte vrienden of vriendinnen mag je gelukkig altijd zeuren nou ja altijd ......... er moet natuurlijk ook plaats zijn voor leuke dingen, toch?
      Tja en op de socials ziet de wereld er GEWELDIG uit, helaas is dat niet zo. Komt iemand terug van vakantie en er wordt gevraagd hoe het was dan was het geweldig en is jouw eigen vakantie niet altijd GEWELDIG dan geeft dat frustratie, boosheid.
      Nou geloof mij maar dat het heus niet overal en altijd op rolletjes loopt. Neem je haakwerkje, kijk op youtube hoe ze de steken voordoen en als je het dan onder de knie hebt dan kun je onder het haken heerlijk je gedachten laten gaan.
      Haken werkt therapeutisch!!!! Echt waar !!!!!

      Verwijderen
  5. Helaas zit de partner van mijn collega in een soortgelijke situatie. Die is heel eerlijk en geeft idd ook aan dat het allemaal toch echt niet zo is als sommige doen voorkomen. Ook zie ik wat een impact het heeft op de partner en hoe belangrijk het is dat ook die zijn verhaal kan doen. Fijn dat jullie je hart bij elkaar kunnen luchten. Het wordt idd nooit meer hetzelfde. Alles zullen jullie nu op een andere manier beleven denk ik, intenser misschien. Uit de verhalen maak ik op dat jullie een liefdevolle en sterke band hebben. Jullie slaan jullie er samen door heen. Jullie zijn een prachtig stel.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inge, voor ons is ons huwelijk voor beiden de tweede keer. Wij zijn eerder gertrouwd geweest. Als je een tweede keer die stap weer durft zetten dan weet je heel zeker dat je dat wil anders begin je er niet meer aan.
      Een tweede keer is het zo anders. Je bent ouder en wijzer en weet wat je echt niet meer wil.
      Als je jong bent, ach dan is het huisje, boompje, beestje en je denkt dat bepaalde dingen normaal zijn terwijl die echt niet normaal zijn. Het heeft me veel gekost, en dan bedoel ik niet in geld, om mijn eerste huwelijk te beëindigen maar ik zou het zo weer doen.
      Frits en ik, wij passen gewoon bij elkaar voor altijd.

      Verwijderen
  6. Zo is het precies. Maar onze ervaring is wel dat er na verloop van tijd telkens een nieuwe balans ontstaat. Maar eerst kwam er een rouwperiode , vervolgens wennen aan de aanpassingen. Daarna werd alles weer de moeite waard; en kan er juist nog weer zoveel in onze ervaring.
    Sterkte en lieve groetjes A. (Hier ook veel gezondheidsperikelen achter de rug; vandaar geen reacties meer gedaan.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve A, gelukkig hebben jullie het weer een beetje achter de rug. Voor mij blijft het altijd de moeite waard hoe dan ook en ik hoop dat ik Frits kan blijven steunen en het vertrouwen kan terug geven in zijn eigen lichaam. Het heeft tijd nodig.

      Verwijderen
  7. Dat het Frits bij tijd en wijle hoog zit, lijkt me logisch. Mijn vader was midden 70 toen hij vergelijkbare klachten kreeg en die liet ook voor de buitenwereld nooit het achterste van zijn tong zien, en zeer zeker niet als het op zijn gevoelens aankwam. Dat was voorbehouden aan zijn kinderen. Daarmee deelde hij wel zijn zorgen en ook zijn vriendin (mijn moeder is op vrij jonge leeftijd overleden) kreeg wel te horen hoe het werkelijk was. Een luisterend oor is vaak het enige waar dan behoefte aan is en het maakt dan betrekkelijk weinig uit of dat oor toebehoord aan iemand die Puck heet of Ellen. In beide gevallen zal het opluchten en weer ruimte geven voor andere gedachten. Daarom speciaal voor Frits: "Hol de kop derveur en de bienen under 't gat" om het maar even in goed Drents te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem, wat erg dat je je moeder al zo jong hebt moeten missen en wat dat luisterend oor betreft daar heb je helemaal gelijk in. Ik hoop dat Frits alles kwijt kan en of dat nu bij mij is of bij de buurman of bij Puck dat maakt mij niks uit. Als hij het maar kwijt kan.
      Ik zal hem jou Drentse gezegde eens even doorgeven :))

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.