Bezoekers

Volgers

zaterdag 15 juli 2023

Stemmen

Nederlandse vrouwen in de politiek. Het begon een normaal beeld te worden en nu gaat de ene na de andere vrouw de kamer verlaten.
Hoe kan dat?

Heerst er een vrouwonvriendelijk klimaat? Zijn vrouwen niet opgewassen tegen de harde spelletjes die er vaan gespeeld worden of wat is dat?

Nadat Sigrid Kaag had aangekondigd de kamer te gaan verlaten brak het nieuws los.
Ik las iets over vrouwenhaat maar is het dat wel?
Sigrid roept een bepaald beeld op en dat is niet direct een populair beeld tenminste zo ervaar ik het. Als ik dan de reacties lees zoals heks enz. enz. ik ga ze hier niet allemaal opnoemen want dat zullen de meesten ook wel gelezen hebben dan komt dat denk ik door haar zelf en omdat ze een vrouw is.

Trouwens ik vind het ook niet op zijn plaats om iemand zo aan te vallen. Mijn vriendin is het ook niet maar zo ga je niet met mensen om.

Dit soort leuzen hebben ze niet bij de andere vrouwen gebruikt tenminste ik heb ze nergens gezien. Nu zal Sigrid heel wat in haar mars hebben en dom is ze bepaald niet maar ik vind haar erg dominant. Wat ze in haar hoofd heeft zal gebeuren, punt uit en dat maakt haar niet populair. Volgens mij zit daar ergens de fout.

Hoe dan ook Carola Schouten, Renske Leijten en Liane den Haan gaan ook vertrekken maar ook de nodige heren stellen zich niet meer verkiesbaar en dat heeft niets met vrouwenhaat te maken.

Het is de laatste jaren nogal een rommeltje aan het worden in Den Haag vind ik.
De VVD en ook het CDA maakt er de laatste tijd een potje van een potje dat niet moet kunnen.

In november zijn weer nieuwe verkiezingen. Ik ben benieuwd wat daar gaat uit komen.
Stemmen ga ik zeker al weet ik nog niet helemaal zeker op wie.




17 opmerkingen:

  1. Wat een leegloop hè, dat vrouwenhaatstukje heb ik ook gelezen, maar... ik denk dat er een stukje sociale vorming moet komen, "hoe ga je met elkaar om en norm en waardebesef" Maar in november stemmen, doe ik zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sociale vorming zou op meer plaatsen nodig zijn Adriaantje en ook meer politie want Nederland wordt zo bijna onleefbaar. Je voelt je toch bijna nergens meer veilig. Dat is in Noorwegen zo anders. Wat niet van jou is daar blijven ze in Noorwegen ook vanaf. Het gaat hier allemaal zo eerlijk. Heerlijk!!

      Verwijderen
  2. Ik zou rustig in het hoge noorden blijven, Hoef je niet te stemmen.
    Het is niet leuk meer in politiek, als het ooit als leuk is geweest en wie wil dat nu nog gekozen worden en dan zo afgebrand worden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot in november is het me iets te koud in het hoge noorden :)

      Verwijderen
  3. Ik ben het helemaal met je eens. Kaag moest en zou haar zin krijgen/ doordrijven. Ik vond haar daardoor inderdaad een…. Zij had nooit in de regering moeten gaan zitten. Ze was topdiplomaat en had of dat moeten blijven of een vergelijkbare job moeten zoeken. Misschien had zij wel een grote invloed kunnen hebben op het reilen en zeilen van bijvoorbeeld de Belastingdienst of op IT gebied. Want daar liggen héél veel problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Niet ieder mens is geschikt voor alles. Je moet je kunde, ervaring en zeker ook je karakter mee hebben. Neem nu Carolien vd Plas, een prachtig mens. Ze kan veel maar als premier zou ze minder geschikt zijn vind ik.

      Verwijderen
  4. De verruwing van de maatschappij is al heel erg lang aan de gang. In de boerderij waarin ik geboren ben, hadden we helemaal geen sluitingen op de deuren en ramen waar een sleutel voor nodig was. En bij de buren evenmin. En je kunt gerust stellen dat we afgelegen woonden. Elke 14 dagen werd door de zuivelfabriek het melkgeld uitbetaald en dat gebeurde in een bruin envelopje dat meegegeven werd aan de melkrijder die 's morgens en 's avonds de gevulde bussen naar 'de fabriek' bracht. De envelopjes met melkgeld werden gewoon onder de handgreep van de deksels gelegd. Iedereen wis dat, maar niemand piekerde er ook maar over om dat envelopje in te pikken. En denk nou niet dat we in onze gemeent een groot korps aan agente hadden. totaal zes stuks; de corpscommandant, meestal een opperwachtmeester en 5 agenten voor de 'surveillance'. uit de tijd dat er nog ruim 800 gemeenten in Nederland bestonden, stond wat grondoppervlak aangaat, mijn geboortegemeente rond plaats 35. Betrekkelijk weinig inwoners, maar wel heel veel oppervlak.
    Na mijn schooltijd (midden jaren '60, begon de verruwing wat vorm te krijgen; belANGrijke oorzaak was mijns inziens wel de opkomst van de televisie en het betaalde voetbal. Het een versterkte het ander. Op tv werden de 'professionele' overtredingen voluit in beeld gebracht en door jonge spelertjes als voorbeeld genomen. OOk de opkomst van provo's en nozems in dezelfde tijd droegen bij aan een mentaliteit van 'weg met het gezag' en uitdagend pesten van de politie en andere gezagsdragers. En zo ging de maatschappij met enige regelmaat weer een grens(je) over.
    Ik herinner me nog dat Balkenende met zijn normen-en-waardencampagne kwam. Hij werd weggehoond door met name de toen ontstane 'randstedelijke elite', die het 'normaal' vond dat het gezag per definitie onderwerp was van spot en eigenlijk 'gewoon niet meer kon'.
    De komst van de sociale media heeft alles nog eens in een stroomversnelling gebracht, waardoor, ook in de Tweede Kamer de verruwing zijn intrede deed, die vervolgens op alle media, echt niet alleen de sociale media-, breeduit getoond werd, want ook de kamertvoorzitter ze er zelden iets van. Gevoegd bij de 'vrije' opvoeding die in bepaalde kringen gepredikt werd, - vaak een synoniem voor dat geen normen en waarden meegeven-, zijn we onderhand beland in de huidige tijd, die ik niet uitgebreid hoef te beschrijven.
    Van mij hoeft 'die goeie ouwe tijd'' niet terug te komen, maar het onderlinge fatsoen en respect ervan wel. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat Balkenende zijn tijd vooruit was op dat gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het wel Willem. De maatschappij is verhard. Ik ben begonnen als kleuterleidster en ik vond mijn vak geweldig. Ik ging iedere dag met veel plezier naar mijn werk. Ik zou er nu niet meer aan moeten denken om voor de klas te staan.
      Respect en fatsoen zou inderdaad eens bijgeschaafd moeten worden maar daar gaan generaties overheen eer je dat weer wat op orde hebt.

      Verwijderen
  5. Ach of het vrouwenhaat is weet ik niet. Mevrouw Kaag was nu niet bepaald benaderbaar voor 'gewone' mensen en met uitspraken als "we worden collectief een stukje armer" als je zelf in een Haagse topwijk woont en 4 (of 5) huizen bezit komt nu eenmaal slecht aan bij veel mensen. Bedreigen of het een man of vrouw is mag nooit wat je functie of positie ook is. Maar ik vind ook dat de zaak Kaag de laatste dagen nogal heel
    erg prominent door veel landelijke kranten én OP1, Nieuwsuur wordt gebracht. Er wordt voortdurend verwezen naar Els Borst . Carola Schouten is ook niet veel verder gekomen dan de nieuwe pensioenwet er doorheen duwen en heeft m.i. weinig gedaan voor de echter armoede. Liane den Haan was bijna altijd afwezig in de Tweede Kamer. De enige die aantoonbaar voor minderheden opkwam was Renske Leijten. Het is nu gemakkelijk om Rutte overal de schuld van te geven terwijl hij alle maatregelen en wetten en natuurlijk niet zelfstandig doorheen gejast heeft.
    Ik denk dat NL het komende jaar zonder echte regering (want een nieuwe zal nog wel even duren) het niet beter op wordt. Ik ben al jaren lid van de SP (en werd daarom zelf ook bedreigd) toen ik een verkiezingsposter achter mijn raam ophing. Dat was dus eens maar nooit weer. Geniet voorlopig met Frits en Puck maar van de heerlijke rust en veiligheid in het hoge Noorden! Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilona, het valt ons ook op dat we vaker tegen elkaar zeggen "laten we dat maar niet hardop zeggen want dat gaat een boel problemen geven"
      Zou toch niet moeten kunnen maar zover is het al gekomen en wij zijn echt niet de enigste. Ik lees het nu al bij jou dat je problemen kreeg door een poster op te hangen fffffff.
      Ik begrijp helemaal wat je bedoelt met de manier waarop Kaag zei "we worden collectief een stukje armer" Ook wij zeiden dat dat makkelijk zeggen is maar die arme donders die net dat laatste stukje moeten inleveren voor ze de problemen in komen. Ik vind dat echt schrijnend.
      De voedselbanken krijgen het steeds drukker. De nieuwe pensioenwet die ingaat voor alle Nederlanders behalve voor de mensen die in de politiek zitten. Waarom????? Ze zouden zich moeten schamen.

      Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen.

      Verwijderen
  6. Sigrid Kaag is een zeer goede politica. Ze weet waar ze voor staat. En ze heeft het goed gedaan. Wilders en Baudet die zouden moeten opstappen, die voegen niets toe. Maar maar door te blijven zitten is hun inkomen veilig gesteld. Als het zo door gaat zit Wilders er over 10 jaar- 15-20 jaar nog. Wilders heeft de politiek verziekt. Mensen die zeer goed in de politiek zouden functioneren kijken wel uit omvaar gaan te zetten. Ze worden uitgemaakt voor alles en nog eens bedreigd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wilders is een zeer ontactische man en dat is jammer. Wat Baudet betreft ik zou bijna denken dat bij die man een steekje los zit.

      Verwijderen
  7. In Noorwegen - een veel groter land dan Nederland - wonen veel minder mensen. Dat scheelt niet zo weinig. Als wij het inwonertal zo'n beetje rond de 12 miljoen hadden gehouden, was het hier ook een stuk leuker (gebleven). Als ik jonger was was ik allang uit Nederland vertrokken. Echtgenoot denkt er net zo over. En dan wonen wij nog in een heel rustige provincie. Maar als we een paar dagen (langer trekken we al niet meer) in andere delen van het land zijn geweest, dan zijn we dolgelukkig dat we naar Friesland mogen. De idiote drukte, de agressieve mensen, het gescheld en het a-sociale ..... brrrr. De politiek moet het goede voorbeeld geven, maar als je soms een debat volgt, dan hoor je ook daar de persoonlijke aanvallen, het gebrek om op inhoud te reageren, de agressie, de 'jij-bakken' enz enz. Je wordt er niet vrolijker van. Mevrouw Kaag is geen politicus en ze is geparachuteerd als lijsttrekker met de belofte dat ze premier zou worden. Dat stond Rutte - machtspoliticus die hij is - niet toe, op voorwaarde dat zij dan wel intern kon bepalen hoe het beleid er uit ging zien. Nou, dát hebben we geweten. Er kwam een enorme onrust, helemaal niks werd er opgelost en met een meerderheid van slechts 1 stem in de 2e kamer werden alle bijdragen van de oppositie afgestemd door het klapvee van de regeringspartijen. Dan krijg je een zeer verdeeld land, waarin eigenlijk iedereen boos en/of ontevreden is. Laten we hopen dat de mensen, die het na de verkiezingen moeten gaan doen, nu eens begrijpen, dat er eerst zeker drie grote zaken (Groningen, Limburg en de toeslagen) moeten worden opgelost en dat de handen hiervoor ineen geslagen moeten worden. Verder geen vervelende vieze partijpolitieke spelletjes meer, maar......aan de bak. Het is hard nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wieneke, ik ben het helemaal met je eens en ook wij hebben al vaker overwogen om te vertrekken uit Nederland. Net als jij doen we dat nu niet meer i.v.m onze leeftijd.
      En inderdaad moet de nieuwe regering eerst eens naar Groningen en Limburg en vooral de toeslagen kijken en die mensen eens geven waar ze recht op hebben. Ze niet nog jaaaaaren laten wachten. Die mensen hebben dat NU nodig.

      Verwijderen
  8. Er word gesteld dat er meer vrouwen moeten komen op hoge posities zowel in de politiek als in de bedrijven, nu ben ik zelf vrouw maar vind de onderbouwing nogal zwart/wit. Vrouwen zouden meer empatie hebben enz. Ik denk dat het niet zo zwart/wit is . Ik ga zeker stemmen in november en of dat op een vrouw of man is hangt helemaal af van wat ze kunnen betekenen voor ons als land en niet of het een politiek correcte keuze is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook. Ik ga stemmen en of dat nu een man of vrouw is dat maakt mij niets uit. Het gaat erom hoe zij iets kunnen toevoegen en iets te betekenen hebben.

      Verwijderen
    2. Precies, man, vrouw of iemand uit dat alfabet..... het zal ons worst wezen wie het zijn, als ze hun werk maar naar behoren doen en hun ego eens thuis laten. Daar hebben wij als belastingbetalende brave burgers gewoon recht op. Ik wil gewoon kunnen vertrouwen op een nette regering die onze belangen keurig behartigt. En dat goed gecontroleerd door beide kamers. Is dat nu zoveel gevraagd?

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.