Bezoekers

Volgers

maandag 17 juli 2023

Zomer hitte

Bij het nieuws las ik dat het overal zo extreem warm is. Op bepaalde plaatsen, las ik, in zuid Europa was het kwik wel tot 46 graden omhoog geklommen. Vreselijk. 

Ook in het noorden is het extreem warm met 24 a 25 graden. Dat zijn ze niet gewend en ze vinden het niet fijn. Het valt mij wel op dat de Noren met 15 graden de zwembadjes voor de kinderen in de tuinen hebben staan en ook dat ze dan naar het strand gaan en gaan zwemmen. 

Daar moeten wij toch niet denken.
Maar ik dan wel aan denk is dat Frits en ik voor het eerst op vakantie gingen samen en wel naar Tunesië. Het was maart/april en de temperatuur was er heerlijk. 

Wij lagen in zwemkleding op het strand en gingen geregeld afkoelen in zee. We zagen de Tunesiërs met winterkleding aan en wij moesten er om lachen en nu zie ik het net andersom. Wij Nederlanders zijn koukleumen tegenover de Noren en stoer tegenover de Tunesiërs.😂😂

Het is op het moment 16 graden en de zon schijnt. In de namiddag was er geen zon en het regende zo nu en dan en dan wordt het altijd een beetje killetjes. 
Het was dan ook geen weer om buiten te zitten en al helemaal niet om te gaan picknicken maar dit Noors echtpaar dacht daar anders over.

De man had zelfs een kooktoestelletje bij zich en was aan het roeren in een pannetje. Later waste hij de boel weer af met het water uit de kruik die her rechts op een zitbank had gezet. En als je nu denkt dat ze er dan uren zitten?  Mis hoor. Binnen een half uur zaten ze weer in de auto en reden ze weg. Ik zie dit geregeld gebeuren.

Dan denk ik waarom doe je je al dit werk aan. Ga lekker thuis koken en dek de tafel gezellig en ga lekker in een warm huis zitten.

Ach, zo heeft ieder land zijn gewoonten. Vreemde en leuke.


4 opmerkingen:

  1. Tijdens het lezen gingen mijn gedachten even terug naar een vakantie op Kreta, ook in het voorjaar. Temperatuur voor in de twintig graden en wij liepen er dus lekker zomers bij, maar de Kretenzers allemaal nog in wintertenue en we werden soms aangesproken of we het niet koud hadden. Wij genoten alleen maar van het weer en de fraaie bloemen die er in het voorjaar bloeien.
    Iets vergelijkbaars had ik 10 jaar ook bij het bezoek aan de Noordkaap. De temperatuur was rond 10 graden en zowel zoonlief als ikzelf vonden het niet echt aangenaam, maar in Honnigsvag zag ik veel 'bikkels' in korte broek en T-shirt lopen. Zij hadden duidelijk een ander idee/beleving bij kou.
    De grote Albert Einstein zei het al "Alles ist Relativ"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Willem maar wel leuk om te ervaren hoe verschillend mensen zijn. Het ligt er aan wat ze gewend zijn denk ik.

      Verwijderen
  2. Hoorde net het weerbericht voor morgen op het journaal en de verwachting van maximaal 24 graden in het Zuiden van het land werd gebracht met een soort timide stem terwijl de huidige temperaturen voor mij (en ik denk voor veel mensen) prima zijn. Wordt zelf wel een beetje kregel van al die berichten over de hitte dat de wereld bijna vergaat. Natuurlijk is er iets aan de hand maar zolang de mensheid niet fors wil inleveren zal er weinig veranderen en nog steeds staan winkelduren wagenwijd open met de airco op standje Antartica:-) Ed komt regelmatig in het Lake District in het VK en daar zijn de zomers in de regel ook niet erg warm. Mensen gaan met 16 á 17 graden ook al buiten op een terras zitten. Toen wij als gezin begin jaren 70 naar Scandinavië gingen kookte mijn moeder maaltijden op het campinggasje onder de klep van de auto maar dat was meer uit zuinigheidsoverwegingen want destijds waren Zweden en Noorwegen peperduur. Ik herinner mij nog gevriesdroogde sperziebonen en wonderstamppot van Maggi allemaal zakjes waar je water en een klont campingboter uit blik aan toe moest voegen. Wij aten dat met cornedbeef uit blik brrrrrrr..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilona, 24 graden is een heerlijke temperatuur en warmer hoeft voor mij ook niet. Ik hoorde trouwens dat er nu relatief veel mensen naar Scandinavië zijn gegaan om de hitte te ontvluchten. Nu zou ik het ook niet in mijn hoofd halen om nu naar Spanje te gaan. Ik las Murcia, 45 graden. Ik moet er niet aan denken.
      En ja zodra mensen zelf iets moeten doen ivm het klimaat zoals die airco's met open deuren(schandelijk) zal er niets veranderen.

      Ik herinner me ook nog vakanties vroeger naar het toendertijd Yoegoslavië. Blikken gingen mee met ingeblikt vlees, hahaha niet echt lekker.

      Noorwegen en Zweden zijn nog duurder dan Nederland en dan vooral Noorwegen. Maar je kunt er mee leven zal ik zeggen. Wij koken altijd zelf in de camper. Dat houdt de boel een beetje in evenwicht ;))

      Verwijderen

Een reactie of bericht achterlaten vind ik altijd leuk en kan altijd via dit formulier.