Bezoekers

Volgers

donderdag 6 juli 2023

Wonen in Stø als buitenlander.

Vandaag kwamen wij in een allerliefst vissersplaatsje, in Stø. Alles was er nog zo puur. De huizen en vooral de vissersboten groot en klein. Tegen de rots aan zaten de meeuwen hun jongen te voeren in de nestjes.


We stapten hier uit de camper en roken de vis. Ongelooflijk. Normaal ruik je alleen de zee maar ook de vis. Ik hou daar wel van.

Frits liep rond om filmbeelden te maken en ik liep met Puck een rondje om alles eens te bekijken. Puck vond de zee en vis lucht wel lekker zo te zien 😋 In ene keer hoorde ik, "is die hond van u lief?"
Ik draaide me om en zag een mevrouw met een petje op en een hondje. Nu weet ik onderhand wat de mensen dan bedoelen als ze vragen of mijn hondje lief is. Ze bedoelen eigenlijk of mijn hond met andere honden omgaan. "Ja," zei ik "en het is een teefje" want ook dat wordt dan vaak gevraagd omdat reutjes en teefjes meestal wel samen gaan. Van hetzelfde geslacht wil wel eens problemen geven.

Maar toen zei de vrouw, " ach, u spreekt Nederlands" terwijl ik me gelijktijdig afvroeg, hoe weet die vrouw dat ik Nederlandse ben? 😂

We raakten aan de praat en de vrouw in kwestie vertelde dat ze een Belgische van oorsprong was en al 14 jaar in Noorwegen in Stø (je spreekt dit uit als steu) woonde.

Aha nu kon ik eens gemakkelijk in mijn eigen taal iets vragen over het leven hier. Haar man werkte in de visserij hier. Het was een firma waar ze gedroogde vis hadden. Nou ja een firma, het was eigenlijk een grote schuur waar allemaal stellages waren met gedroogde vis. Haar man kwam er ook nog even bij om een praatje te maken en als een bijna "echte" Noor droeg hij een lange baard.

Ik vroeg aan de vrouw of er hier veel sneeuw viel in de winter en hoe de temperaturen dan waren zo dicht bij zee en ze vertelde me dat de laatste 2 winters anders waren dan andere jaren. "We hebben hier vorige winter 2 orkanen gehad," vertelde ze. "Het was zo erg dat we niet met de ski's naar buiten konden. Als het hier bijvoorbeeld -10 is dan voelt het wel als -25 door de wind. Dat is niet zo leuk." 
Ze wees me het huisje aan waar ze eerder hadden gewoond maar nu woonde ze aan de grote weg waar ze het grijze huis waar ook een camper bij stond hadden gekocht.

Ze vertelde me ook dat ze erg geïsoleerd leefden want de Noren leven op zich zelf. Haar man werkte bij het visbedrijf en zij was thuis met haar hondje. Ze vond dat een van de min punten van het in Noorwegen wonen maar de rust, de stilte buiten en de pure natuur waren geweldig. In de Covid-tijd hadden ze met de camper trips gemaakt naar oa de Barentszzee. Prachtig en daar kon ik haar alleen maar gelijk in geven want ik heb zelden zo een mooie pure natuur gezien. Ze vertelde ook dat het steeds drukker werd met campers en dat vond ze wel erg jammer maar begrijpelijk.

Het was een leuk gesprekje. Zij heeft het misschien wel leuk gevonden en wij zijn weer een stuk wijzer geworden.



8 opmerkingen:

  1. Het lijkt me toch best een eenzaam bestaan. Goed voor vakantie, maar om te wonen???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou niets voor mij zijn Myriam om hier te wonen hoe mooi het hier ook is. De winters zijn koud en donker en de zomers komen zelden boven de 20 graden. Het is nu te warm zeggen de mensen hier.

      Verwijderen
  2. U achrijft dat jullie nooit steoom nodig hebben. Hebben jullie de koelkast op gas draaien? Of trekken de zonnepanelen dat?
    Groetjes en fijne tijd! Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Martine, we hebben de koelkast inderdaad altijd op gas staan. Dan hebben we een lithium-accu en een Ecoflow. Door deze investeringen hebben wij nooit walstroom nodig en dat geeft ons een hele grote vrijheid.

      Verwijderen
  3. Wij hebben weleens serieus overwogen om een boerderijtje in Denemarken te kopen op een prachtig eiland. Deense vrienden raden het ons af, in de zomer is het er prachtig, maar in de winter heel stil en haast geen levende ziel te zien. Ik zou daar toch niet kunnen aarden denk ik.Wat je schreef over de talen, het Noors vind ik moeilijker dan Zweeds, ooit een cursus Zweeds gedaan, daar kom je een heel eind mee.Deens is ook aardig te verstaan.
    Ik volg jullie reis met plezier!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Betsy, zo hebben wij jaren in Frankrijk willen gaan wonen. We hebben echt serieus gezocht naar huizen. Toen las ik een keer dat in de streek waar je wil gaan wonen ook eens in de winter moet gaan kijken en op regenachtige dagen. Wij komen in een land op vakantie en dan heb je al een andere instelling en meestal komen we er in de zomer en hebben mooi weer.
      Ik denk dat er in ieder land wel iets is wat minder leuk is. Toen kwam het idee in me op om als we niet meer hoefden te werken er maar lekker vaak en lang vandoor moeten gaan.

      Verwijderen
  4. Heerlijk daar en gezellig zo'n gesprekje, toch.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.